Didaktika biologie 2 3. seminář Konstrukce didaktického testu Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU ¡ l…..vlastními slovy vysvětlit, co je to didaktický test l….shrnout vlastnosti didaktického testu l …. charakterizovat kritéria tvorby správného didaktického testu l… zhodnotit správnost konkrétního didaktického testu l…objasnit tři základní možnosti tvorby klasifikační stupnice l….sestavit didaktický test l… ke konkrétnímu testu sestavit klasifikační stupnici Po absolvování semináře bude student schopen…. kapradiny ¡Výtrusné rostliny ¡Kapraď samec, papratka samičí, osladič, jelení jazyk, hasivka orličí, ¡Kořen, stonek (oddenek), list ¡Na jaře spirálovitě stočené listy ¡Okrasné druhy, pokojové rostliny, „Test“ (autor Ondřej PAJTL) ¡Skupina A 1. Co mají mechorosty společné s kapradinami? ¡(3 b) ¡2. Popiš životní cyklus kapradin. ¡(Celkem 6 věcí, za 3 b) 3.Co produkuje dospělá rostlina kapradiny? ¡- výtrusy, kyslík (1b) ¡4. Vyjmenuj zástupce kapradin. (2-3b) ¡5. Popiš, jakou funkci má nezelená jarní lodyha přesličky rolní (1b) ¡6. Jaká látka se ukládá v lodyze přesličky rolní? Co způsobuje? (2b) ¡7. Co je to ostěra? (1b) ¡Skupina B 1. V čem se mechorosty liší od kapradin? (2b) ¡ ¡2. Popiš životní cyklus kapradin 3. Co produkuje prokel? (1b) 4. Vyjmenuj zástupce plavuní a přesliček. ¡(1+2) ¡5. Popiš, jakou funkci má zelená letní lodyha přesličky rolní (1-2b ) ¡6. V jakých biotopech se kapradiny nevyskytují? Proč? (1b) ¡7. Jak jsou uspořádány listy kapradin? Co tento způsob uspořádání rostlinám umožňuje? (2b) -Vycházím z výukových cílů -Otázky formulovat tak, aby jim žáci rozuměli a bylo jasné, co má obsahovat odpověď -Udělat oddělení srovnatelná (nejprve si připravit návrh položek a pak přiřazovat k oddělení, vytvořit návrh testu s předstihem, ideálně probrat ho s kolegou) -Nedávat stejné položky na stejné místo v testu -Položky by měly být HETEROGENNÍ - OVĚŘUJEME RŮZNÉ TYPY poznatků (znalosti, vědomosti, dovednosti) - různé hladiny dle Blooma (kognitivní náročnost) - různá forma zadání (obrázek, text, graf, tabulka) - různé myšlenkové operace - různá obtížnost úloh (jednodušší položky na úvod, složitější do třetiny až poloviny testu, bonus dávám na konec -Odpovědi na jednotlivé položky -Co daná položka ověřuje? (znalosti, vědomosti, dovednosti) -Kolik byste za položku dali bodů Doporučení pro tvorbu testu: Závěry pondělní skupiny -Konkrétně formulovat zadaní, aby žáci přesně věděli, co mají dělat -Přidat počet bodů -Položky by měly být různorodé – ne jen text, ale i obrázky -Z hlediska typu testových položek (s výběrem odpovědi, se širokou odpovědí strukturovaná atd.) -Z hlediska úrovně žáků (většina položek by měla být splnitelná průměrným žákem, ale měly by tam položky i pro slabší i pro nadané žáky) -Uspořádat položky: začít od jednodušších (motivace), důležité položky na klíčové učivo dáme doprostřed, na závěr jednodušší položky a položka bonusová (pro nadané žáky – rozšiřující učivo) -Promyslet bodovou hodnotu položek, aby nevypracování jedné položky nevedlo k velké bodové ztrátě - - -Střídání více typů položek -Práce s obrázkem -Obě oddělení by měla být rovnocenná (z hlediska obtížnosti položek a počtu bodů) -Výstižné zadání – specifikovat, co po žákovi přesně chceme (ne vyjmenuje, ale napiš 3 příklady) -Test by měl mít aspoň 10 položek -Bonusová položka – ocenit rozšiřující poznatky -Napsat body za položku -Řazení položek: na začátek jednodušší, doprostřed dát položky na nejdůležitější učivo (obtížnější), na konec dát jednodušší, bonusovou -Bonusová položka se nepočítá do maxima (max 10% maxima bodů z celého testu) - Doporučení pro tvorbu testu: Závěry úterní skupiny Řešení: Skupina A -jsou zelené (fotosyntetizují) -žijí převážně na vlhkých a stinných místech -patří mezi vyšší rostliny -rozmnožují se pomocí výtrusů (výtrusné rostliny) -v jejich rozmnožovacím cyklu se střídá pohlavní a nepohlavní fáze (rodozměna) ¡Celkem až 5 bodů ¡Výhody: 1) ověřuje vědomosti ¡ 2) žáci musí přemýšlet ¡ 3) používají různé myšlenkové operace (srovnávání a analýzu) ¡Nevýhody: 1) Není jasně specifikováno, kolik společných znaků mají napsat a kolik bodů za položku dostanou - bude se obtížně hodnotit ¡ 2) Neměla by být v testu jako 1. – na začátek testu je vhodné ¡ dát spíše jednodušší položky ¡ ¡ 1. Co mají mechorosty společné s kapradinami? 2. Popiš životní cyklus kapradin. ¡Bodování: 6 základních částí - 6 bodů, případně 3 body (když chcete snížit váhu této položky a budete 1 část životního cyklu počítat za 0,5 bodu) ¡Výhody: 1) ověřuje dovednosti ¡Nevýhody: 1) Pro ZŠ bude položka náročná – musí si cyklus představit a pak popsat; vhodnější by bylo přidat obrázek a nechat ho popsat – tím by zároveň do testu byla včleněna jiná forma zadání (obrázek), test by nepůsobil tak jednotvárně ¡ 2) Obě varianty (A i B) mají položku č.2 úplně stejnou: může to být, ale ¡ je vhodné dát ji na jinou pozici uprostřed testu (ať nemá číslo 2) Řešení: Skupina A -výtrus -prokel -pohlavní orgány (pelatky, zárodečníky) -splynutí pohlavních buněk (oplození) -nová rostlina (sporofyt) -výtrusné kupky/výtrusnice na spodní straně listu a z nich se uvolňuje výtrus 3. Co produkuje dospělá rostlina kapradiny? ¡Bodování: 1 nebo 2 body (podle toho, jak bude upraveno zadání) ¡Výhody: 1) jde o položku se stručnou odpovědí (produkční): bude rychlá na odpověď i opravu ¡Nevýhody: 1) Nejasná formulace zadání – chtělo by upravit - ptát na to, čím se rozmnožuje ¡ 2) v této podobě se musí žáci nad odpovědí zamyslet – cílí na vědomosti, pokud by se ptala jen na to, čím se rozmnožují, pak by ověřovala jenom znalosti Řešení: Skupina A -výtrusy -ale také: cukr a kyslík 4. Vyjmenuj zástupce kapradin. ¡Bodování: 1 bod za jednoho zástupce (rodové jméno i druhový přívlastek) ¡Výhody: 1) ověřuje znalost zástupců ¡ 2) jde o produkční položku: bude rychlá na odpověď i opravu ¡Nevýhody: 1) Nejasná formulace zadání: chybí, kolik zástupců mají napsat. ¡ Tato to vypadá, že mají vyjmenovat všechny zástupce kapradin. ¡ Doporučuji omezit na 3-5 zástupců. Řešení: Skupina A -Kapraď samec, papratka samčí, hasivka orličí, osladič obecný, jelení jazyk celolistý, kyvor lékařský, podezřeň královská, sleziník severní, sleziník hadcový, sleziník červený, sleziník zelený, atd. -Kapraď samec je tzv. DIDAKTICKÝ TYP – což je odborný termín pro organismus, na kterém se daná skupina ilustruje (stavba, rozmnožování atd.). Tento organismus by se měl být v ČR běžně vyskytovat a neměl by být chráněný ani ohrožený (učitel ho může přinést ukázat). Ostatní zástupce, na kterých ilustrujeme variabilitu skupiny nazýváme DIDAKTICKÉ VZORY (proto jsem uvedla i sleziníky, které se svou velikostí i vzhledem liší) 5. Popiš, jakou funkci má nezelená jarní lodyha přesličky rolní ¡Bodování: 1 bod ¡Výhody: 1) ověřuje vědomost ¡ 2) jde o produkční položku: bude rychlá na odpověď i opravu Řešení: Skupina A -Slouží k rozmnožování, protože nese výtrusnicový klas (výtrusnice) Bodování: 2 body (položka má dvě otázky) Výhody: 1) ověřuje znalost a vědomost 2) jde o produkční položku: bude rychlá na odpověď i opravu Nevýhody: 1) druhá otázka může být matoucí 2) položka se ptá na rozšiřující učivo, hodila by se jako BONUSOVÁ 6. Jaká látka se ukládá v lodyze přesličky rolní? Co způsobuje? -oxid křemičitý -vyztužuje (inkrustuje) lodyhu přesliček. V praxi se toho dá využití, např. k čistění nádobí v terénu bez vody (stonky přesliček fungují jako drátěnky), odtud také pochází starší název celého oddělení cídivky. 7. Co je to ostěra? ¡Bodování: 2 body – 1 b za to, že je to blána; ¡ 2 b za to, že kryje výtrusné kupky (pro ZŠ by šlo uznat i ¡ výtrusnice) ¡ ¡Výhody: 1) ověřuje vědomost ¡ 2) jde o produkční položku: bude rychlá na odpověď i opravu Řešení: Skupina A -Tenká blanka, která kryje výtrusné kupky Nevýhody: 1) nemusí uvést obě typické vlastnosti „Test“ (autor Ondřej PAJTL) ¡Skupina A 1. Co mají mechorosty společné s kapradinami? 2. Popiš životní cyklus kapradin. 3. Co produkuje dospělá rostlina kapradiny? 4. Vyjmenuj zástupce kapradin. 5. Popiš, jakou funkci má nezelená jarní lodyha přesličky rolní 6. Jaká látka se ukládá v lodyze přesličky rolní? Co způsobuje? 7. Co je to ostěra? ¡Skupina B 1. V čem se mechorosty liší od kapradin? 2. Popiš životní cyklus kapradin 3. Co produkuje prokel? 4. Vyjmenuj zástupce plavuní a přesliček. 5. Popiš, jakou funkci má zelená letní lodyha přesličky rolní. 6. V jakých biotopech se kapradiny nevyskytují? Proč? 7. Jak jsou uspořádány listy kapradin? Co tento způsob uspořádání rostlinám umožňuje? Řešení: Skupina B -jsou menší (velikost) -mají kompaktní růst (vytváří polštáře) -nemají vodivá pletiva, tudíž nepatří mezi cévnaté rostliny -Mají stélku (člení se na příchytná vlákna, lodyžku a lístky) -V jejich rozmnožovacím cyklu převažuje pohlavní fáze (gametofyt) nad nepohlavní (sporofytem), u cévnatých rostlin je tomu naopak – toto se učí až na střední škole, žáci ZŠ by tuto odpověď pravděpodobně neznali, pojmy gametofyt a sporofyt není vhodné na ZŠ zavádět; Celkem až 5 bodů ¡Výhody: 1) ověřuje vědomosti ¡ 2) žáci musí přemýšlet ¡ 3) používají různé myšlenkové operace (srovnávání a analýzu) ¡Nevýhody: 1) Není jasně specifikováno, kolik společných znaků mají napsat a kolik bodů za položku dostanou - bude se obtížně hodnotit ¡ 2) Neměla by být v testu jako 1. – na začátek testu je vhodné ¡ dát spíše jednodušší položky ¡ ¡ 1. V čem se mechorosty liší od kapradin? 2. Popiš životní cyklus kapradin. Řešení: Skupina B -stejné řešení jako u skupiny A 3. Co produkuje prokel ? -pohlavní buňky (spermatozoidy a vaječné buňky) -ale také: cukr a kyslík Bodování: 1 nebo 2 body (podle toho, jak bude upraveno zadání) Výhody: 1) jde o položku se stručnou odpovědí (produkční): bude rychlá na odpověď i opravu Nevýhody: 1) Nejasná formulace zadání – spíš: Co se vytváří na proklu? (pohl. orgány: pelatky a zárodečníky – tyto 2 pojmy není nutné na ZŠ učit, ale v učebnicích jsou) 2) v této podobě se musí žáci nad odpovědí zamyslet – cílí na vědomosti. Po úpravě by ověřovala jenom znalosti 4. Vyjmenuj zástupce plavuní a přesliček. ¡Bodování: 1 bod za jednoho zástupce (rodové jméno i druhový přívlastek) ¡Výhody: 1) ověřuje znalost zástupců ¡ 2) jde o produkční položku: bude rychlá na odpověď i opravu ¡Nevýhody: 1) Nejasná formulace zadání: chybí, kolik zástupců mají napsat. ¡ Tato to vypadá, že mají vyjmenovat všechny zástupce kapradin. ¡ Doporučuji omezit na 1-2 plavuně, 2 přesličky. Řešení: Skupina A -plavuň vidlačka, plavuň pučivá, plavuňka zaplavovaná, vranec jedlový -přeslička rolní, přeslička lesní, přeslička bahenní, přeslička luční, přeslička největší, přeslička poříční atd. -Tučně jsou v obou odděleních vyznačeny tzv. DIDAKTICKÉ TYPY– což je odborný termín pro organismus, na kterém se daná skupina ilustruje (stavba, rozmnožování atd.). Tento organismus by se měl být v ČR běžně vyskytovat a neměl by být chráněný ani ohrožený. Ne vždy to jde, viz ohroženou plavuň vidlačku (C3). Ostatní zástupce, na kterých ilustrujeme variabilitu v rámci skupiny nazýváme DIDAKTICKÉ VZORY (proto jsem uvedla i další zástupce jako např. přesličku největší, která se svou velikostí liší) 5. Popiš, jakou funkci má zelená letní lodyha přesličky rolní ¡Bodování: 1 bod ¡Výhody: 1) ověřuje vědomost ¡ 2) jde o produkční položku: bude rychlá na odpověď i opravu Řešení: Skupina A -slouží k asimilaci (fotosyntéze) – tj. tvorbě živin (cukr) Bodování: 2 body (položka má dvě otázky) Výhody: 1) ověřuje znalost a vědomost 2) jde o produkční položku: bude rychlá na odpověď i opravu Nevýhody: 1) Otázka může být matoucí: pokud používá zájmeno „jakých“, pak se ptá na vlastnosti biotopů ne na jejich názvy (správně by bylo: Ve kterých…) 2) položka se ptá na rozšiřující učivo, hodila by se jako BONUSOVÁ 6. V jakých biotopech se kapradiny nevyskytují? Proč? -Odpověď měla znít, že nerostou na pouštích a polopouštích, protože potřebují pro rozmnožování vlhké prostředí -Jsou možné i další odpovědi: v suchých nebo chladných atd. 7. Jak jsou uspořádány listy kapradin? Co tento způsob uspořádání rostlinám umožňuje? ¡Bodování: 2 body – 1 b za to, jak jsou listy upořádány ¡ 2 b za to, proč jsou tak uspořádány ¡ ¡Výhody: 1) ověřuje vědomost ¡ 2) jde o produkční položku: bude rychlá na odpověď i opravu Řešení: Skupina A Odpověď na poslední položku měla znít, že listy jsou nálevkovitě uspořádány, což umožňuje stékání vody dovnitř a ochranu mladých listů před vyschnutím. Nevýhody: 1) Zadání není jasné formulováno: jsou možné i další odpovědi (v růžici; jsou složené atd.) 2) položka se ptá na rozšiřující učivo, hodila by se jako BONUSOVÁ Životní cyklus kapradin Didaktický test ¡= „zkouška, kterou lze objektivně zjistit úroveň zvládnutí učiva u určité skupiny osob“ (KALHOUS & OBST, 2002) ¡ ¡= „nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky“ (BYČKOVSKÝ, 1982) ¡ -při jeho navrhování a hodnocení vycházíme z předem stanovených pravidel POZOR! vTermín „test“ je všeobecně užíván pro označení písemné zkoušky složené pouze z úloh s výběrem odpovědí Vlastnosti didaktického testu ØValidita – jak přesně daný test měří hodnocený jev ØObsahová validita – nakolik je test vzhledem k testovanému učivu reprezentativní (zda je v souladu s tím, co má testovat, např. v souladu s učivem RVP ZV, ŠVP, tematického plánu apod.) ØObjektivnost – žák může na úlohy odpovídat pouze jediným možným způsobem (lze objektivně posoudit odpověď jako správnou či špatnou) ØSpolehlivost a přesnost (reliabilita) – při opakovaném použití jsou vykazovány stejné výsledky lVypočítává z počtu úloh v testu, % žáků, kteří vyřešili úlohu správně a nesprávně, a směrodatné odchylky ØCitlivost – test zjistí i menší rozdíly ve správnosti odpovědi ØPoužitelnost ØEkonomičnost ¡ vJedná se o didaktický test? vKteré vlastnosti didaktického testu tento test splňuje? vKteré vlastnosti didaktického testu této tes nesplňuje? vJak byste začínajícímu učiteli doporučili postupovat při tvorbě didaktického testu? vCo udělat nejdřív? vCo pak? vJak dlouho dopředu test začít tvořit? vJaké položky do něj dát? vJak ho ohodnotit? Zadání skupinové práce ¡1) u kognitivních VC usilují o testování různých hladin ¡ (nejenom zapamatování, ale i pochopení, analýza, syntéza….) ¡ ¡2) nejdůležitější části učiva budou v testu zastoupeny největším počtem úloh („UZLOVÉ ÚLOHY“) ¡ ¡3) Úlohy obsažené v testu by měly být navzájem nezávislé ¡ => správné řešení nesmí vyplývat z jiného úkolu ¡ (Když žák nevyřeší 1 úkol, nevyřeší ani další) ¡ ¡4) Úlohy by měly být gramaticky i odborně správně formulovány ¡ - bez gramatických chyb ¡ - bez neznámých slov ¡ - odborně správně ¡ - bez nápověd ¡ - přiměřeně věku a úrovni znalostí a dovedností žáků ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Pravidla pro sestavování didaktického testu ¡5) Úlohy by měly ověřovat pouze vědomosti a dovednosti žáků nikoliv jeho charakteristiky ¡ ¡6) Úlohy by měly být objektivně skórovatelné ¡ (jedna odpověď – jeden bod) ¡=> známka je odrazem procentuální úspěšnosti v celém testu ¡ ¡7) Při dvou a více variantách testu: ¡ adekvátní náročnost variant ¡ stejný počet bodů pro obě skupiny ¡ ¡8) Seřazení učebních úloh ¡ – dle požadavků testů: stoupající obtížnost (testy úrovně) ¡ ¡ 9) Časová náročnost testu: ¡ - nejprve test vyplní sám učitel ¡ - pro ZŠ: trojnásobek času, za který test vyplnil učitel ¡ - pro SŠ: dvojnásobek času, za který test vyplnil učitel ¡ ¡ ¡ Pravidla pro sestavování didaktického testu vRaději navrhnout více úloh ¡(některé nemusí být správně formulovány) ¡ vTest by měl působit přehledně a srozumitelně ¡ - odpovídající velikost písma ¡ - raději zbytečně nestřídat fonty ¡ - vhodně rozvrhnout prostor ¡ Doporučení pro konstrukci didaktického testu Doporučení pro sestavování didaktického testu Konstrukce didaktického testu ¡1) Účel testu - Proč test dělám? Co chci testovat (ověřovat)? ¡ - jaké znalosti a dovednosti budu ověřovat (vstupní, průběžné, výstupní atd.) ¡ ¡ např. zjištění úrovně vědomostí a dovedností na konci témat. celku houby ¡ ¡2) Obsah testu - Jaký rozsah učiva budu testovat? ¡ - vymezím si obsah testu (tematický celek – kolik hodin 4, 20, 40?) ¡ např. houby (učivo za 5 hodiny přírodopisu v 6. ročníku ZŠ ) ¡ ¡3) Specifikace obsahu ¡ Jak hluboké znalosti a dovednosti budu testovat? l (nejen zapamatování, ale i pochopení, aplikaci atd.) -východiskem jsou výukové cíle v souladu s očekávanými výstupy ¡ Kolik úloh jednotlivým znalostem a dovednostem věnuji? l čím významnější, tím více úloh l lKolik úloh bude mít test celkem? ¡ Spolehlivost (reliabilita) testu – minimálně 10 úloh I. PLÁNOVÁNÍ ¡1) Vytvoření jednotlivých testových úloh (test.položek) ¡ - náročné na odbornost, pedagogicko-psychologické dovednosti ¡ - různé typy testových úloh (každý typ je specifický – výhody ¡ i nevýhody => promyšlené použití) ¡ - různé formy zadání (textem, obrázkem, grafem apod.) ¡ ¡2) Návrh prototypu didaktického testu ¡ - vytvořit prototyp s časovým předstihem („uležení úloh“) ¡ - seřazení učebních úloh v testu (dle účelu testu - vzrůstající obtížností úloh se používá pouze u testů relativního výkonu) ¡ - dostatek času na vypracování testu - dle počtu úloh a jejich typu ¡ (s výběrem odpovědí cca 0,5 - 1,5 minuty na položku) - lze přizpůsobit třídě ¡ - pilotáž prototypu – zkusím vyplnit sám (čas vynásobím 3x a získám čas, za který by test měli vyplnit žáci); nechám vyplnit kolegovi II. VLASTNÍ KONSTRUKCE Konstrukce didaktického testu Nejčastější chyby Øtestuje se jiné učivo než bylo řečeno Øu úloh chybí instrukce – není jasné co mají žáci dělat Øzadání je nejasně formulované Øučební úlohy nejsou heterogenní Øřešení jedné učební úlohy vyplývá z jiné úlohy v testu Øodborné chyby Øgramatické chyby Ønení jasné kolik bodů za danou úlohu žák může získat Ørůzné verze testu jsou různě obtížné Øtest má malý počet úloh – didaktický test by měl aspoň 10 položek Ø ¡Požadavky na klasifikaci vmusí odpovídat klasifikačnímu řádu školy vsjednocení opravy otevřených testových úloh ¡ (jasná kritéria za co lze získají bod, srovnávání odpovědí žáků => objektivní a spravedlivé bodování) vvýsledky testu je třeba sdělit veřejně (ve třídě) a odůvodnit je (rozbor chyb) Klasifikace didaktického testu Návrh klasifikační stupnice -nejpoužívanější: hodnocení vychází z procenta správných odpovědí -nevýhody: různé školy, různé klasifikační stupnice -Klasifikační stupnice dle Sedláčkové (1993, viz níže) není pro ZŠ vhodná Procento správně vyřešených úloh v testu Klasifikační stupeň Klasifikace běžná Klasifikace přísná Klasifikace velmi přísná 91-100 96-100 95-100 1 81-90 88-95 90-94 2 71-80 82-88 85-89 3 61-70 70-81 80-84 4 0-60 0-69 0-79 5 1) Klasifikace na základě procenta správných odpovědí Klasifikace didaktického testu Návrh klasifikační stupnice -lze použít pouze pokud výsledky žáků odpovídají normálnímu rozdělení (Gaussově křivce) => nejvíce žáků má 3, méně 2 a 4, a nejméně 1 a 5 2) Klasifikace na základě normálního rozdělení Klasifikace dle normálního rozdělení Klasifikační stupeň Klasifikace běžná Klasifikace přísná Klasifikace velmi přísná 15 % 10 % 7 % 1 20 % 20 % 24 % 2 30 % 40 % 38 % 3 20 % 20 % 24 % 4 15 % 10 % 7 % 5 Zdroj: Jeřábek a Bílek, 2010 Klasifikace didaktického testu Návrh klasifikační stupnice -pro jednotlivé počty žáků se vypočítávají počty bodů v didaktickém testu Zdroj: Jeřábek a Bílek, 2010 Zdroj: Jeřábek a Bílek, 2010 Zdroj: Jeřábek a Bílek, 2010 Klasifikace didaktického testu Návrh klasifikační stupnice 3) Intuitivní přístup -u zkušených pedagogů - postup: test po vytvoření necháme posoudit několika učitelům, dle jejich návrhů klasifikací vytvoříme výslednou klasifikaci, kterou použijeme -Výhody: individuální hodnocení každého testu (zohlednění věku a úrovně poznatků žáků) Celé body Max 10 b Půlené body Max 10 b Klasifikační stupeň Počet bodů Počet bodů 9-10 9-10 1 7-8 7-8,5 2 5-6 5-6,5 3 3-4 3-4,5 4 0-2 0-2,5 5 Příklad intuitivní klasifikační stupnice Udělování dělených bodů – maximálně půlbody, ale vždy zvážit! Úkol: Navrhněte klasifikační stupnici pro výše uvedený test Test 1 Test 2 Klasifikační stupeň Maximum bodů Maximum bodů 20-18 (3b) 30- 1 17-14 (4b) 2 13- 9 (5b) 3 8-5 (4b) 4 4-0 (4b) 5 Zadání úkolu do receptáře ¡Na Vámi zvolené přírodopisné učivo (pro více hodin) dle výše uvedeného postupu a požadavků sestavte didaktický test pro konkrétní hodinu přírodopisu ¡Součástí testu je: ¡ 1) varianta testu k nakopírování (nevyplněná) ¡ 2) autorské řešení ¡ 3) návrh hodnocení (klasifikační stupnice – který ze tří přístupů jste zvolili) ¡ ¡V RVP ZV zjistěte k Vašemu učivu očekávané výstupy ¡formulujte výukové cíle ¡navrhněte dílčí testové položky tak, abyste naplnili typické vlastnosti didaktického testu ¡položky mají být heterogenní, objektivně skórovatelné ¡většina položek by měla být na "uzlové" učivo ¡rozmisťuje položky do testu logicky (dle účelu testu se položky různě řadí; snažte se dát na začátek snazší položky, doprostřed ty náročnější a nakonec buď jednodušší položky, nebo položky na rozšiřující učivo) ¡ke každé položce je třeba také uvést počet bodů ¡didaktický test by měl mít aspoň 10 položek bez gramatických a odborných chyb ¡pro ZŠ se používá písmo min. velikosti 12 ¡součástí každého testu je také návrh klasifikační stupnice. ¡Test uložte do odevzdávárny 3 nejpozději do 1.12. 2022 14:00 Zadání úkolu do receptáře „Vytvořte didaktický test pro téma, které jste si zvolili“ Použitá literatura ¡CHRÁSTKA, Miroslav. Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků In KALHOUS, Zdeněk a OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, s. 212-231 ¡ ¡CHRÁSTKA, Miroslav. Testy v pedagogickém výzkumu. In SKUTIL, Martin a kol. Základy pedagogicko- psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011, s. 127-152 ¡ ¡JEŘÁBEK, Ondřej a BÍLEK, Martin. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. 1. Vyd., Olomouc, 2010, 91 s.