Školní pedagogika

Týden 13: Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty.


Obsah učiva v kapitole

  • definice vzdělávací politiky
  • problémy, cíle, institucionální nastavení vzdělávací politiky 
  • praktické fungování vzdělávací politiky 
  • kurikulární politika
  • kurikulární dokumenty


Klíčová slova

  • vzdělávací politika
  • kurikulární politika
  • kurikulární dokumenty


Výstupy z učení

V této kapitole budeme usilovat o to, abychom porozuměli věcné podstatě, cílům a přínosům vzdělávací politiky jako vědní disciplíny. Po absolvování modulu dokážete: 

a) srovnat vzdělávací politiku jako praktickou činnost a jako vědní obor, 

b) vysvětlit základní principy fungování vzdělávací politiky na základě vymezení rolí jejích jednotlivých aktérů a souvisejících procesů, 

c) zdůvodnit důležitost vzdělávací politiky, 

d) definovat kurikulum a popsat, které kurikulární dokumenty jsou klíčové, 

e) popsat cíle kurikulární politiky, 

f) na konkrétních příkladech demonstrovat, jak funguje vzdělávací politika v reálné praxi a jak její (ne) funkčnost ovlivňuje výkon učitelské profese.


Rozšiřující literatura k tématu

Greger, D. (2006). Kurikulární politika. In J. Kalous & A. Veselý (Eds.), Teorie a nástroje vzdělávací politiky (s. 119–130). Praha: Karolinum.

Kalous, J. (2006). Aktéři vzdělávací politiky. In J. Kalous & A. Veselý (Eds.), Teorie a nástroje vzdělávací politiky (s. 33–45). Praha: Karolinum.

Pelikán, J. (2012). Státní vzdělávací politika jako významný problém českého školství. Pedagogická orientace, 22(4), 581–595. Dostupný z https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1176   

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupný z http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/ucebni-dokumenty

Tupý, J. (2018). Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z: https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1023 

ÚZ - úplná znění předpisů - Školství. (2013). Ostrava: Sagit.

Veselý, A. (2006). Vzdělávací politika jako vědní obor. In J. Kalous & A. Veselý (Eds.), Teorie a nástroje vzdělávací politiky (s. 7–21). Praha: Karolinum.

Veselý, A. (2011). Konceptuální rámec pro analýzu vztahu vzdělávací politiky a vzdělávacích výsledků. Orbis scholae, 5(1), 23-52. Dostupný z http://www.orbisscholae.cz/archiv/2011/2011_1_02.pdf