Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele

Přednáška č. 4: Využití diagnostiky v různých pracovních kontextech učitele a její cíle.


Klíčovou otázkou tématu je výběr oblasti, na kterou potřebujeme zaměřit pozornost a o které potřebujeme více informací, než nabízí rutinní každodenní zkušenost. Těchto oblastí je v praxi učitele celá řada, jakkoli se tradičně pohled na "využití diagnostiky v praxi učitele" zužuje na žáky a jejich studijní výsledky (zkoušení, didaktické testy) a nověji na využívaní diagnostických informací o žácích se specifickými nároky. Praktickými důvody pro toto zúžení jsou typicky míra zatížení učitele řadou dalších povinností, transmisivní pohled na výuku ("učím všechny stejně dobře") a v neposlední řadě i kultura školy, ve které učitel pracuje. V aktuální zátěžové situaci může samotná diskuse o dalších kontextech velmi pochopitelně vzbuzovat negativní emoce. Cílem tohoto bloku je proto nabídnout vybrané další kontexty s tím, že jejich praktická relevance se u jednotlivých studujících může velmi lišit. Z hlediska diagnostiky se jedná o různé facilitační techniky (strukturující vlastní zkušenosti a prožitky), semiformální postupy (zpřehledňující dostupné informace a mapující informačně hluchá místa) až po formalizované diagnostické postupy (s vlastní teorií, návodem k použití v podobě manuálu, který umožňuje i správně interpretovat výsledky). Jak to může v dobré praxi vypadat? 

Tyto materiály ilustrují jak možné předmětné oblasti, tak i způsob jejich uchopení (od prostého informování o kontaktech na odborníky po diagnostické nástroje).

Ve výukové praxi je učitel metaforicky v roli obvodního či rodinného lékaře, který na základě dostupných informací buď problém řeší sám (protože je v jeho kompetenci a časových možnostech) a složitější problémy řeší ve spolupráci s dalšími odborníky, ať už ve škole (Školní poradenské pracoviště), nebo mimo ni (PPP a SPC, neziskový sektor - např. práce se třídou). Reálným problémem je ale vždy čas (časová náročnost) a regionální (i časová) dostupnost služeb specialistů.

Tradičně opomíjenou oblastí je autoevaluace školy či autodiagnostika a sebepéče u učitelů (která se tematicky silně objevuje i v předchozích odkazech).

Postarší příklad dobré praxe využitelný pro autoevaluaci školy

Anketa pro rodiče. Anketa škole na míru - popis nástroje (ukázka konkrétní metody z portálu)
Autorem je dr. Kohoutek, kterého znáte z předchozí přednášky :)

Jak na vaší škole funguje školní poradenské pracoviště? Jaké služby nabízí žákům? Jaké služby nabízí učitelům?

Které informační zdroje potřebujete pro vytvoření IVP?

Jakým způsobem na vaší škole funguje DVPP?

Jaké odborné kontakty můžete nabídnout rodičům při řešení různých obtíží dítěte?

Diagnosis – only part of the picture
Rozšiřující materiál pro zájemce z The Psychologist. Cílem diagnostického procesu nemá být pouze label či seznam silných a slabých stránek. Ale pochopení a porozumění dítěti v jeho životním kontextu.