Školní pedagogika

Týden 3: Výukové metody a formy.

Obsah učiva v kapitole

  • organizace a řízení třídy jako jedna z klíčových komponent kvality výuky
  • interakce a komunikace ve výuce
  • autorita ve výchově
  • kázeň ve škole

Klíčová slova

  • organizace třídy
  • řízení třídy
  • interakce
  • komunikace
  • autorita
  • kázeň

Výstupy z učení

V tomto modulu budeme usilovat o to, abychom porozuměli faktorům ovlivňujícím organizaci a řízení třídy. Po absolvování modulu dokážete:

               a) vysvětlit, jaké aktivity učitele spadají do organizace a řízení třídy,

               b) zdůvodnit, jak organizace a řízení třídy souvisí s kvalitou výuky,

               c) vymezit zásady správné interakce a komunikace ve výuce,

               d) posoudit legitimitu požadavku autority ve výchově,

               e) na příkladech ilustrovat důvody nekázně a navrhovat jejich možné řešení.

Rozšiřující literatura k tématu

Hübelová, D., Janík, T., & Najvar, P. (2008). Pohledy na výuku zeměpisu na 2. stupni základní školy: souhrnné výsledky CPV videostudie zeměpisu. Orbis scholae2(1), 53–72. Dostupné z http://www.orbisscholae.cz/archiv/2008/2008_1_03.pdf

Janík, T., Lokajíčková, V., & Janko, T. (2012). Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky: přehled výzkumných zjištění. Orbis scholae, 6(3), 27–55. Dostupné z http://www.orbisscholae.cz/archiv/2012_03.pdf#page=27

Janíková, M. (2011). Interakce a komunikace učitelů tělesné výchovy. Brno: Paido. (s. 14–30). Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/pvtp22.pdf

Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy.  Praha: SLON. (s. 54).

Pasch, M., et al. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. (s. 319–385)

Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy. Praha: Grada. (s. 92–105).