VODA V KRAJINĚ RVP PV VZDĚLÁVACÍ CÍLE: seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou i neživou přírodou, lidmi, společností, planetou zemí OČEKÁVANÉ VÝSTUPY: osvojovat si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné a využitelné pro další učení a životní praxi mít povědomí o významu životního prostředí (přírody i společnosti) pro člověka, uvědomovat si, že způsobem, jakým se dítě i ostatní v jeho okolí chovají, ovlivňují vlastní zdraví i životní prostředí uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může ve svém okolí setkat, a mít povědomí o tom, jak se prakticky chránit (povodně) SLOVNÍČEK POJMŮ VODA - je nejdůležitější složkou přírodního prostředí na zemi – nejcennější tekutina. Planeta Země je ze 2/3 tvořena vodou, která je ale rozložena nerovnoměrně – na severní polokouli zaujímá větší rozlohu souš, zatímco na jižní polokouli připadá větší rozloha vodním plochám. Voda zaujímá také klíčové postavení v životě i činnosti člověka a její úloha roste s mírou rozvoje společnosti. HYDROGEOGRAFIE - vědní obor, disciplína fyzické geografie, zabývající se vztahem mezi vodními útvary na pevnině a ostatními krajinotvornými prvky HYDROLOGIE - vědní obor zabývající se zkoumáním zákonitostí výskytu, oběhu, časového a prostorového rozložení zásob vody na Zemi, jejího vzájemného působení s biotickými a abiotickými faktory s ohledem na její fyzikální, chemické a biologické vlastnosti VODNÍ TOK – vodním tokem se označuje voda tekoucí v korytě ohraničeném dnem a břehy, kterým se odvádí srážková voda z určitého území, nebo podzemní vody vyvěrající do toku. Podle velikosti toku rozlišujeme: • Bystřina • Potok • Řeka • Veletok Zdroj obrázku: GORČÍKOVÁ, K., VÝCHODSKÁ H. Společnost 4. Učebnice pro 4. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2019. ŘEKA – v krajině vytváří vodní síť. Když porovnáváme řeky, nejčastěji nás zajímá jejich délka nebo průtok – tedy kolik vody jimi protéká. Nejdelší řekou Česka je Vltava, která pramení na Šumavě a vzniká soutokem Teplé Vltavy a Studené Vltavy. Protéká hlavním městem Prahou a u Mělníka se vlévá do Labe. ROZLOŽENÍ VODY NA ZEMI – je nerovnoměrné. Největší zásoby sladké vody jsou soustředěny v pevninských ledovcích, v podpovrchové vodě a v jezerech a řekách. Z rozložení sladkých vod na souši je zřejmé, že z jejich celkového množství lze pro lidskou společnost využívat jen velice nepatrný podíl. Zdroj: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/ps14/fyz_geogr/web/pages/07-voda.html POVRCHOVÁ VODA – se dělí na tekoucí a stojaté. Tekoucí povrchové vody představují řeky. Stojaté povrchové vody můžeme vymezit podle vzniku na přírodní stojaté vody (jezera) a umělé vodní nádrže (vytvořené člověkem). Mezi ty řadíme například rybníky nebo přehrady. PODPOVRCHOVÁ VODA – voda ukrytá pod povrchem. Patří sem například prameny, voda v krasových oblastech (podzemní říčky a jezírka), voda vázaná v půdě apod. Z podpovrchové vody je pro člověka nejvýznamnější voda podzemní, neboť představuje zdroj pitné vody. METODICKÝ KOMENTÁŘ V rámci tématu voda v krajině očima geografů se věnujeme především geografickým náležitostem výskytu různých forem vody v naší krajině. Vzhledem k poloze Česka – vnitrozemský stát střední Evropy – se zaměřujeme především na sladkou vodu v krajině. Naše republika bývá nazývána „střechou Evropy“ neboť na našem území řeky pramení a nepřitékají z okolních států. Proto se jako vhodná témata nabízí stavba řeky, modelování vodního toku či návštěva vodní plochy v nejbližším okolí. Vzhledem ke změnám v krajině bychom neměli zapomínat na témata spojená s povodněmi a tzv. velkou vodou. Vodě ve školce věnujte klidně celý měsíc nebo i celý rok. Učit se o vodě znamená učit se o svém těle, o přírodě, o světě. O sobě samém. Ing. Martin kříž, chaloupky o.p.s. ODKAZ NA LITERATURU Kolektiv autorů: Krajina nápadů. Chaloupky, Třebíč 2016. Rajnošková, M., Kříž, M.: Rok v přírodě s mrňaty. Lipka, Brno 2017. Sekaninová, Š., Tůma A.: Atlas řek pro děti. Albatros, Praha 2021. Ruda, A.: Klimatologie a hydrogeografie pro učitele. Masarykova univerzita, Brno 2014. Gorčíková, K., Východská H.: Společnost 4 – Učebnice pro 4. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2019. Obůrková, E.: Kudy teče řeka. Albatros, Praha 2015. Brukner, J. Samá voda. Albatros, Praha 2007. DALŠÍ INTERNETOVÉ ZDROJE: https://mshalasova.cz/jarni-bublani Smejko a tanculienka: https://www.youtube.com/watch?v=Bm7RQhqHlzE Mapa studánek: https://www.estudanky.eu/ https://www.otevrenazahrada.cz/ https://ekoskola.cz/_files/userfiles/final_nahledy/final_verze_publikaci/4-Voda_zkracena.pdf PÍSNIČKY A BÁSNIČKY K TÉMATU • Prší, prší • Holka modrá • Hradišťan: Modlitba za vodu • Míša růžičková: námořnická • Svěrák, uhlíř: Hlavně, že jsme na vzduchu PŘÍKLADY AKTIVIT AKTIVITA: VODNÍ CYKLUS Druh aktivity: prožitek, drama Cíle: dítě předvede jak vznikají řeky v krajině a jak se mění jejich tok. Popis činnosti: Pohybová hra při které děti na motivy básničky divadelně ztvární tok vody v přírodě. Materiál/pomůcky: - Postup: Předčítáme básničku: NA POČÁTKU KAPIČKA (každé dítě samostatně stojí) Z KAPIČKY ŘÍČKA MALIČKÁ (děti se chytají postupně za ruce, tvoří například čtveřice) A KDYŽ ŘÍČKA S ŘEKOU SPLYNE, (postupně se dávají dohromady, až se drží všechny děti v jedné řece) PŘIDAJÍ SE DALŠÍ, JINÉ VODY ZE VŠECH STRAN (děti se spojí do kruhu) A Z KAPKY JE OCEÁN. Děti na každou část básničky dělají pohyb dle instrukcí v závorce. AKTIVITA: 100 CHUTÍ VODY Druh aktivity: poznávací, experiment Cíle: dítě popíše chuť vody z různých zdrojů a roztřídí vzorky Popis činnosti: děti ochutnávají vodu z různých dostupných zdrojů, které jsou ověřené a vyskytují se v blízkosti obce. Materiál/pomůcky: vzorky vody z různých zdrojů: pramen, studánky, kohoutková voda, balená voda – s i bez bublinek, slaná voda, sladká voda apod., kelímky, případně hodnotící stupnice Postup: Učitel se ptá dětí, jakou znají vodu a kde všude ji najdou Učitel nechá děti vyjmenovat různé druhy vody v krajině, které děti znají Děti ochutnají vzorky vody, které učitel připravil a zařadí, která voda patří k jakému zdroji. Učitel s dětmi diskutuje, proč se takto rozhodly a co je k tomu vedlo, následně představí výsledek – odkud tedy jednotlivé zdroje vody pochází Pokud máme čas, můžeme připravit ještě hodnotící (degustační) arch – například dle vinařů. Děti budou vybarvovat smajlíky podle toho, jak jim voda chutnala. AKTIVITA: POJĎME K VODĚ – BUĎME S VODOU V KONTAKTU Druh aktivity: prožitek, poznávání Cíle: prožít vodu, užít si den u vody Popis činnosti: děti využívají takové aktivity, aby byly v kontaktu s vodou a mohli s ní pracovat a prožít ji – hmatem, čichem. Nedoporučujeme zde zařadit ochutnávání. Materiál/pomůcky: gumáky, ručníky, případně pomůcky pro lovení či stavbu mlýnku na potoce Postup: • BRODĚNÍ A BAHNĚNÍ v potoce • Přeskakování kalužin nebo říčky / potoka • Tvoříme v potoce: Budování dočasných přehrad, stavění mlýnků a pozorování, kdy a jak se točí • Výlet k našemu potůčku – jak to u něj vypadá? • Návštěva a Čištění studánky AKTIVITA: MODELOVÁNÍ – KRAJINA V OKOLÍ VODNÍ PLOCHY Druh aktivity: poznávací, prožitková Cíle: dítě vytvoří model vodní plochy a okolní krajiny Popis činnosti: děti popisují krajiny v okolí vodních ploch, porovnávají je a následně modelují vlastní krajinu v okolí vybrané vodní plochy. Materiál/pomůcky: fotografie krajin v okolí rybníku, jezera a moře; omalovánky a pastelky, přírodní materiály, stavebnice Postup: • děti pracují s fotografiemi krajiny v okolí jezera, rybníku a moře a popisují, porovnávají, jak se krajina v okolí jednotlivých vodních ploch mění, či v čem je stejná. • Povídáme se s dětmi, jak se krajiny liší a co je pro jednotlivé krajiny typické. Kde najdeme domy, plamy, stromy, přírodu apod. • Vysvětlíme rozdíl mezi sladkými a slanými vodními plochami; vysvětlíme rozdíl mezi rybníkem (umělá vodní nádrž) a jezerem (přírodní vodní nádrž) • Vyberou si obrázek své vodní plochy a domalují okolo ní krajinu, jak si ji pamatují • Na závěr pomocí přírodního materiálu a kostek modelujeme společně krajinu v okolí vodní plochy AKTIVITA: MODELUJEME VODNÍ TOK Druh aktivity: venkovní, experiment, Cíle: děti rozliší rychlost průtoku v narovnaném a přírodním vodním toku Popis činnosti: děti vymodelují různé druhy vodního toku a porovnávají chování vody v krajině po přívalovém dešti Materiál/pomůcky: modelovací hmota (plastelína, ale ve velkém množství), písek, štěrk, mech, velké podložky, voda + různé nádoby Postup: • Na podložku vymodelujeme tři typy vodního toku: rovný (napřímený), mírně zvlněné, meandrující. Všem korytům dejte sklon 30° • Pokus: kterým korytem proteče voda nejrychleji? • Výsledek: rychlý průtok narovnaným vodním tokem neznamená jen rychlé povodně, ale také sucho v krajině! • Varianty: vezměte dvě stejná koryta, pokryjte dno řeky pískem, mechem apod. – kudy poteče voda rychleji? AKTIVITA: VODA – DOBRÝ SLUHA, ALE ZLÝ PÁN Druh aktivity: poznávací, prožitková Cíle: děti vyhledají místa zasažená povodněmi v jejich obci, vyhledají riziková místa a porovnají, jak se měnil vodní tok v historii. Popis činnosti: děti zjišťují informace o povodních v jejich obci a řeší, jak se povodně v obce objevili a jaké byly vybudovány opatření proti případným dalším povodním. Materiál/pomůcky: modelovací hmota (plastelína, ale ve velkém množství), písek, štěrk, mech, velké podložky, voda + různé nádoby Postup: • Motivační aktivita: život na ostrůvku – děti stojí na ostrově (látka), na hudbu ostrůvek opouští a pohybují se mimo, na vypnutí hudby se na ostrov vrací. Postupně ostrov zmenšujeme – zaplavujeme. Jak můžeme ostrov zmenšit, aby se tam děti ještě vešly? • Povodně v naší obci: zjistěte, zda ve vaší obci byly povodně. Vyhledejte fotografie povodní a vydejte se prozkoumat místa, kde byly povodně. • Povídání s pamětníky – povídejte si s těmi, kdo povodně zažili • Pokus: síla vody – povodně v pískovišti – vybudujte město a nechejte si ho zaplavit