- organizace a řízení třídy jako jedna z klíčových komponent kvality výuky
- interakce a komunikace ve výuce
- autorita ve výchově
- kázeň ve škole
Týden 3: Výukové metody a formy.
- organizace třídy
- řízení třídy
- interakce
- komunikace
- autorita
- kázeň
V
tomto modulu budeme usilovat o to, abychom porozuměli faktorům
ovlivňujícím organizaci a řízení třídy. Po absolvování modulu dokážete:
a)
vysvětlit, jaké aktivity učitele spadají do organizace a řízení třídy,
b)
zdůvodnit, jak organizace a řízení třídy souvisí s kvalitou výuky,
c)
vymezit zásady správné interakce a komunikace ve výuce,
d)
posoudit legitimitu požadavku autority ve výchově,
e)
na příkladech ilustrovat důvody nekázně a navrhovat jejich možné řešení.
Hübelová, D., Janík, T., & Najvar, P. (2008).
Pohledy na výuku zeměpisu na 2. stupni základní školy: souhrnné výsledky CPV
videostudie zeměpisu. Orbis scholae, 2(1), 53–72. Dostupné z http://www.orbisscholae.cz/archiv/2008/2008_1_03.pdf
Janík, T., Lokajíčková, V., & Janko, T. (2012).
Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky: přehled výzkumných
zjištění. Orbis
scholae, 6(3), 27–55. Dostupné z http://www.orbisscholae.cz/archiv/2012_03.pdf#page=27
Janíková, M. (2011). Interakce a komunikace učitelů
tělesné výchovy. Brno: Paido. (s. 14–30). Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/pvtp22.pdf
Jarkovská,
L. (2013). Gender
před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní
třídy. Praha: SLON. (s. 54).
Pasch, M., et al. (2005). Od
vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. (s.
319–385)
Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy. Praha:
Grada. (s. 92–105).