Školní pedagogika

Týden 6: Diferenciace a individualizace ve výuce. Inkluze.

Obsah učiva v kapitole

  • Vnitřní diferenciace ve výuce
  • Individualizace, diferenciace a personalizace výuky,
  • Kompetence učitele a studenta učitelství k individualizaci a diferenciaci výuky
  • Všeobecné učební strategie
  • Možnosti diferencované výuky
  • Podpora individualizace a diferenciace ve výuce

Klíčová slova

  • individualizace,
  • diferenciace,
  • personalizace,
  • vzdělávací strategie.

Cíle a výstupy z učení

V této kapitole budeme usilovat o to, abychom se dokázali orientovat v tematice výuky orientované na potřeby jednotlivce nebo skupiny. Po absolvování modulu dokážete:

               a) vysvětlit rozdíly mezi individualizovanou, vnitřně diferencovanou a personalizovanou výukou,

               b) představit použití principů všeobecných učebních strategií ve výukové jednotce svého oboru,

               b) uvést příklady možností vnitřně diferencované výuky.

Rozšiřující literatura k tématu

  • Bray, B., McClaskey, K. (2016). Make Learning Personal. Corwin.
  • Braden, J. P., Schroeder, J. L., & Buckley, J. A. (2001). Secondary school reform, inclusion, and authentic assessment for youth with disabilities. Research institute on secondary education reform for youth with disabilities brief. Madison: Wisconsin Center for Education Research.
  • Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms (2nd ed.). Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Tomlinson, C. A., Moon, T., & Callahan, C. (1998). How well are we addressing academic diversity in the middle school? Middle School Journal, 29 (3), 3-11. https://doi.org/10.1080/00940771.1998.11494501
  • Kratochvílová, J., Horká, H., & Chaloupková, L. (2015). Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. MU.
  • Kratochvílová, J. (2013).  Inkluzivní vzdělávání v České primární škole: Teorie, praxe, výzkum. Masarykova univerzita.
  • Kratochvílová et al. (2020). Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Masarykova univerzita.
  • Kasíková, H., Dittrich, P.; & Valenta J. (2007). Individualizace a diferenciace ve škole. In A.Vališová & H. Kasíková, et al. Pedagogika pro učitele (s. 153-164). Praha: Grada Publishing.
  • Kasíková, H., & Straková, J. (Eds.). (2011). Diverzita a deferenciace v základním vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova.
  • Tomlinson, C. A., Moon, T., & Callahan, C. (1998). How well are we addressing academic diversity in the middle school? Middle School Journal, 29 (3), 3-11. https://doi.org/10.1080/00940771.1998.11494501
  • Tomková, A., et al. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Hodnotící a sebehodnotící arch. Národní ústav pro vzdělávání.

 

Ke studiu tématu individualizace a diferenciace ve výuce můžete využít studijního zdroje Kratochvílová, J., Horká, H. & Chaloupková, L. (2015ú. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. To, že je publikace zaměřená na 1. stupeň není žádné omezení, neboť možnosti diferencované výuce jsou poplatné oběma stupňům základního vzdělávání.

V kapitole 5 najdete diagnostikování učebních stylů a v navazující kapitole 6 výukové strategie podporující individualizaci a diferenciaci ve výuce. Seznámíte se s možnostmi diferenciace z několika různých hledisek:

a) ideové

b) obsahové

c) časové

d) metodické

organizační.

V publikaci najdete ukázky využití dat z diagnostické činnosti pro diferencovanou výuku.

Více informací: https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/558/1736/407-1/#preview