Sociální pedagogika v teorii a praxi

Analýza odborné knihy

Dle přesných pokynů analyzovat vybranou knihu následujícím způsobem (odevzdat do 30. 11.):

o    Před čtením samotného textu: Student/ka po přečtení názvu knihy má za úkol vytvořit tři či více souvislých záznamů o knize, přičemž první záznam by měl vyjadřovat očekávání, která v něm název vyvolává, aniž by bylo přečteno o mnoho víc než jméno autora, název. V této části nás zajímá, proč si student/ka knihu vybral (protože je tenká, něco jsem o ní slyšel/a, doporučil/a mu ji odborník/kamarád,…atd.) a co od ní očekává.

o    Záznamy v průběhu čtení: postupně si vypisujete doslova informace, které vás zaujaly, překvapily, apod. Vypište si min. 30 takovýchto záznamů. Ke každé doslovné citaci vypsaných informací prosím vložte také vlastní komentář (souhlas, nesouhlas, připomínky, otázky).

o    Po přečtení článku: V posledním záznamu, který vzniká až po přečtení celého textu, přichází na řadu rekapitulace – je nutné se znovu zamyslet nad prvním odstavcem, vyjádřit se k němu a připsat i pár vět o článku jako takovém (proč se mi líbil, proč nikoli). Důležité je také reflektovat, jak kniha souvisí se studovaným oborem?

Můžete využít tuto záznamovou tabulku:

Bibliografický záznam

 

Před čtením textu

1.

2.

3.

V průběhu čtení

Doslovná citace

Vlastní komentář

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po přečtení

knihy

 

Vybírejte z tohoto doporučeného seznamu knih:

  1. ALDORTOVÁ. N. (2010). Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh
  2. BARŠA, P. (2003). Politická teorie multikulturalismu. CDK
  3. BAUMAN. Z. (2017). Cizinci před branami. Broken books
  4. BAUMAN. Z., (2002). Tekutá modernita. Praha: Mladá Fronta
  5. BERGER, P. I.; LUCKMAN, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury
  6. BREZINKA, W. (1994). Základy filozofie výchovy. Praha: Zvon
  7. ČERNÝ. M. (2019). Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Brno: MUNIPRESS
  8. ČERVENKOVÁ, D. (2011). Islám v českých zemích. Centrum pro studium migrace
  9. DOROTÍKOVÁ, S. (1998). Filosofie hodnot. Praha: PdF UK
  10. FROMM, E. (2014). Mít nebo být. Aurora
  11. GORDON, T. (2012). Výchova bez poražených. Malvern
  12. GULOVÁ, L. (2015) Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické práce; praxe a výzkum. Brno: MUNIPRESS
  13. GULOVÁ, L. a kol. (2008). Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. Angola 2008 - 2012. Brno: MUNI
  14. GULOVÁ, L. a kol. (2010). Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. Brno: Masarykova univerzita
  15. GULOVÁ, L. et al. (2008). Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: MUNIPRESS
  16. GULOVÁ, L. et al. (2012). Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. Brno:  MUNIPRESS
  17. HLADÍK. J. (2014). Multikulturní kompetence studentů pomáhajících profesí. Zlín: Univerzita Tomáše Bati
  18. KNOTOVÁ, D., LAZAROVÁ B. et al. (2014). Úvod do sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita
  19. KOPŘIVA, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál
  20. KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. et al.(2008). Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem: Spirála
  21. KORCZAK, J. (2012) Jak milovat dítě. Praha: Makedetail
  22. KŘIVOHLAVÝ, J. (2012). Jak hořet, ale nevyhořet. Praha: Karmelitánské nakladatelství
  23. LACINOVÁ, L. a kol. (2018). Cesty do dospělosti. Psychologické a sociální charakteristiky dnešních dvacátníků. Brno: MUNIPRESS
  24. LACINOVÁ, L. a kol. (2018). Všichni moji blízcí. Adolescenti a dospělí kolem nich. Brno: MUNIPRESS
  25. MAKARENKO. A.S. (1957). O výchově dětí v rodině. Praha: Státní pedagogické nakladatelství
  26. MAREŠ, P. (1999). Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha: SLON
  27. MATĚJČEK, Z.(2013). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál 
  28. MATOUŠEK. O. (2011). Mládež a delikvence. Praha: Portál
  29. MOREE, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál
  30. MOŽNÝ, I. (2006). Rodina a společnost. Brno: Slon
  31. NEMO, P. (2011). Co je Západ?. CDK
  32. OSTŘANSKÝ, B. (2014). Atlas muslimských strašáků. Academia.
  33. PÁVKOVÁ, J. et al. (1999). Pedagogika volného času. Praha: Portál
  34. PECK, M., S. (2012). V jiném rytmu, Praha: Portál.
  35. PREISSOVÁ, A. P. (2012). Jinakost, předsudky, multikulturalismus. UP
  36. PROCHÁZKA, M. (2012) Sociální pedagogika. Praha: Grada
  37. PRŮCHA, J. (2001). Multikulturní výchova: teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV nakladatelství.
  38. RABUŠIC, L., CHROMKOVÁ MANEA, B. (2018). Hodnoty a postoje v České republice 1991-2017. Brno Masarykova univerzita.
  39. SACKS, J. (2017). Důstojnost v rozdílnosti. Triton
  40. SAK, P. (2001). Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč
  41. SARTORI, G. (2011). Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci: Esej o multietnické společnosti. Dokořán
  42. SIROVÁTKA, T. (2002). Menšiny a marginalizované skupiny v České republice. Brno: Georgetown
  43. ŠIŠKOVÁ, T. (1998). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál
  44. TOFFLER, A.(1992).  Šok z budoucnosti. Praha: Práce
  45. WROCZYNSKI, R. (1968). Sociálna pedagogika. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství
  46. Po konzultaci možné i jiné...