Učební úlohy: prostředek řízení učebních činností žáků ve výuce Formální struktura seminární práce: Předmět – vzdělávací oblast: Ročník: Tematický celek: Téma (3-4 vyuč. jednotek) ….. myšlenková mapa Cíle tématu:*) – vybírat v RVP („cíle“, „klíčové kompetence“ a „očekávané výstupy“): - kognitivní (vědomosti) - psychomotorické (dovednosti, schopnosti) - afektivní – výchovné (postoje, potřeby, zájmy, hodnoty) Téma vyuč. jednotky Výukové cíle*) Did.an.učiva POJMOVÁ Did.an.učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Evaluační nástroje Metodické poznámky z mapy vyplývají z cílů tématu fakta učební úlohy pojmy (zadání) generalizace (otázky) KONKRÉTNĚ, ve 2. os. K čemu směřujeme Student/ka: vysvětlí význam učebních úloh jako nástroje řízení učebních činností žáků, uvede otázky, které si učitel klade při plánování vyučovací hodiny, tvoří učební úlohy a dodržuje principy aktivizujícího (konstruktivistického) přístupu, posuzuje náročnost učebních úloh s pomocí Bloomovy taxonomie. Operační analýza učiva: analýza činností (operací, aktivit), které budou žáci v hodině provádět k dosažení cílů výuky. Vytvořte alespoň 5 zadání k činnostem žáků v tématu portfoliového úkolu či učitelské praxe: Např.: vyjmenuj … vysvětli, proč... nakresli obrázek, který ukazuje, jak…; roztřiď do skupin řekni, proč je … horší (lepší…) vytvoř… naplánuj… Soustava učebních úloh x scénář/plán průběhu hodiny Úvod: otázky a úkoly motivační, diagnostikující žákovské prekoncepce Hlavní část hodiny: aplikační úlohy (operace s učivem) Závěr: úlohy na zjišťování výsledků výuky Učební úlohy a jejich kognitivní náročnost podle B. Blooma 1. Úlohy na zapamatování a znovupoznání Cílová kategorie: ZNALOST – žák si vyvolává nebo znovupoznává informace vyjmenuj; řekni (popiš), co je jako…; řekni kdy…; řekni kdo…; udělej seznam; spoj…; najdi…; zarecituj…, řekni kolik… 2. Úlohy na porozumění Změna jedné podoby vyjádření do jiné (např. číselná v písemnou), napsat krátké shrnutí, vybrat hlavní myšlenku, vysvětlit vztah mezi dvěma myšlenkami apod. Zařazování, rozlišování apod. Cílová kategorie: POROZUMĚNÍ – žák chápe informaci a umí ji přednést v jiné formě • řekni, co znamená…; • vysvětli…; • řekni hlavní myšlenku…; • řekni pořadí…; • řekni proč…; • ukaž…; • znázorni vztah…; • vysvětli definici… 3. Úlohy na aplikaci VYUŽITÍ (APLIKACE) - žák řeší problém s použitím informace a vhodného zobecnění; aplikování postupu na známý, neznámý úkol. Určit v jakých situacích je vhodné použít, provádět. • změň…; • použij jiným způsobem…; • ukaž, jak udělat…; • předveď (zdramatizuj)…; • nakresli obrázek, který ukazuje, jak…; • dej příklad…; • uveď důvod…; • řekni, jak je… použito v tomto případě; • řekni, co tě napadá při pohledu na tu věc? • vykonej… • zaveď…; • použij… 4. Úlohy na analýzu ANALÝZA - žák rozděluje, odděluje informace do jednotlivých částí podle nějakého kritéria nebo úhlu pohledu • roztřiď do skupin… • řekni, v čem jsou… a … stejné (jiné) • popiš, jak a proč … se stalo… • řekni, co je pravdivé (nepravdivé, skutečné, přesvědčivé) • rozliš podstatné a nepodstatné části • zjisti, z čeho se skládá… (jak prvky zapadají do struktury) • uveď argumenty pro a proti… • vytvoř schéma… • naznač strukturu… • uveď, z čeho se to skládá… • rozliš… • uspořádej… • analyzuj… 5. Úlohy na hodnocení – žák posuzuje informace vzhledem k zavedeným standardům nebo podle určitých kritérií, zaujímá stanoviska. • řekni, proč je … horší (lepší, spravedlivější atd.) • řekni, proč souhlasíš (nesouhlasíš) s … • co bys dal na 1., 2., 3. místo… • rozhodni… • řekni, co se stane… • shrň… • dokaž… argumentuj… • posuď… • urči stanovisko… • zkontroluj správnost… • zhodnoť… • vyslov vlastní názor • vyber nejlepší řešení a zdůvodni… 6. Úlohy vedoucí k tvorbě originálních produktů TVŮRČÍ ČINNOST – žák vytváří originální produkty na základě vlastního nápadu nebo pokynů učitele •navrhni, co se z … dá vytvořit •vytvoř… •naplánuj… •vymysli způsob… •navrhni…atd. Učební úlohy Všechna učitelova zadání, respektující výukový cíl: a) úkoly, b) otázky, c) aplikační úlohy. Zásady pro tvorbu učebních úloh 1. Témata úloh ze skutečného života – “tady a teď”, “být při tom” (zkušenosti žáků, aktualizace, motivace). 2. Používat aktivní slovesa (vyjadřující pozorovatelnou činnost) vždy na začátku věty, tzn. vytvořit tak rozkazovací větu jako pobídku pro činnost, nejen pro jednoduchou odpověď. 3. Pokyny v úkolu vyjádřit přesně co do kvality i kvantity (vyhýbat se slovům nějaký, několik,…). Formulace úkolů má být provokující, lákavá výzva. Je zaměřena na klíčové učivo, zahrnuje různé úrovně náročnosti (Bloom: znalost – porozumění – aplikace analýza - hodnocení - tvořivost) s respektem k typům inteligence (Gardner). Úkoly pro individuální i skupinovou práci. 5. Zabezpečení pomůckami a materiálem. Učební úlohy - příklad • http://www.zsnivnice.cz/media/2020/03/3_Fyzika_9_Optika- laboratorn%C3%AD-pr%C3%A1ce.-%C5%99e%C5%A1en%C3%AD.pdf Hodně zdaru při zpracování úkolu