Školní pedagogika

Týden 5: Hodnocení výsledků žáků – formy hodnocení, základní požadavky na hodnocení.

Obsah učiva v kapitole

  • Základní stavební kameny pro komplexní rozvíjející hodnocení (hodnocení podporující učení)
  • Výukové cíle a kritéria hodnocení
  • Zpětná vazba
  • Sebehodnocení a vrstevnické hodnocení
  • Hodnocení a kvalita života žáků

Klíčová slova

  • výukové cíle
  • kritéria hodnocení,
  • indikátory hodnocení,
  • popisný jazyk
  • sebehodnocení,
  • vrstevnické hodnocení

Cíle a výstupy z učení

V tomto modulu budeme usilovat o to, abychom porozuměli začlenění formativního hodnocení do výukového procesu.  Po absolvování modulu dokážete:

               a) na příkladu dát do vzájemných souvislostí výukový cíl, požadovaný výstup žáků, kritéria hodnocení očekávaného výstupu a prokázání důkazu učení. 

Rozšiřující literatura k tématu

Black, P., & William, D. (1998). Inside the Black Box: Raising Standards through Classroom Assessment. London: King’s College School of Education.

Butler, S. M., & McMunn, N. D. (2006). Understanding and Using Assesment to Improve Student Learning. San Francisco: WILEY.

Čapek, R. (2005). Hodnocení. Klasifikace na základní škole I. Jak ji chápou rodiče? Moderní vyučování, 2, s.5.

Dvořáková, M. (2007). Hodnocení ve vyučování. In A. Vališová & H. Kasíková, et al., Pedagogika pro učitele (s. 243–259). Praha: Grada.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77, 81–

112.

Kolář, Z., & Šikulová, R. (2005). Hodnocení žáků. Praha: Grada.

Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD.

Kratochvílová, J. (2013). Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno.  Masarykova univerzita.

Kratochvílová, J. (2020). Jak psát slovní hodnocení na vysvědčení? Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2021/01/Jak-psat-slovni-hodnoceni.pdf

Kratochvílová, J. (2020). Proč začít využívat na vysvědčení více slovního hodnocení a nespokojit se jen s klasifikací? Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2021/01/Proc-zacit-vyuzivat-na-vysvedceni-vice-slovni-hodnoceni.pdf

Kratochvílová, J. & Černá, K. (2020). Od formativního hodnocení k vysvědčení – příspěvek. Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2021/01/Od-formativniho-hodnoceni-k-vysvedceni.pdf

Mertin, V. (2002). Hodnocení. Moderní vyučování, 6, s. 3.

Obst, O. (2002). Hodnocení výsledků výuky. In Z. Kalhous & O. Obst, Školní didaktika (s. 403–414). Praha: Portál.

Pollard et al. (2007). Reflective teaching in schools. London: Boommsbury.

Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.

Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Steelová, J. L., & Kurtis, S. M., et al. (1998). Vyučovací hodiny a hodnocení. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka IV. Praha: PAU.