Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele

Přednáška č. 2: Diagnostika chování žáků

PdF SZ6052 Diagnostika chování (přednáška dr. Kokoutek, 2021)
záznam přednášky v kurzu denního studia, obsahově totožná s kombinovanou formou

Otázky k promyšlení v souvislosti s přenáškou

Je každé rušivé chování chování žáka zároveň chováním problémovým? (slide 4)

Jaké další instituce ve škole i mimo školu se mohou podílet na řešení problematiky chování žáků? (slide 5)

Je "nesnesitelné chování žáka v hodině" záznamem pozorování chování žáka? (slide 10)

Jakou roli má v procesu pozorování záznam (např. hospitační arch) z hlediska platnosti závěrů?

Mezi projektivní techniky patří i test nedokončených vět (ano / ne)?

Poruchy chování a MKN10 spolu úzce souvisí (ano / ne)?

Jaké jsou praktické zásady při práci s problémovým chováním žáka?

Je možné chápat individuální výchovný plán jako formu kontraktu mezi žákem, učitelem a rodiči žáka? (ano / ne)

Zahrnuje katalog podpůrných opatření i práci s náročným chováním žáka?

O jakých okruzích problémů v chování žáků můžeme uvažovat v souvislosti s COVIDem a uzavíráním škol?

Jakým způsobem uvažovat o učiteli jako vzoru chování (nejen v krizových situacích)? (slide 47) 

U. Bronfenbenner (sociální prostředí dítěte)
Na jaké sociální okruhy se případě rušivého chování dítěte v rozhovoru s rodiči či dalšími učiteli zaměřit? Mikrosystém - chová se tak i v rodině, u lékaře, ve škole...? Pozn. chronosystém (Je chování stabilní, mění se v průběhu dne, týdne roku či let?)

Vykazuje žák Bart S. ve škole symptomy chování typické pro ADHD?

Je odkazovaná forma práce s problémovým chováním žáka Barta S. vhodná a vedoucí ke změně chování?

MŠMT - individuální výchovný plán
(metodický pokyn, záznam o jednání s žákem, záznam o jednání se zákonným zástupcem)
Rozšiřující zdroje informací


Be a Mr. Jensen
Ukázka inspirativní práce s rušivým chováním žáka ve třídě (cca 3 min).
Akademie duše: Jak děti ospravedlňují agresi - online přednáška 1.11.2021 ve 13:30 (PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. Psychologický ústav AV ČR)
Pro zájemce, nutná online registrace emailem. Přednáška je určena zejména pro (budoucí) učitele. Cílem je představit posluchačům, proč děti někdy ubližují svým spolužákům a jak tyto své činy ospravedlňují. V druhé části povídání bude prostor prodiskutovat tipy, jak v dětech podporovat kritické postoje k agresi.
Problematika chování žáků i jako četné téma v seriálu Ochránce
A doplňující informace (události, které byly inspirací autorům, popisované situace očima expertů atd.) https://edu.ceskatelevize.cz/porad/ochrance-serial?vsrc=video&vsrcid=psycholog-david-cap-kdyz-nad-ucitelem-ziska-moc-trida-1-cast
Literatura