Školní pedagogika

Týden 12: Učebnice a další didaktická média.

Obsah učiva v kapitole

  • teorie učebnic
  • struktura učebnice
  • didaktické funkce učebnice
  • vydávání a schvalování učebnic
  • výzkum učebnic
  • používání učebnic

Klíčová slova

  • didaktická média
  • školní učebnice
  • struktura učebnice
  • didaktické funkce učebnice
  • výzkum učebnic
  • používání učebnic


Výstupy z učení

V tomto modulu se zaměřujeme na představení učebnice jako didaktického prostředku a principů jejího fungování. Po absolvování modulu dokážete:

               a) vysvětlit význam učebnice v systému didaktických prostředků a médií;

               b) objasnit základní pojmy umožňující vysvětlování problematiky učebnic a jejich používání;

               c) popsat strukturální komponenty a didaktické funkce učebnice ve vzájemných souvislostech;

               d) uvést příklady výzkumů učebnic a reflektovat poznatky výzkumu ve vazbě na praxi.

 

Rozšiřující literatura k tématu

Greger, D. (2005). Proces schvalování učebnic v historickosrovnávací perspektivě. Pedagogická orientace, 15(3), 112–117.

Hrozová, M. (2015). Výchova ke zdraví v učebnicích 1. stupně ZŠ: výsledky analýzy didaktického aparátu učebnic prvouky/přírodovědy. Pedagogická orientace, 25(2), 249–270.

Janík, T., Najvarová, V., Najvar, P., & Píšová, J. (2007). Uplatnění didaktických prostředků a médií ve výuce fyziky se zvláštním zřetelem k učebnicím. In J. Maňák & P. Knecht (Eds.), Hodnocení učebnic (s. 82–97). Brno: Paido. 
Dostupné z http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/pvtp07.pdf

Knecht, P., & Janík, T. et al. (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 
Dostupné z http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/pvtp11.pdf

Maňák, J., & Knecht P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido.

Mareš, J. (2013). Učení z obrazového materiálu. In Pedagogická psychologie (s. 129-154). Praha: Portál.

Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T., & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido. (s. 115–120). Dostupní z http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/pvtp24.pdf

Pešková, K. (2012). Vizuální prostředky pro výuku reálií v učebnicích němčiny. Pedagogická orientace, 22(2), 243–265.

Průcha, J. (2009). Školní učebnice. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 265–270). Praha: Portál.

Průcha, J. (2008). Možnosti výzkumu učebnic ve vztahu k učení. In P. Knecht & T. Janík et al. (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (s. 27–36). Brno: Paido. Dostupné z http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/pvtp11.pdf

Průcha, J. (1998). Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido. (s. 21–23 a 43–44).

Sikorová, Z. (2010). Učitel a učebnice: užívání učebnic na 2. stupni základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita.

Stará, J., & Krčmárová, T. (2014). Užívání nových učebnicových materiálů učiteli 1. stupně ZŠ. Pedagogická orientace, 24(1), 77–110.