- Vnitřní diferenciace ve výuce
- Individualizace, diferenciace a personalizace výuky,
- Kompetence učitele a studenta učitelství k individualizaci a diferenciaci výuky
- Všeobecné učební strategie
- Možnosti diferencované výuky
- Podpora individualizace a diferenciace ve výuce
Týden 6: Diferenciace a individualizace ve výuce. Inkluze.
- individualizace,
- diferenciace,
- personalizace,
- vzdělávací strategie.
V této kapitole budeme usilovat o to, abychom se
dokázali orientovat v tematice výuky orientované na potřeby jednotlivce
nebo skupiny. Po absolvování modulu dokážete:
a)
vysvětlit rozdíly mezi individualizovanou, vnitřně diferencovanou a
personalizovanou výukou,
b)
představit použití principů všeobecných učebních strategií ve výukové jednotce
svého oboru,
b)
uvést příklady možností vnitřně diferencované výuky.
- Bray, B., McClaskey, K. (2016). Make Learning Personal. Corwin.
- Braden, J. P., Schroeder, J. L., & Buckley, J. A. (2001). Secondary school reform, inclusion, and authentic assessment for youth with disabilities. Research institute on secondary education reform for youth with disabilities brief. Madison: Wisconsin Center for Education Research.
- Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms (2nd ed.). Association for Supervision and Curriculum Development.
- Tomlinson, C. A., Moon, T., & Callahan, C. (1998). How well are we addressing academic diversity in the middle school? Middle School Journal, 29 (3), 3-11. https://doi.org/10.1080/00940771.1998.11494501
- Kratochvílová, J., Horká, H., & Chaloupková, L. (2015). Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. MU.
- Kratochvílová, J. (2013). Inkluzivní vzdělávání v České primární škole: Teorie, praxe, výzkum. Masarykova univerzita.
- Kratochvílová et al. (2020). Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Masarykova univerzita.
- Kasíková, H., Dittrich, P.; & Valenta J. (2007). Individualizace a diferenciace ve škole. In A.Vališová & H. Kasíková, et al. Pedagogika pro učitele (s. 153-164). Praha: Grada Publishing.
- Kasíková, H., & Straková, J. (Eds.). (2011). Diverzita a deferenciace v základním vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova.
- Tomlinson, C. A., Moon, T., & Callahan, C. (1998). How well are we addressing academic diversity in the middle school? Middle School Journal, 29 (3), 3-11. https://doi.org/10.1080/00940771.1998.11494501
- Tomková, A., et al. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Hodnotící a sebehodnotící arch. Národní ústav pro vzdělávání.
Ke studiu tématu individualizace a diferenciace ve výuce můžete využít studijního zdroje Kratochvílová, J., Horká, H. & Chaloupková, L. (2015ú. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. To, že je publikace zaměřená na 1. stupeň není žádné omezení, neboť možnosti diferencované výuce jsou poplatné oběma stupňům základního vzdělávání.
V kapitole 5 najdete diagnostikování učebních stylů a v navazující kapitole 6 výukové strategie podporující individualizaci a diferenciaci ve výuce. Seznámíte se s možnostmi diferenciace z několika různých hledisek:
a) ideové
b) obsahové
c) časové
d) metodické
organizační.
V publikaci najdete ukázky využití dat z diagnostické činnosti pro diferencovanou výuku.
Více informací: https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/558/1736/407-1/#preview