Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele
Přednáška č. 2: Diagnostika chování žáků
PdF SZ6052 Diagnostika chování (přednáška dr. Kokoutek, 2021)
záznam přednášky v kurzu denního studia, obsahově totožná s kombinovanou formou
Otázky k promyšlení v souvislosti s přenáškou
Je každé rušivé chování chování žáka zároveň chováním problémovým? (slide 4)
Jaké další instituce ve škole i mimo školu se mohou podílet na řešení problematiky chování žáků? (slide 5)
Je "nesnesitelné chování žáka v hodině" záznamem pozorování chování žáka? (slide 10)
Jakou roli má v procesu pozorování záznam (např. hospitační arch) z hlediska platnosti závěrů?
Mezi projektivní techniky patří i test nedokončených vět (ano / ne)?
Poruchy chování a MKN10 spolu úzce souvisí (ano / ne)?
Jaké jsou praktické zásady při práci s problémovým chováním žáka?
Je možné chápat individuální výchovný plán jako formu kontraktu mezi žákem, učitelem a rodiči žáka? (ano / ne)
Zahrnuje katalog podpůrných opatření i práci s náročným chováním žáka?
O jakých okruzích problémů v chování žáků můžeme uvažovat v souvislosti s COVIDem a uzavíráním škol?
Jakým způsobem uvažovat o učiteli jako vzoru chování (nejen v krizových situacích)? (slide 47)
U. Bronfenbenner (sociální prostředí dítěte)
Na jaké sociální okruhy se případě rušivého chování dítěte v rozhovoru s rodiči či dalšími učiteli zaměřit? Mikrosystém - chová se tak i v rodině, u lékaře, ve škole...? Pozn. chronosystém (Je chování stabilní, mění se v průběhu dne, týdne roku či let?)
Vykazuje žák Bart S. ve škole symptomy chování typické pro ADHD?
Je odkazovaná forma práce s problémovým chováním žáka Barta S. vhodná a vedoucí ke změně chování?
MŠMT - individuální výchovný plán
(metodický pokyn, záznam o jednání s žákem, záznam o jednání se zákonným zástupcem)
Rozšiřující zdroje informací
Be a Mr. Jensen
Ukázka inspirativní práce s rušivým chováním žáka ve třídě (cca 3 min).
Akademie duše: Jak děti ospravedlňují agresi - online přednáška 1.11.2021 ve 13:30 (PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. Psychologický ústav AV ČR)
Pro zájemce, nutná online registrace emailem. Přednáška je určena zejména pro (budoucí) učitele. Cílem je představit posluchačům, proč děti někdy ubližují svým spolužákům a jak tyto své činy ospravedlňují. V druhé části povídání bude prostor prodiskutovat tipy, jak v dětech podporovat kritické postoje k agresi.
Problematika chování žáků i jako četné téma v seriálu Ochránce
A doplňující informace (události, které byly inspirací autorům, popisované situace očima expertů atd.) https://edu.ceskatelevize.cz/porad/ochrance-serial?vsrc=video&vsrcid=psycholog-david-cap-kdyz-nad-ucitelem-ziska-moc-trida-1-cast
Literatura
- http://katalogpo.upol.cz/metodika-identifikace-socialniho-znevyhodneni/3-vybrane-oblasti-pedagogicke-diagnostiky/3-5-pedagogicka-diagnostika-chovani-zaka/
- Swierkoszová, J. (2008). Specifické poruchy chování. Diagnostika – reedukace. Ostrava: Ostravská univerzita.
- Ptáček, R. (2006). Poruchy chování v dětském věku. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí. (http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1378735909.pdf )
- www.odyssea.cz – metodiky k osobnostní a sociální výchově s náměty
- http://www.ppppraha7a8.cz/files/chovani%20zaka%20dotaznik.pdf – škálový dotazník problémového a rizikového chování, využitelný i pro učitele
- http://www.psychodiagnostika-sro.cz/cz/Katalog_popis.asp?kod=584&ZozArg=1&Kateg=2 – odkaz na dva dotazníky PhDr. Antonína Mezery k výskytu atypických projevů školního a sociálního chování (nutno zakoupit)
- www.uzis.cz/cz/mkn/ – vstup do Mezinárodní klasifikace nemocí, kde lze nalézt přehled „oficiálních“ poruch chování
- http://www.oazlin.cz/prevence/9_2_4.php – stránky SOŠ ve Zlíně, zabývající se poruchami chování a primární prevencí sociálně patologických jevů