Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 1 Základy práva pro MŠ 1. seminář JUDr. Radovan Malachta Podzimní semestr 2022 Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 2 Organizační pokyny Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 3 Obecné informace ̶organizace seminářů ̶interaktivní osnova ̶studijní literatura ̶kdy a jak mne kontaktovat ̶prezenčně: čtvrtek 10:00 až 11:00 v kanceláři ̶distančně: MS Teams kdykoliv po domluvě ̶email: malachta@mail.muni.cz Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 4 Podmínky kolokvia: Základy práva pro MŠ ̶účast a aktivní účast ̶8 z 11 účastí musí být vyhodnoceno jako aktivní ̶absence 1 neomluvená, další musí být omluveny v IS ̶vypracování prezentace ̶10 minut cca ̶přednesení na hodině ̶ústní kolokvium ̶zodpovězení dvou otázek ze seznamu ̶1 otázka na právo obecně, 1 otázka na právo MŠ ̶hodnocení prospěl (P) – neprospěl (N) ̶3 kredity ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 5 Tři „hesla“ na úvod Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 6 Právo je docela bordel Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 7 To, co se dnes učíme, nemusí zítra platit Poslanci schválili nová pravidla sněmovních voleb | ČeskéNoviny.cz Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 8 Barbara a Alexandr fakt ne Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 9 Jaký je Váš vztah k právu? FotkyFoto_fb panáček otazník - SEO konzultant Prostějov | Martin Dřímal Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 10 Právo kolem nás Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 11 Chammurapiho zákoník Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 12 Popravčí zeď Wall | Free stock photos - Rgbstock - Free stock images | mzacha | July - 23 - 2011 (56) Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 13 Paris Hilton Paris Hilton v roce 2009 Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 14 Výhybky Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 15 Teror Letadla | charter advisory Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 16 Spravedlnost Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 17 Právo ? Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 18 Každý stát má svoje právo: příklad manželství Největší rozvodové omyly, které konec manželství zkreslují - Bety.cz Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 19 Úvod k právu. Mít právo, mít nárok, mít povinnost. Základní dělení práva. Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 20 Co to je právo ̶ve společnosti – společenské vztahy – potřeba regulovat ̶co je dovolené, zakázané či přikázané ̶vznikají pravidla chování – právní normy – obecně závazné ̶stanovuje a vynucuje stát (vs. morální či náboženská pravidla) soubor pravidel chování, která regulují společenské vztahy, přičemž nerespektování pravidel lze vynutit prostřednictvím státní moci Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 21 Co to je morálka ̶také se jedná o pravidla chování – morální normy – nejsou závazná (právně) ̶mos/mores – požadovaný způsob jednání v určité společnosti ̶nestanovuje a nevynucuje je stát základní rozdíl je: kdo stanovuje právní/morální normy (vznik) v sankci v případě nedodržení norem ̶obojí ale představuje normativní systém Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 22 Vztah práva a morálky: tři přístupy ̶model jednoty práva a morálky ̶obsahová shoda ̶„právo je minimum morálky“ – právo je jen součást morálky – například G. Jellinek ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶model oddělení práva a morálky ̶nejvýznamnější Hans Kelsen – tzv. ryzí nauka právní – rovnice: právo = právo ̶každou právní normu lze odvodit z jiné normy, platnost právní normy není potvrzována morálkou ̶kritika: H.L.A. Hart, R. Dworkin, G. Radbruch ̶model komplementarity práva a morálky ̶vzájemné působení, kooperace, ale jsou to svébytné systémy ̶J. Habermas (stále žijící filosof) současná doba odmoralizování Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 23 Pozitivní a přirozené právo ̶pozitivní právo ̶právo platné (dané státem, příp. mezinárodním společenstvím) ̶tvoří je právní normy, objektivní právo – vynucováno státem ̶model oddělení práva a morálky ̶přirozené právo ̶dané mimo vůli státu, právní principy a ideje, nezadatelná subjektivní práva ̶člověk má vrozená práva / Bůh stanovuje věčná práva / přirozenost věcí, resp. přirozenost člověka ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 24 Co to je spravedlnost ̶spravedlnost: právní, morální, … ̶viz příklady na prvním semináři Sochy na Moravském náměstí v Brně – M+M Svatošovi Category:Iustitia - Wikimedia Commons Mistr Otazník (@MOtaznik) / Twitter Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 25 Právní kultury Paris rabbi backs burkini ban in face of Muslim 'takeover' | The Times of Israel Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 26 Právní kultury ̶nejen právo, zahrnut je společenský, kulturní, náboženský, politický, historický, ekonomický, územní vývoj (ne všechny kultury ovlivňuje vše) ̶způsob tvorby, výkladu a aplikace práva ̶zahrnuje větší počet právních řádů ̶ČR: kontinentální právní kultura ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 27 Typy právní kultury Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 28 Kontinentální právní kultura ̶znaky a charakteristiku pochopíte během semestru J ̶teritorium („evropský kontinent“)?, náboženství (křesťanství) ̶hlavní formální pramen: právní předpis (zákon) ̶zákony tvoří zákonodárné orgány, nikoliv soudci (ti je aplikují) ̶dělení na soukromé vs. veřejné právo (vliv římského práva) ̶provázanost jednotlivých právních řádů – právo EU Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 29 Angloamerická právní kultura ̶tzv. common law ̶hlavní pramen: soudní precedens ̶příp. právní obyčej (ústavní právo), právní literatura ̶samozřejmě existují i právní předpisy (psané právo) ̶pravidla tvoří (nalézají) především soudy ̶není dělení na soukromé a veřejné právo ̶rozdíly (Anglie vs. USA vs. Kanada vs. Austrálie vs. jiné) rule of law Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 30 Islámská právní kultura ̶především vliv náboženství ̶šária – islámské náboženské právo (sunnité a šíité) ̶normy konkrétního státu (právo islámských zemí) vs. náboženské normy (šária) ̶Korán, sunna (příp. idžma, kijás) Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 31 Objektivní a subjektivní právo Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 32 Objektivní právo = soubor (systém) právních norem, která jsou obecně závaznými pravidly chování, stanovených či uznaných státem a státem vynucených Příklady: ̶pedagogický pracovník je povinen chránit bezpečí a zdraví dítěte, žáka a studenta (školský zákon) ̶kupující má zaplatit kupní cenu, když si něco koupí (občanský zákoník) ̶chodec nesmí vstupovat na vozovku „na červenou“ (zákon o provozu na pozemních komunikacích) ̶o ústních podáních a jednáních při správě daní sepíše správce daně protokol (daňový řád) ̶ ….. ̶ ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 33 Subjektivní právo ̶možnost chování právních subjektů ̶plyne z objektivního práva (je zaručeno státní mocí) ̶mít oprávnění, mít na něco nárok ̶možnosti chování právního subjektu může odpovídat povinnost jiného subjektu (právo na zaplacení ceny – povinnost zaplatit) ̶ Příklady: ̶žáci a studenti mají právo na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání ̶prodávající má nárok na zaplacení kupní ceny ̶chodec má oprávnění vstoupit na vozovku „na zelenou“ ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 34 Čeština v tomto není dokonalá… ̶law (objektivní právo) ̶right (subjektivní právo) Laws Vs Rights — Cox for Congress Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 35 Mít právo (nárok, oprávnění) – mít povinnost Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 36 Příklad 1 ze zadání na seminář a)„Zápis k předškolnímu vzdělávání od následujícího školního roku se koná v období od 2. května do 16. května.“ (§ 34 odst. 2 školského zákona) b)„Dítě může být přijato k předškolnímu vzdělávání i v průběhu školního roku.“ (§ 34 odst. 7 školského zákona) c)„Zázemí lesní mateřské školy nesmí být stavbou.“ (§ 34 odst. 9 školského zákona) d)„Zákonný zástupce dítěte je povinen přihlásit dítě k zápisu k předškolnímu vzdělávání v kalendářním roce, ve kterém začíná povinnost předškolního vzdělávání dítěte.“ (§ 34a odst. 2 školského zákona) e)„Ředitel mateřské školy je oprávněn požadovat doložení důvodů nepřítomnosti dítěte; zákonný zástupce je povinen doložit důvody nepřítomnosti dítěte nejpozději do 3 dnů ode dne výzvy.“ (§ 34a odst. 4 školského zákona) Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 37 a) a)„Stravovací služby nad rámec § 4 (dále jen "jiné stravovací služby") poskytované strávníkům musí odpovídat zásadám zdravé výživy a prodávaný sortiment nesmí obsahovat alkoholické nápoje a tabákové výrobky.“ (§ 3 odst. 6 vyhlášky o školním stravování) b)„Pedagogičtí pracovníci mají po dobu výkonu své pedagogické činnosti povinnost dalšího vzdělávání, kterým si obnovují, udržují a doplňují kvalifikaci.“ (§ 24 zákona o pedagogických pracovnících) c)„Ve školách a školských zařízeních není povolena činnost politických stran a politických hnutí ani jejich propagace.“ (§ 32 školského zákona) d)„Pedagogický pracovník je povinen být na pracovišti zaměstnavatele v době stanovené rozvrhem jeho přímé pedagogické činnosti, v době stanovené rozvrhem jeho dohledu nad dětmi a žáky, ….“ (§ 22a zákona o pedagogických pracovnících) e)„Mateřská škola může organizovat zotavovací pobyty dětí ve zdravotně příznivém prostředí bez přerušení vzdělávání, školní výlety a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy.“ (§1a odst. 3 vyhlášky o předškolním vzdělávání) ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 38 Právo hmotné a procesní Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 39 Hmotné právo ̶tvoří právní normy, které upravují (stanovují) práva a povinnosti právních subjektů (účastníků právních vztahů – osob, státních orgánů atd.) – „jak se chovat v právních vztazích“ ̶ ̶ ̶například (s vědomím ALE….) ̶občanský zákoník ̶trestní zákoník ̶zákoník práce ̶zákon o obchodních korporací Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 40 Procesní právo ̶procesní postup, jak dosáhnout práv a povinností před soudy (správními orgány atd.) – postup orgánů veřejné moci k uplatnění a ochraně hmotných práv ̶procesní práva a povinnosti účastníků, celá řada otázek ̶například (s vědomím ALE….) ̶občanský soudní řád ̶trestní řád ̶správní řád ̶soudní řád správní ̶daňový řád Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 41 Vědomí ALE ̶hmotněprávní a procesněprávní předpis ̶NEZNAMENÁ, že hmotné právo je upraveno výlučně v hmotněprávním předpisu ̶NEZNAMENÁ, že procesní právo je upraveno jen v procesněprávním předpisu ̶i v hmotněprávním předpisu můžeme nalézt normy procesní povahy a naopak ̶pro určení hmotné / procesní je předpis výraznou pomůckou, ale je potřeba zkoumat samotnou právní normu ̶ ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 42 Příklad 2 ze zadání na seminář a)Učitel mateřské školy získává odbornou kvalifikaci: a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů mateřské školy, ….“ (§ 6 odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících) b)„Dítě v mateřské škole má právo denně odebrat: a) oběd, jedno předcházející a jedno navazující doplňkové jídlo, je-li vzděláváno ve třídě s celodenním provozem,…“ (§ 4 odst. 1 vyhlášky o školním stravování) c)„Účastníci mají právo vyjádřit se k návrhům na důkazy a ke všem důkazům, které byly provedeny.“ (§ 123 občanského soudního řádu) d)„Kdo v době spáchání činu nedovršil patnáctý rok svého věku, není trestně odpovědný.“ (§ 15 trestního zákoníku) e)„Řízení je zahájeno dnem, kdy návrh došel soudu.“ (§ 32 soudního řádu správního) f)„Osoby zúčastněné na správě daní mají rovná procesní práva a povinnosti.“ (§ 6 daňového řádu) g)„Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že jako zákonný zástupce (…) nepřihlásí dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání podle § 34a odst. 2.“ (§ 182a odst. 1 školského zákona) ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 43 Děkuji za pozornost malachta@mail.muni.cz Obrázky staženy z google obrázků.