Sebehodnocení a hodnocení studenta na souvislé praxi Jméno studenta/studentky: ________________________________________________ Ročník / semestr: ________________________________________________ Název školy: ________________________________________________ Třída: ________________________________________________ Jméno provázejícího učitele/učitelky: ________________________________________ Tento sebehodnotící a hodnotící list slouží k zachycení reflexe aktuálního rozvoje profesních kompetencí studenta/studentky po souvislé pedagogické praxi. Profesní kompetence jsou hodnoceny v 5 oblastech: plánování vzdělávání, prostředí pro učení, podpora učení, hodnocení vzdělávacích pokroků a reflexe vzdělávání, profesní rozvoj na základě sebe/hodnotícího nástroje Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy (Syslová & Chaloupková, 2015). Jak se sebehodnotícím a hodnotícím listem pracovat? 1. Student/ka nejprve ve všech uvedených oblastech posoudí aktuální stav svých profesních kompetencí. Své hodnocení v jednotlivých oblastech napíše do připraveného rámečku. U každé oblasti jsou uvedené opěrné podotázky, o které student/ka může sebehodnocení opřít. Není ale třeba analyticky odpovídat na všechny podotázky. 2. Následně student/ka předá vyplněné hodnocení svému fakultnímu provázejícímu učiteli/učitelce, aby se vyjádřil/a k sebehodnocení studenta/studentky a napíše svoje hodnocení. 3. Obě vyplněné části student/ka předloží ke konzultaci garantovi praxe z PdF MU, který doplní své hodnocení. 4. Kompletně vyplněné hodnocení student/ka zakládá do portfolia. I. STUDENTSKÉ SEBEHODNOCENÍ 1. Jak plánuji výuku? a) Jak využívám informace získané z prvního hospitačního týdne k sestavení tematického plánu? Odpovídá zvolené téma a cíle situačnímu učení? b) Jakým způsobem konzultuji s provázejícím učitelem/učitelkou přípravu na vzdělávání? Řeším návaznost na předchozí práci učitele/učitelky a dětí? c) Formuluji výukové cíle tak, aby byly srozumitelné, přiměřené a kontrolovatelné (v doméně kognitivní, postojové a psychomotorické) a promýšlím jejich provázanost s obsahem/tématem, metodami výuky, organizačními formami, tzn. s celkovou koncepcí vzdělávání? Plánuji způsoby ověření naplnění cílů? d) Zapojuji do plánování děti? 2. Jaké vytvářím prostředí pro učení dětí? a) Podporuji pozitivní atmosféru ve třídě? Jakými způsoby? b) Jak řeším vzniklé problémové situace a jak reaguji na obtíže dětí? Pracuji se zavedenými pravidly? Jak dbám na jejich dodržování? Oceňuji pozitivní projevy dětí? c) Dávám dostatečný prostor pro vyjádření názorů dětí? d) Podporuji dostatečně jednotlivé děti (oceňuji, dávám dostatek času, umožňuji výběr materiálu apod.)? e) Podporuji vzájemné interakce mezi dětmi? 3. Jak podporuji učení dětí? a) Kladu otevřené otázky podporující rozvoj vyšších úrovní myšlení? b) Daří se mi připravovat bohatou vzdělávací nabídku, ze které mohou děti vybírat? c) Podporuji spolupráci a vzájemné učení dětí? d) Realizuji vzdělávací nabídku tak, aby byly děti aktivní a řešily zadané „úkoly“ samostatně, bez mé pomoci? 4. Jakým způsobem hodnotím vzdělávací pokroky dětí a reflektuji průběh vzdělávání? a) Poskytuji dětem zpětnou vazbu? b) Využívám formativní hodnocení? c) Jakým způsobem reflektuji průběh vzdělávání z hlediska stanovených cílů, organizačních forem práce atd.? d) Jakými způsoby vedu děti k reflexi jejich vlastních výsledků a pokroků v učení (sebehodnocení) a k poskytování zpětné vazby druhým? 5. Můj profesní rozvoj a stanovení cíle pro další období Jaké pokroky jsem udělal/a od poslední praxe? Na základě provedeného sebehodnocení si stanovuji následující cíle svého dalšího profesního rozvoje: a) Jaké prostředky využíváte pro posouzení kvalit své práce? II. HODNOCENÍ PROVÁZEJÍCÍHO UČITELE Vyjádření k sebehodnocení studenta/studentky a celkové hodnocení studenta/studentky z pohledu provázejícího učitele/učitelky (např. rozvoj profesních kompetencí, docházka na praxi, celkový přístup k praxi, doporučení k dalšímu profesnímu rozvoji studenta/studentky). Doporučuji – Nedoporučuji udělit zápočet. Datum: Podpis provázejícího učitele/učitelky: III. HODNOCENÍ GARANTA PRAXE Z PDF Vyjádření garanta praxe a jeho doporučení k dalšímu profesnímu rozvoji studenta. Datum: Podpis garanta praxe: