Výukové postupy HH ŠP 22 Jak lze postupovat ve výuce aneb základní výukové strategie DEDUKTIVNÍ INDUKTIVNÍ VÝUKA (PROBLÉMOVÁ) – AUTENTICKÉ UČENÍ SOCIÁLNĚ ZPROSTŘEDKOVANÁ Biologie, 2. stupeň – struktura výuky • Upraveno podle: • https://inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/s kav_hodnoceni_web.pdf Klíčový pojem: adaptace Klíčová myšlenka: „Organismy a prostředí se navzájem ovlivňují.“ Pojmy: adaptace, organismus, změna, závislost, systém, rovnováha. Učební úlohy jako základní otázky: • Čím se liší organismus od prostředí? • Kde je hranice mezi organismem a prostředím? • Jsou pro určitý organismus prostředím také všeny ostatní organismy v jeho okolí? • Musí být organismus živý? • Jakými způsoby se organismy a prostředí navzájem ovlivňují? Učební úlohy jako základní otázky • Týká se tvrzení, že organismy a prostředí se navzájem ovlivňují, všech organismů? • Do jaké míry mění organismus svůj genetický potenciál a vlastnosti v závislosti na změně prostředí? • Co se stane, když dojde k narušení rovnováhy mezi adaptabilitou a změnami? • Můžeme ovlivnit vzájemné ovlivňování prostředí a organismů i my? • Jsme organismus ovlivňující své prostředí a jím ovlivňovaný? • Co ovlivňuje to, že některé organismy změnu prostředí přežijí a jiné ne? Cesty k trvalému porozumění • Žáci aplikují znalosti o zákonitostech asimilace a akomodace u organismů v praxi, předvídají možné důsledky změn. • Žáci sdělí příklady, kdy organismus ovlivnil prostředí a naopak – a zobecní je. • Žáci nechrání jen jedince nebo druh, zdůvodní, proč je třeba chránit prostředí, a to činí. • Žáci vysvětlí a doloží , že cokoli uděláme, něco tím ovlivníme. Promýšlejí a uvedou, jaké dopady mohou mít jejich činy. Důkazy trvalého porozumění • Žáci vyhodnotí, které zásahy do prostředí mají pozitivní nebo negativní vliv na prostředí samo a na organismy v něm žijící. • Žáci předvídají, co může člověk svou činností způsobit, a přizpůsobí své chování. Budou se řídit v životě principem předběžné opatrnosti. • Žáci aktivně ovlivňují změny probíhající v jejich okolí – přispívají k pozitivním změnám, brání změnám, které mohou být rizikové nebo jejichž dopady nejsou vyjasněné. Zadání jako důkaz o učení • Vytvoř plakát, na němž zachytíš vlastního vymyšleného tvora v jeho prostředí. • Plakát má obsahovat následující informace: • jméno nového tvora • popis jeho adaptačních mechanismů v sedmi z devíti popsaných oblastí • informace o tom, zda je to predátor nebo kořist nebo oboje • čím se živí, jakými organismy • kdo se živí jím • jak ovlivňuje své okolí, jaké má místo v ekosystému • Upraveno podle: • https://inkluzivniskola.cz/sites/default/files/upload ed/skav_hodnoceni_web.pdf Jak můžeme motivačně zahájit? ● příklad z praxe a jeho řešení: “...to dokážete také...”, ● uvedení důvodů “k čemu vám to bude, jak to můžete využít...”, ● nastolení problému k řešení: “...co byste dělali, kdyby…”, ● moment překvapení: “...co asi mám tady v té krabičce…” ● záhady, hádanky, jejíž vyřešení směřuje k tématu: “...uhodněte, na co myslím, když …”, ● použití obrázku, videozáznamu: “...viděli jste to někdy?...”, “...co je na obrázku, na videu?...”, ● využití názorné pomůcky “...co to je?...”, “...co jsem dnes asi přinesl/a a proč?...”. Induktivní výuka (problémová) – autentické učení Ve skupině navrhněte způsob realizace tzv. konstruktivistického pojetí výuky (od prekoncepcí): Navrhněte konstrukční techniky (metody diagnostiky prekonceptů): • kreslení schémat a obrázků s legendami a komentáři • odpovědi na otázky typu Proč? Co se děje, když…? Co by se stalo kdyby…? Co je to…? Říká se, že …Proč tedy…). • Doplnit příběh s otevřeným koncem, dokončit neúplné věty apod. • Hraní rolí (řešení různých modelových situací, hraní historických postav, profesí…). Zvolte klíčový pojem z učiva a vytvořte myšlenkovou mapu – lze vyjít ze zkušeností ze školní praxe. Baroko upraveno podle M. Svejkovské, dostupné z Metodického portálu www. rvp.cz Organizace výuky: • skupinová práce (čtyři skupiny); • pro tercii / 8. třídu, ale možné i pro septimu / 3. ročníky SŠ • dvě vyučovací hodiny Průběh výuky: 1. Automatickým psaním během Bachovy skladby každý píše vše, co o baroku zatím ví: https://www.youtube.com/watch?v=H4wZuChnb6M • Po jedné charakteristice sdílejí nahlas, vzájemně si naslouchají, neopakují již vyřčené. • (2,47´+ 4´) 2. Potvrzujeme/vyvracíme hypotézy o baroku; každá skupina jednu. Vyhledáváme na internetu. Vytváříme myšlenkovou mapu. Sdílíme. (10 až 15 min.) • Baroko jako doba temna. • Jezuité jako nositelé baroka. • Baroko jako symbol rekatolizace. • Baroko jako poslední jednotný styl celé Evropy. 3. Pracujeme s latinskými termíny. Každá skupina si vylosuje jeden, nejprve žáci napíší odhad, co asi znamená, domněnku si pak ověří na internetu. Představí ostatním skupinám (10 až 15 min.). • Libri prohibiti. • Memento mori. • Theatrum mundi. • Vanitas vanitatum. Knihy byly zakázány. Pamatujte na smrt. Divadlo světa. Marnost nad marnost 5. Jan Amos Komenský. Každý za sebe 1. napíše 5 klíčových slov ze života a díla J. A. K.; 2. přemýšlí nad tím, z čeho bral Komenský sílu; 3. do jaké míry se Komenského vize o českém školství naplnily? • Staleté kořeny (8,17) • https://www.youtube.com/watch?v=dUW9Chv-ASc • Dějiny udatného českého lva (2,50) • https://www.youtube.com/watch?v=lnfsK8j5rec 6. Ctnosti a neřesti – tehdy a dnes, dnes a tehdy? (zbytek hodiny) • Každá skupina navrhne jednu ctnost a jednu neřest současnosti. • K těm barokním pak vytvářejí živý obraz – ostatní hádají, o kterou z nich jde: http://www.zapadoceskebaroko.cz/cz/zajimavosti/barokni- ctnosti-a-neresti