Nadaní Legislativa ČŠI Zájem o nadané •19. stol. Francis Galton – zakladatel novodobé koncepce geniality a nadání •19. a zač. 20. století - zájem o vzdělávání dětí (srovnávací a vývojová psychologie) •převládající názor – rozhodující úlohu má prostředí (psychoanalytická linie) •Lewis Madison Terman - longitudinální výzkum •Lety Stetter Hollingworthová – výzkumy tříleté 7-9 děti s vysokým IQ; vzdělávání a nadání žen •důraz - testování •milník – r. 1957 vypuštění sovětského Sputniku do vesmíru - vliv na školství USA – podpora, problematika výchovy a vzdělávání nadaných •předpoklady výkonové, kognitivní, sociálně-emoční dovednosti, fyzické, morální standardy •charakteristické kreativní myšlení a představivost, zvýšená emoční kvalita prožívání u nadaných žáků (Friedman-Nimze a Skyba nebo Bettse a Neihartová), vysoká míra citlivosti a empatie k okolnímu světu a dění v něm (prožívání katastrof, emoční senzitivita - cítění emocí ostatních, emoční intenzita), překážky – způsob měření • • Americké školství a aspekt na nadané •3 tradice, pohledy (R. J. Sternberg) •jeffersonovská (podle T. Jeffersona) – dát dětem příležitost a vzdělávat tak, aby mohly plně využít své nadání, ne vychovávat elitu •jacksonovská (podle A. Jacksona)- rovnosti lidí, prosazování tzv. totální inkluze •hamiltonovská (podle A. Hamiltona) – diferenciace, vláda elit (lidé s vysokým IQ, zodpovědnost za ovládání ostatních), slabí jedinci (podvolitelní) • Evropské školství a nadaní •20. stol. •Světové války •Západ x východ •Podpora sportovního nadání •LŠU – lidová škola umění (hudební, výtvarný, taneční, literárně – dramatický obor) • • Česká republika •Odhad součanosti •Cca 200 tisíc dětí a žáků ve věku 5 – 18 roků •Cca 50 tisíc žáků s IQ nad 130 •MiND cca 2 % •Vodítkem často jen školní výkony •Neviditelnost nadaných – neplynou výhody •Systém GT (gifted and talented) – vystupte ven • Školský zákon •koncepce MŠMT ukotvena (2005) potřeba identifikace a specifického vzdělávání mimořádně nadaných žáků. •populace, která má své specifické vzdělávací potřeby •žák jedinečný – osobnostně, charakterově a také specifickým typem potřeb •nejednoznačné vymezení pojmu •2016 novela školského zákona (tzv. Inkluzivní novela) – podpora heterogenních kolektivů • Česká republika •Rok 2004 MŠMT potřeba systémového řešení problematiky •Koncepce péče o nadané žáky ve školských poradenských zařízeních pro období 2004 – 2008 •Poprvé vymezení skupina mimořádně nadaných •Koncepce péče o mimořádně nadané děti a žáky pro období let 2009 – 2013; zkvalitnění procesu diagnostiky; podpora (NIDM - projekt Perun, SIPON – ś, TALNET, SOČ, SPONA, Česká hlavička), DVPP •Koncepce podpory rozvoje nadání a péče o nadané na období let 2014 – 2020; podpora dlouhodobé a systematické práce s talentovanými, aktivní vyhledávání •Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ • • ČŠI •Šetření, Tematická zpráva 2016 •Vzdělávání nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných dětí a žáků •https://www.csicr.cz//html/TZ_Podpora_mimoradne_nadanych/html5/index.html?&locale=CSY • •Šetření, Tematická 2022 •Podpora vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách •https://www.csicr.cz/CSICR/media/Elektronicke-publikace/2022/TZ_Podpora_nadanych_mimoradne_nadanyc h_ZS_SS/html5/index.html?pn=1 •Počty cca •42 tisíc nadaných na ZŠ •27 tisíc nadaných na ŠŠ •730 ´mimořádně nadaných na ZŠ •245 mimořádně nadaných na SŠ RVP – vyhledávání nadaných, mimořádně nadaných (MiND) •Mladší žáci (do 9 let) – možnost záměny mimořádného nadání a nerovnoměrného (zrychleného) vývoje; bystré děti z podnětného prostředí (později se mohou pohybovat v pásmu lepšího průměru) •Při vyhledávání MiND – pozornost žáci s vývojovou poruchou učení, chování, z odlišného kulturního a znevýhodňujícího sociálního prostředí •Pomoc při identifikaci a následné péči o MiND – identifikace PPP Legislativní podklady vzdělávání nadaného žáka •Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) § 16-19 •Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacím potřebami, zejména část IV. § 27-31 •Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních Školský zákon (zákon 561/2004 Sb.) •§ 1 Obecná ustanovení •§ 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů •§ 18 Individuální vzdělávací plán •Ředitel školy má právo umožnit žákovi s mimořádným nadáním urychlení jeho vzdělávání, a to jak průřezově ve všech předmětech, tak i jen v jednotlivém předmětu, kde žák prokazuje výrazně nadstandardní vědomosti či schopnosti. •Ředitel může umožnit žákovi s nadáním vzdělávání podle IVP, kde je přesně stanoven vzdělávací obsah, který žák absolvuje odlišnou formou. O vytvoření IVP žádají zákonní zástupci nezletilého žáka. Pro úpravy vzdělávání – vyšetření v PPP Vyhláška č. 27/2016 Sb. Část čtvrtá VZDĚLÁVÁNÍ NADANÝCH ŽÁKŮ § 27 až § 31 •Nadaný žák – Za nadaného se pro účel této vyhlášky považuje především žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech. •Mimořádně nadaný žák - … žák, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech. Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních •Podpora •Speciálně vzdělávací potřeby •Psychologická a speciálně pedagogická diagnostika • • Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky •§ 9 Rozvoj nadání žáků •Rozšířená výuka ŠVP •Úpravy vzdělávacího obsahu •Vyhledávání •Práce s nadanými – specifické pomůcky •Aktualizace – týmová práce