Didaktika jazykové výchovy s reflektovanou praxí
Mgr. Bc. Klára Březinová
Didaktika jazykové výchovy s reflektovanou praxí
Kapitola obsahuje:
2
Studijní materiály
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
4
PDF
7
Studijní materiály
1
Studijní text
12
Web
Učitel doporučuje studovat od 23. 9. 2022 do 4. 11. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
8
Studijní materiály
1
Studijní text
12
Web
Učitel doporučuje studovat od 4. 11. 2022 do 2. 12. 2022.
Nyní studovat
Kapitola obsahuje:
4
PDF
6
Studijní materiály
1
Studijní text
5
Web
Učitel doporučuje studovat nyní – od 2. 12. 2022.

ÚVOD

  • Předmět Didaktika jazykové výchovy se věnuje didaktice rozvoje komunikativní kompetence v předškolním vzdělávání.
  • Účast na seminářích je povinná.
  • Vzhledem k charakteru výuky se očekává aktivní individuální a skupinová práce a také samostudium doporučené literatury.
  • Předpokládá se taktéž orientace v současných materiálech k rozvoji jazykové výchovy v předškolním věku a znalost souvisejících kurikulárních dokumentů.
  • Součástí náplně bloků je i příprava na zápočtový test, a to formou průběžných korekturních cvičení. 


Požadavky k ukončení předmětu:

  • Písemná zkouška: test tvoří soubor didaktických úkolů, teoretické otázky, orientace v didaktických materiálech k jazykové výchově v MŠ a korektura textu. Obsahem korektury je zvládnutí dovedností v oblasti pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického.
  • Předpokladem k písemné zkoušce je realizace výstupu v MŠ a včasné odevzdání písemné přípravy do odevzdávárny předmětu Didaktika jazykové výchovy (do 30. listopadu 2022). 


Úkol k reflektované praxi:


  • Praxe v MŠ (v rámci předmětu Reflektovaná praxe k didaktice jazykové výchovy) odevzdání Záznamu o reflektované praxi formou analýzy konkrétních činností s reflexí provázejícího učitele a případně Protokolu o přijetí studenta na praxi (při absolvování praxe mimo fakultní MŠ), vložení přípravy k výstupu v MŠ do odevzdávárny předmětu (informace ke zpracování v úvodní prezentaci). Ve zkouškovém období proběhne prezentace realizovaného výstupu v MŠ se sebereflexí a následnou diskusí s dalšími studujícími.

Každý ze studující si připraví výstup, který bude zaměřen na plnění některého z úkolů jazykové výchovy. Příprava bude realizována s dětmi v mateřské škole - je možné zvolit fakultní MŠ, ale i libovolnou v rámci České republiky, kterou si studující vybere.

 

Průběh reflektované praxe v MŠ:


Literatura:

  • povinná:
    • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vydání. Praha: Grada, 2012. 236 stran. ISBN 9788024730080.
    • KRČMOVÁ, Marie. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku: učebnice pro 3. ročník středních pedagogických škol. 2. vyd. Praha: SPN, 1989. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-2481-2.
    • KUTÁLKOVÁ, Dana. Slovo za slovem: o vývoji a poruchách dětské řeči. Praha: PKP, 1992. ISBN 80-85-267-34-9.
    • KUTÁLKOVÁ, Dana. Rozvoj výslovnosti dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 2012. ISBN 978-80-7216-301-4.
    • MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky v mateřské škole. 3. vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
    • ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2019. Učební texty Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-246-4479-0.
    • VÁCHOVÁ, Alena, Zuzana KUPCOVÁ, Michaela KUKAČKOVÁ. Rozvíjíme jazyk a řeč dětí: dítě a jeho psychika - jazyk a řeč. Praha: Raabe, 2015. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-173-1.

  • doporučená:
    • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro učitele a rodiče. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0658-1.
    • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Interdisciplinární přístup v rané logopedické intervenci. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978.89-210-8659-3.
    • HLAVINKOVÁ, Alena a Kateřina VITÁSKOVÁ. Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra: odborná publikace pro logopedy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-89-244-2908-3.
    • MERTIN, Václav. Abeceda pro učitelky mateřských škol. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7478-923-6.
    • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2. aktual. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-901-9.

Blok 1, 23. září 2022

Osnova:


  • Informace o průběhu výuky:
    • prezentace vlastního výstupu v MŠ
    • procvičovací korektury
    • termíny: reflektovaná praxe k didaktice jazykové výchovy, naplnění odevzdávárny předmětu
      (do 30. listopadu 2022)
  • Požadavky k ukončení předmětu
  • Doporučené internetové zdroje
  • Užitečné odkazy k procvičování pravopisu
  • Rámcový vzdělávací program
  • Úkoly jazykové výchovy v MŠ
  • Pomůcky pro jazykovou výchovu
  • Metody a formy práce


Reflektovaná praxe k didaktice jazykové výchovy:


Kurikulární dokumenty:


RVP PV = Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Jedná se o základní kurikulární dokument.

Do vzdělávání v ČR byl zaveden r. 2004. Tvoří obecně závazný rámec pro tvorbu ŠVP jednotlivých škol. Je součástí školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb. - Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání). 

Od 1. září 2007 musí všechny mateřské školy tvořit své školní vzdělávací programy podle tohoto dokumentu. Prošel několika úpravami, aktuální znění je z 1. září 2021 (dílčí změny naleznete na stránkách NÚV - nyní přejmenován na NPI).


Úkoly jazykové výchovy a její plánování:


Vymezení cílů a úkolů jazykové výchovy v MŠ je zakotveno v RVP PV.


Pomůcky pro jazykovou výchovu:


Metody a formy práce využitelné pro rozvoj jazykové výchovy:


Doporučené internetové zdroje:


Užitečné odkazy k procvičování nejen pravopisu:


Odkazy na online jazykové příručky a slovníky:


Cvičná korektura č. 1:

Blok 2, 4. listopadu 2022

Osnova:


  • Metodika aktivit k rozvoji jazykové výchovy v MŠ:

    • Aktivity k rozvoji jazykové výchovy:

    • Metodika básně v MŠ:

  • Motivace a hry v MŠ:

  • Diagnostika slovní zásoby:

  • Slovní zásoba I, II:

    • Vývoj řeči dítěte:

    • Jazykové roviny:

      • foneticko-fonologická
      • morfologicko-syntaktická
      • lexikálně sémantická
      • pragmatická


Rozvoj fonematického sluchu:


Nástup do MŠ:


Komunitní kruh:




Cvičná korektura č. 2:

Blok 3, 2. prosince 2022