Adobe Systems Hana Janošková Mladší školní věk Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 2 Mladší školní věk ̶Tato vývojová fáze začíná zahájením školní docházky (6–7 let) a končí přibližně v 11-12 letech věku dítěte. ̶Období extroverze, odpoutání se od rodiny, rozvoj kamarádských vztahů, vztah k učiteli zpočátku obdiv, ale i strach ̶ Sociální vývoj ̶Ústup lability a impulzivity, schopnost seberegulace ̶Hledání místa v kolektivu-socializace ̶ Obsah obrázku osoba, interiér, sedadlo, pohovka Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 3 Mladší školní věk Psychický vývoj ̶Morální vývoj ovlivněn výchovnými postupy-nové autority ̶Chápe širokou škálu citů, emocionální stránka má vliv na úspěšnost a spokojenost (i ve škole) ̶Pozornost na počátku krátkodobá (různé formy práce, hra ve výuce, relaxační chvilky, krátkodobé úkoly) Řeč ̶Ovládá mateřský jazyk, učí se číst a psát-zpočátku velmi náročné-souhra analyzátorů (sluchového, zrakového, kinestetického) ̶ Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 4 Mladší školní věk ̶Zpočátku převládá mechanická paměť. ̶Slovní zásoba až 10 000 slov, dítě aktivně používá zhruba 5 000 – dítě si uvědomuje skladbu a gramatiku řeči. ̶Dítě opouští egocentrismus. ̶Výkon, který dítě podává, resp. hodnocení podaného výkonu učitelem a spolužáky, se výrazně podílí na utváření jeho identity. Obsah obrázku osoba, muž, interiér, příprava Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 5 Mladší školní věk ̶Tělesný vývoj-fyzická zralost ̶Děti dosáhnou rukou přes hlavu na ušní lalůček=filipínská míra ̶Změna tvaru těla a poměru končetin (hlava není oproti tělu tak velká, hrudník protažený, trup zploštělý) ̶Po nástupu do školy se u dítěte objevuje vadné držení těla. Vady funkční, bez strukturálních změn na kostře-dětská kulatá záda, odstálé lopatky, skoliotické držení páteře. ̶ Obsah obrázku osoba, malé, dítě, batole Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 6 Mladší školní věk ̶Nástup do školy z hlediska tělesného vývoje způsobuje značné omezení pohybu. ̶Zdokonalování motorických schopností, toto období nazýváme “zlatým věkem motoriky“. ̶ Hrubá motorika -pohyby vykonávané velkými svaly jsou již zcela dokonalé (házení, skákání) vhodné období, aby se dítě učilo plavat, jezdit na kole, lyžovat… ̶Jemná motorika- pohyby drobných svalů jsou zatím méně přesné (psaní). ̶Rychlé učení se novým pohybům, zvládnutí pohybů napoprvé, zvládnutí i koordinačně náročných prvků ̶ Obsah obrázku sníh, lyžování, exteriér, svah Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 7 Mladší školní věk ̶Vnímání se přibližuje vnímání dospělého člověka, dítě je schopno orientovat se v čase, prostoru, zdokonaluje se ostrost všech smyslů. Obsah obrázku interiér, osoba, jídlo, pánev Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 8 Děkuji za pozornost Obsah obrázku exteriér, vsedě, zahrada, stůl Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 9 Zdroje ̶Literatura a zdroje: ̶Vývojová psychologie pro dětské lékaře – J.Langmeier Vývojová psychologie pro učitele – PhDr.E.Krejčíková ̶Vybrané problémy psychologie zdravotnické činnosti – kolektiv autorů Speciální psychologie – V.Čechová, A.Mellanová, M.Rozsypalová Vývojová psychologie – D. Trpišovská, V. Heřmanová ̶www.sosbn.cz ̶www.yarousch.cz ̶www.szs.tabor.indos.cz ̶www.szsuo.cz ̶http://www.dic-saop.cz/picts/spc3.jpg ̶https://www.zdravcentra.cz/zc/img/On-lineknihovna/Test_clovek.jpg ̶