}Základní informace o studiu }Představení posluchačů, motivace ke studiu, očekávání }Výchovný poradce a platné právní předpisy }Představení: Mgr. Lenka Ondráčková -20 let učitelské praxe (M a Z na 2. stupni ZŠ) -12 výchovná poradkyně na ZŠ, 9 let vedoucí školního poradenského pracoviště -Od r. 2013 lektorka a jednatelka vzdělávací agentury EDUPRAXE, s.r.o. -kontakt: lenkaond@seznam.cz }1. úkol: -Stručná charakteristika poradenských služeb ve vaší škole + náměty studentů -Vyplnit dotazník a elektronicky odeslat 23. 9. 2022 } }Dobrá znalost platné legislativy a její efektivní využívání v každodenní práci vede k vyšší profesionalitě a respektu ze strany kolegů i rodičů }Příklad – využití § 22 školského zákona – povinnosti žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků – pozvání k jednání do školy }Zákony, vyhlášky a metodické pokyny vymezují rámec pro poskytování poradenských služeb a činnost výchovného poradce }Rámec se dá aplikovat na každé škole jinak }Problematika poradenských služeb ve školách v posledních letech prochází velkou proměnou v souvislosti se změnami spojenými se společným vzděláváním – zvyšují se nároky na kompetentnost poradenských pracovníků }Základní dokument, který vymezuje činnost výchovného poradce ve škole, je vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních v platném znění – poslední novela důležitá pro školy je z června 2016 – číslo novely 197/2016 Tato novela je platná od 1. 9. 2016 }Vyhláška vymezuje, kdo poradenské služby poskytuje, komu je poskytuje, co je jejich obsahem a jaké jsou standardní činnosti jednotlivých poradenských pracovníků – na jejich základě by měli mít všichni poradenští pracovníci stanovené pracovní náplně }Pro školu jsou nejdůležitější: ◦Paragraf 4 – vedení dokumentace ◦Paragraf 7 – ŠPP a předmět poradenských služeb ◦Příloha č. 3 – standardní činnosti poradenských pracovníků }§ 4 – Další dokumentace } }(1) Školské poradenské zařízení vede dokumentaci } a) o žádostech o poskytnutí poradenské služby, odmítnutí nebo přerušení poskytování poradenské služby, } b) o vyšetření, jeho výsledcích a poskytnuté péči individuální i skupinové, včetně zprávy a doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a žáka mimořádně nadaného } } }c) o doporučeních k poskytování podpůrných opatření, jejich druhu, skladbě a stupních a o případných změnách těchto doporučení }d) o doporučeních ke vzdělávání žáků ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle § 19 odst. 9 školského zákona }e) o poskytnutí informace podle § 1 odst. 3 (informace žákovi a jeho zákonnému zástupci o podstatných náležitostech poskytované poradenské služby, o jejím prospěchu a předvídatelných důsledcích, o jeho právech a povinnostech spojených s poskytováním poradenské služby) } f) o součinnosti se školami a školskými zařízeními } g) o komunikaci a spolupráci s orgány veřejné moci } h) o revizi zprávy a doporučení podle § 16b školského zákona }(2) Škola vede o poradenských službách poskytovaných školním psychologem nebo speciálním pedagogem dokumentaci podle odstavce 1 písm. a), b) a e) až g) a o poradenských službách poskytovaných školním metodikem prevence nebo výchovným poradcem podle odst. 1 písm. b), f) a g) }(3) Škola dále vede dokumentaci o poskytovaných podpůrných opatřeních prvního stupně. }ukázka } } } }§ 7 – Škola } (1)Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí zpravidla výchovný poradce a školní metodik prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem. (2)Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené na: ◦poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ◦sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření ◦prevenci školní neúspěšnosti ◦kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění ◦podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostřední a s odlišnými životními podmínkami ◦podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných ◦průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení ◦ ◦ ◦včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů ◦předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace ◦průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou ◦metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy ◦spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci ◦spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními } (3)Škola zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole, který zahrnuje popis činností a vymezení odpovědnosti pedagogických pracovníků uvedených v odstavci 1, preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování - příklad (4)Pedagogičtí pracovními uvedení v odstavci 1 se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost ŠPZ a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků. }Příloha č. 3 k vyhlášce č. 197/2016 }I. Standardní činnosti výchovného poradce }Poradenské činnosti: 1)Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků. 2)Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči, včetně spolupráci na přípravě, kontrole a evidenci PLPP pro žáky s potřebou podpůrného opatření v 1. stupni. 3)Zajišťování vstupní nebo průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních. 4)Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se SVP a intervenčních činností pro žáky se SVP. 5)Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se SVP ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto. 6)Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona. }Metodické a informační činnosti: 1)Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy: a)v otázkách kariérového rozhodování žáků b)s přípravou a vyhodnocováním plánu pedagogické podpory c)s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se SVP d)S tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů e)V práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky 2)Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy. 3)Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, IVP, práce s nadanými žáky apod. 4.Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se SVP pedagogickým pracovníkům školy. 5.Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům. 6.Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů. 7.Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření. II.Standardní činnosti školního metodika prevence III.Standardní činnosti školního psychologa IV.Standardní činnosti školního speciálního pedagoga } }některé činnosti uvedené ve standardech pro jednotlivé poradenské pracovníky se překrývají, proto je důležité stanovit ve škole poradenským pracovníkům pracovní náplně, které budou co nejpřesněji vymezovat jejich činnost a odpovídat velikosti jejich pracovního úvazku } }Dokumenty související s péčí o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými: ◦Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání (školský zákon) → §16 ◦Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných v platném znění – nová vyhláška nahrazuje vyhlášku 73/2005 }Dokumenty související s kariérním poradenstvím: ◦Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání (školský zákon) v platném znění, hodně změn v souvislosti s poslední novelou 178/2016 → § 59 - § 64 ◦Vyhláška č. 653/2016 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních }Dokumenty související s odměňováním výchovného poradce: ◦Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků → § 8 je věnován studiu pro výchovné poradce ◦Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků ◦ }Míra vyučovací povinnosti výchovných poradců je dána nařízením vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků. Podle § 3 odstavce 3 této vyhlášky, se učiteli - výchovnému poradci snižuje týdenní rozsah přímé vyučovací činnosti } v základní škole s počtem žáků: ◦do 150 o 1 hodinu týdně, ◦do 250 o 2 hodiny týdně, ◦do 550 o 3 hodiny týdně, ◦do 800 o 4 hodiny týdně, ◦nad 800 o 5 hodin týdně. ◦ ◦ } }Metodický pokyn k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení a jejich zařazování do platových tříd podle katalogu prací č.j. 10300/2010-25 (platný od 1.10.2010) } }Zařazení do 13. platové třídy: }Výkon specializované metodologické činnosti v oblasti pedagogiky a psychologie, k jejímuž výkonu je nezbytné získání specializace stanovené zvláštním právním předpisem. Uvedenou třídu zřizovatel nebo zaměstnavatel přizná, požaduje-li vykonávání náročnějších činností, tj. „specializované metodologické činnosti v oblasti pedagogiky a psychologie“. }Za specializované metodologické činnosti z oblasti pedagogiky a psychologie lze v práci výchovného poradce považovat činnosti přesahující standardní činnosti výchovného poradce (standardní činnosti výchov.poradce stanoví příloha č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 Sb.) } }Tyto činnosti spočívají v tvorbě a analýze metod práce při vykonávání odborných činností výchovného poradce, např. odborná práce se zájmovými dotazníky a profesiogramy, s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, odborná pomoc žákům při vyhledávání vhodných stylů učení, odborná intervence u žáků se specifickými poruchami učení a chování, řešení problémových situací, vyhledávání mimořádně nadaných dětí - participace na úpravách jejich učiva, odhalování šikany, projevů diskriminace, nepřátelství nebo násilí a jiných negativních jevů na škole, orientace v poradenské psychologii. }Tyto činnosti na kvalitativně vyšší úrovni by měly být evidentní a měli by je oceňovat: vedení školy, třídní učitelé, pedagogický sbor, žáci a rodičovská veřejnost. }Podmínky studia pro výchovné poradce (nejméně 250 vyučovacích hodin v programu celoživotního vzdělávání na VŠ) }Absolvování uvedeného studia neznamená automatické zařazení do 13. platové třídy, ale je jedním z předpokladů.