SEXUÁLNÍ VYCHOVÁ Varvara Vasileva, UČO: 499844, PdF B-VZ3S [sem 3], BMA3S [sem 3], prezenční studium PdF:VZpB33/02 Reprodukční zdraví PS 2022 Historický kontext sexuální výchovy ve školách ■Objev „adolescence“ v kontextu „sexuální revoluce“ v 70. letech 20. století ■Sexuální výchova ve školách – jako reakce společnosti na tyto sociální změny ■3 Vývoj sexuální výchovy ve školách v Evropě ■Různá uspořádání sexuální výchovy v Evropě ■Evropa v globální perspektivě Sexualita, sexuální zdraví a sexuální výchova – definice a pojmy ■Pohlaví ■Sexualita ■Sexuální zdraví ■Sexuální práva Zdůvodnění sexuální výchovy ■Základní úvahy o sexuální výchově ■Psychosexuální vývoj dětí Psychosexuální vývoj dětí Stádium 1: 0-3 let ■Objevování a zkoumání ■Kojenci: věk 0 až 1 rok (objevování) ■▪ Sexuální vývoj dítěte začíná narozením. ■▪ Děti se zcela zaměřují na své ■smysly: hmat, sluch, zrak, chuť a čich. ■▪ Prostřednictvím svých smyslů malé děti zažívají příjemné, bezpečné pocity. Mazlení a hlazení vlastního dítěte je velmi důležité, neboť tvoří základ jeho zdravého sociálního a emocionálního vývoje. ■▪ Děti rychle objevují svět kolem sebe. To je zřejmé z jejich tendence cucat hračky (hmat), pozorovat tváře nebo pohybující se objekty (zrak) a poslouchat hudbu (sluch). Děti také objevují své vlastní tělo. Často se dotýkají samy sebe, někdy také svých genitálií. To se děje spíše náhodně než záměrně. ■Batolata: věk 2 až 3 roky ■(zvědavé/zkoumají své tělo) ■▪ Batolata si začínají uvědomovat samy sebe a vlastní tělo. Také zjišťují, že vypadají jinak než ostatní děti a dospělí (rozvíjí svou identitu). ■▪ Batolata poznávají, že existují kluci nebo holky (dochází k uvědomění vlastní pohlavní identity). ■▪ Batolata se začínají velmi zajímat o své tělo a těla lidí okolo nich. Často velmi podrobně studují své vlastní tělo a genitálie a také je ukazují ostatním dětem a dospělým. ■▪ Batolata se začínají vědomě dotýkat svých genitálií, protože jim to je příjemné. ■▪ Batolata mají stále velkou potřebu fyzického kontaktu. Rádi sedí někomu na klíně a rádi se mazlí. ■▪ Také začínají poznávat, co „se může a co nesmí“ (sociální normy). Stádium 2: 4-6 let Učení se pravidlům, hraní a navazování přátelství ■▪ Děti mají mnohem více kontaktů s většími skupinami lidí. Stále více se učí, jak „by se měly“ chovat. ■ ▪ Zjišťují, že dospělí je neschvalují, když se odhalují na veřejnosti a osahávají sebe nebo někoho jiného. Postupně stále méně chodí na veřejnosti nazí a osahávají své genitálie. ■▪ Zkoumání vlastního a cizího těla se uplatňuje více při hraní („sexuální hry“): děti si hrají „na maminky a tatínky“ a také „na doktory a sestřičky“, zpočátku otevřeně, ale později často tajně, protože se učí, že není dovoleno být na veřejnosti nahý. ■ ▪ „Fáze sprostých slov“: děti poznávají hranice. Zjišťují, že když řeknou jistá slova, vyvolá to reakci u lidí kolem nich. Je to pro ně zajímavé a legrační, takže ta slova opakují. ■▪ V tomto věku se děti velmi zajímají o rozmnožování a kladou nekonečné otázky, jako např. „odkud se berou děti?“ ■▪ Většina dětí začíná cítit ostych v souvislosti se svým tělem a začínají si stanovovat hranice. ■▪ Děti vědí, že jsou kluci nebo holky a vždy jimi budou. ■ ▪ Vyvíjí se u nich jasné představy o tom „co dělá kluk“ a „co dělá holka“ (genderové role). ■ ▪ Děti se vzájemně přátelí: s oběma pohlavími nebo někdy pouze s jinými kluky nebo děvčaty (příslušníky jejich vlastního pohlaví). ■▪ V tomto věku děti často dávají najevo přátelství a oblíbenost někoho jiného do souvislosti s „být zamilovaní“. Např. často říkají, že milují svou maminku, učitele nebo králíka. Toto obvykle nemá nic společného s pocity sexuality a touhy. Je to prostě jejich způsob vyjádření, že mají někoho rádi. Stádium 3: 7-9 let Stud a plachost ■▪ Děti už mohou začít pociťovat nepohodlí, jsou-li nazí v přítomnosti jiných lidí. Už se nechtějí vysvlékat, když jsou kolem dospělí a už se přestávají procházet nazí. ■ ▪ Děti se ptají na méně otázek ohledně sexu, což neznamená, že se o něj méně zajímají. ■▪ Děti hodně fantazírují, při čemž používají to, co vidí kolem sebe (rodina, škola, TV, atd.). Fantazie a realita se často mísí. Jejich fantazie může být např. o lásce, někdy také o tom být zamilovaný do někoho stejného pohlaví. ■▪ Formují se skupiny chlapců a dívek, které se vzájemně zkoumají. Chlapci si často myslí, že holky jsou „hloupé“ a „dětské“, zatím co děvčata mají sklon si myslet, že kluci jsou „přílišní rváči“ a chovají se „hrubě“. ■▪ Ve skupině (třída, kamarádi) považují často za důležité ukázat, jak dospělí, silní a chytří jsou. Děti se snaží překonat jeden druhého. Chtějí ukázat, že něco vědí o světě starších dětí a dospělých. Jedním ze způsobů jak toho docílit je, ukázat, kolik toho vědí o sexu a použitím sexuálního jazyka. Děti vymýšlí rýmy se sexuálními slovy a vzájemně si říkají vtipy o sexu (sprosté vtipy). Často nerozumí tomu, co říkají. ■▪ V tomto věku také zažívají první pocity zamilovanosti. Stádium 4: 10–15 let ■10 a 11 let: pre-puberta ■▪Pohlavní hormony se stávají aktivními. Projevují se v chování a fyzickém vývoji, ale také ve vnímání a rychlých změnách pocitů. Děvčata obvykle zahajují pubertu o 2 roky dříve než chlapci. Zřejmé fyzické změny představují růst prsou a nárůst tělesné výšky. ■ ▪ Asi od 10 let se děti začínají více zajímat o dospělou sexualitu. Více fantazírují o sexualitě, různé věci slyší a vidí v knihách, televizi a na internetu, což podněcuje jejich zvědavost. Nicméně pokud se snažíte s nimi o sexualitě mluvit, jejich reakce může být odtažitá nebo naopak drsná a přehnaná. ■12 – 15 let: puberta ■ ▪ V průběhu této fáze mohou být učiněny první kroky k lásce. ■ ▪ Většina chlapců už také vstupuje do puberty. Projevuje se to vývojem sekundárních pohlavních příznaku. Chlapci mívají svou první ejakulaci ve 13 letech (v průměru), což je známka jejich sexuální dospělosti a toho, že mohou zplodit dítě. ■ ▪ Děvčata také pokračují ve vývoji. Děvčata mívají svou první menstruaci ve 12 letech (v průměru), což znamená, že jsou sexuálně dospělé a mohou otěhotnět. ■ ▪ Masturbace může být častější, častěji chlapců než u dívek. ■▪ Adolescenti bývají velmi nejistí ohledně velikosti svého těla: „Je to normální?“; „Nevyvíjím se příliš pomalu v porovnání s ostatními vrstevníky?“ ■▪ Adolescenti si musí zvyknout na své „nové tělo“, často z něj mají pocit trapnosti a nepohodlí. ■▪ Mladí lidé rozvíjí představu sebe sama jako sexuální. Protože jsou často nejistí ohledně svého vlastního těla, často jsou stejně nejistí ohledně své atraktivity (vůči potenciálnímu partnerovi). ■ ▪ V tomto věku jsou mladí lidé často velmi citliví na názory ostatních: bývají ovlivňováni svými vrstevníky. ■▪ Začínají také shledávat lidi stejného věku sexuálně přitažlivými. ■▪ Chlapci a dívky postupně zjišťují, jestli se jim líbí kluci nebo děvčata (sexuální orientace). ■▪ Často se poprvé opravdu zamilují ■. ▪ Vzájemně flirtují a zažívají své první vztahy. ■ ▪ Sbírají další zkušenosti s líbáním a mazlením. Stádium 5: 16-18 let Na prahu dospělosti ■▪ Mladí lidé se stávají více nezávislí a rozvolňují se jejich původně těsné vazby na rodiče. ■▪ Mladí lidé nyní jasněji vědí, jestli jsou hetero - nebo homosexuálové. ■ ▪ Experimentují ve vztazích. ■▪ Mladí lidé získávají sexuální zkušenosti: líbají se a mazlí se, někteří dříve než ostatní. ■▪ Sexuální „kariéra“ mladých lidí obvykle postupuje následovně: líbání, dotyky a mazlení v oblečení, mazlení bez oblečení, sexuální styk (heterosexuálové) a konečně orální sex a v některých případech anální sex. ■▪ Získávají více zkušeností jak jednat s opačným pohlavím: velmi důležité jsou schopnosti uzavírat dohody, vzájemná komunikace, vyjádření přání a stanovení hranic a vyjádření respektu. Sedm vlastností sexuální výchovy ■Kvalita sexuální výchovy je zesilována systematickou spoluúčastí mladých lidí. ■Sexuální výchova by měla být předávána interaktivním způsobem. ■Sexuální výchova je vyučována průběžně a je založena na pochopení toho, že vývoj sexuality je celoživotní proces. ■Sexuální výchova neprobíhá ve vakuu, ale je těsně provázána s prostředím žáků a s jejich specifickými zkušenostmi. Z tohoto důvodu je sexuální výchova orientovaná na souvislosti a věnuje patřičnou pozornost potřebám žáků. ■Pro vytvoření podporujícího prostředí sexuální výchova buduje těsnou spolupráci s rodiči a komunitami. ■Sexuální výchova je založena na respektování genderových odlišností. Dekuju za pozornost Literatura ■Standardy pro sexuální výchovu v Evropě ■https://www.planovanirodiny.cz/storage/Standardy_pro_sexualni_vychovu_v_Evrope.pdf?fbclid=IwAR0RXk -d5DG6ZfQ2zhZ7MMSkM64ryQLIHfHSKYz06B-tB6Jn9vpNR5P2KAY