Pedagogický výzkum jako pomocník učitele Petr Knecht Střet mezi teorií a praxí (theory and practice gap) • Jak víte, co funguje dobře? • Existují metody, které nefungují? • Co dělám dobře? Co dělám špatně? • Co je lepší? Aby žáky učení bavilo, nebo aby měli výsledky? • Hledáním odpovědí na uvedené otázky se zabývá pedagogický výzkum. • Lidé často zaměňují běžnou praxi za nejlepší praxi. Evidence-based přístup Didaktika založená na důkazech: • Je třeba se stále dívat kriticky na své vlastní didaktické činnosti ve světle výzkumů. • Potřebujete znát všechny důkazy, abyste mohli činit jasná rozhodnutí. • Není dostačující vědět, co funguje, ale proč a za jakých podmínek to funguje. • Musíte znát faktory, které hrají roli právě ve vašem případě. Evidence-based přístup „Evidence rather than tradition or authoritative personal opinion.“ Je lepší strávit více času problémovou úlohou, nebo diktováním textů? A jak mám žáky naučit pravopis? Je učitelství umění nebo věda? Efektivní výukové strategie • Efektivní výukové strategie jsou takové vyučovací postupy, které mají prokazatelné účinky na výsledky žáků. Effect size Výkon žáků visible-learning.org Přímé vs. nepřímé vyučování? Starý a kol. (2008, s. 15) Vliv různých proměnných na výsledky učení Faktor Síla efektu Přístup učitele Upevňování, posilování 1,13 Kvalita výuky 1,00 Oprava/zpětná vazba 0,65 Náročnost cílů 0,52 Výukové strategie Přímá (frontální) výuka 0,82 Klima třídy 0,56 Pomoc spolužáků 0,50 Zvládající učení 0,50 Domácí úkoly 0,43 Vyučovací styl učitele 0,42 Způsob kladení otázek 0,41 Předstrukturování učiva (advance organiser) 0,37 Simulace a hry 0,34 Výuka podporovaná počítačem 0,31 Didaktická média (obecně) 0,30 Testování 0,30 Programované učení 0,18 Audiovizuální pomůcky 0,16 Individualizace 0,14 Cíle orientované na chování 0,12 Týmové vyučování 0,06 Novější verze v angličtině: http://visible-learning.org/hattie-ranking-influences-effect-sizes-learning-achievement/ + vysvětlivky: http://visible-learning.org/glossary Žákovské faktory Kognitivní výbava 1,04 Schopnost učit se 0,61 Afektivní faktory 0,24 Fyzické charakteristiky 0,21 Domácí faktory Domácí prostředí 0,67 Zapojení rodičů 0,46 Sociální faktory Vrstevník 0,38 Televize -0,12 Přístup vedení školy Dlouhodobé cíle školy 0,24 Rozřazování žáků 0,18 Finance 0,12 Fyzické atributy -0,05 Propadání žáků -0,15 Literatura k tématu Doporučená: • Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., ... & Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita. (kap. 7 a 8) • Mareš, J. (2009). Edukace založená na důkazech: Inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, 59(3), 232–258. Pro fajnšmekry: • Hattie, J. (2008). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge. • Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. London: Routledge. • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. (s. 181-209) • Starý, K. (2011). Efektivní výukové strategie. In J. Kašparová (Ed.), Výukové strategie v praxi pilotních odborných škol (s. 5-11). Praha: NÚV.