- Základní stavební kameny pro komplexní rozvíjející hodnocení (hodnocení podporující učení)
- Výukové cíle a kritéria hodnocení
- Zpětná vazba
- Sebehodnocení a vrstevnické hodnocení
- Hodnocení a kvalita života žáků
Týden 5: Hodnocení výsledků žáků – formy hodnocení, základní požadavky na hodnocení.
- výukové cíle
- kritéria hodnocení,
- indikátory hodnocení,
- popisný jazyk
- sebehodnocení,
- vrstevnické hodnocení
V tomto
modulu budeme usilovat o to, abychom porozuměli začlenění formativního
hodnocení do výukového procesu. Po absolvování modulu dokážete:
a) na příkladu dát do vzájemných
souvislostí výukový cíl, požadovaný výstup žáků, kritéria hodnocení očekávaného
výstupu a prokázání důkazu učení.
Black, P., & William, D. (1998). Inside the
Black Box: Raising Standards through Classroom Assessment. London: King’s
College School of Education.
Butler, S. M., & McMunn, N. D. (2006).
Understanding and Using Assesment to Improve Student Learning. San Francisco:
WILEY.
Čapek, R. (2005). Hodnocení. Klasifikace na základní
škole I. Jak ji chápou rodiče? Moderní vyučování, 2, s.5.
Dvořáková, M. (2007). Hodnocení ve vyučování. In A.
Vališová & H. Kasíková, et al., Pedagogika pro učitele (s. 243–259). Praha:
Grada.
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of
feedback. Review of Educational Research, 77, 81–
112.
Kolář, Z., & Šikulová, R. (2005). Hodnocení
žáků. Praha: Grada.
Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a
sebehodnocení žáků. Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD.
Kratochvílová, J. (2013). Inkluzivní vzdělávání v
české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno. Masarykova univerzita.
Kratochvílová, J. (2020). Jak psát slovní hodnocení
na vysvědčení? Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2021/01/Jak-psat-slovni-hodnoceni.pdf
Kratochvílová, J. (2020). Proč začít využívat na
vysvědčení více slovního hodnocení a nespokojit se jen s klasifikací? Dostupné
z:
https://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2021/01/Proc-zacit-vyuzivat-na-vysvedceni-vice-slovni-hodnoceni.pdf
Kratochvílová, J. & Černá, K. (2020). Od
formativního hodnocení k vysvědčení – příspěvek. Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2021/01/Od-formativniho-hodnoceni-k-vysvedceni.pdf
Mertin, V. (2002). Hodnocení. Moderní vyučování, 6,
s. 3.
Obst, O. (2002). Hodnocení výsledků výuky. In Z.
Kalhous & O. Obst, Školní didaktika (s. 403–414). Praha: Portál.
Pollard et al. (2007). Reflective teaching in
schools. London: Boommsbury.
Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole.
Praha: Portál.
Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní
hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Steelová, J. L., & Kurtis, S. M., et al. (1998).
Vyučovací hodiny a hodnocení. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka
IV. Praha: PAU.