- teorie učebnic
- struktura učebnice
- didaktické funkce učebnice
- vydávání a schvalování učebnic
- výzkum učebnic
- používání učebnic
Týden 12: Učebnice a další didaktická média.
- didaktická média
- školní učebnice
- struktura učebnice
- didaktické funkce učebnice
- výzkum učebnic
- používání učebnic
V
tomto modulu se zaměřujeme na představení učebnice jako didaktického prostředku
a principů jejího fungování. Po absolvování modulu dokážete:
a)
vysvětlit význam učebnice v systému didaktických prostředků a médií;
b)
objasnit základní pojmy umožňující vysvětlování problematiky učebnic a jejich
používání;
c)
popsat strukturální komponenty a didaktické funkce učebnice ve vzájemných
souvislostech;
d)
uvést příklady výzkumů učebnic a reflektovat poznatky výzkumu ve vazbě na
praxi.
Greger, D. (2005). Proces schvalování učebnic v
historickosrovnávací perspektivě. Pedagogická orientace, 15(3), 112–117.
Hrozová, M. (2015). Výchova ke zdraví v učebnicích 1.
stupně ZŠ: výsledky analýzy didaktického aparátu učebnic
prvouky/přírodovědy. Pedagogická orientace, 25(2), 249–270.
Janík, T., Najvarová, V., Najvar, P., & Píšová, J. (2007). Uplatnění
didaktických prostředků a médií ve výuce fyziky se zvláštním zřetelem k učebnicím.
In J. Maňák & P. Knecht (Eds.), Hodnocení učebnic (s.
82–97). Brno: Paido.
Dostupné z http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/pvtp07.pdf
Knecht, P., & Janík, T. et al. (2008). Učebnice
z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Dostupné z http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/pvtp11.pdf
Maňák, J., & Knecht P. (2007). Hodnocení
učebnic. Brno: Paido.
Mareš, J. (2013). Učení z obrazového materiálu.
In Pedagogická psychologie (s. 129-154). Praha: Portál.
Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T., & Šebestová,
S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido. (s.
115–120). Dostupní z http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/pvtp24.pdf
Pešková, K. (2012). Vizuální prostředky pro výuku
reálií v učebnicích němčiny. Pedagogická orientace, 22(2), 243–265.
Průcha, J. (2009). Školní učebnice. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická
encyklopedie (s. 265–270). Praha: Portál.
Průcha, J. (2008). Možnosti výzkumu učebnic ve vztahu
k učení. In P. Knecht & T. Janík et al. (2008). Učebnice z pohledu
pedagogického výzkumu (s. 27–36). Brno: Paido. Dostupné z http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/pvtp11.pdf
Průcha, J. (1998). Učebnice: teorie a analýzy
edukačního média. Brno: Paido. (s. 21–23 a 43–44).
Sikorová, Z. (2010). Učitel a učebnice:
užívání učebnic na 2. stupni základních škol. Ostrava: Ostravská
univerzita.
Stará, J., & Krčmárová, T. (2014). Užívání nových
učebnicových materiálů učiteli 1. stupně ZŠ. Pedagogická orientace, 24(1),
77–110.