Základní terminologie předmětu Trocha historie a terminologie… · Konec 60. let a počátek 70. let v německy mluvících zemích o Výzkumný zájem o drobné odchylky neurologického vývoje dětí o Zájmem byl rozvoj jednotlivých percepčních oblastí v kontextu učení a socializace dítěte/žáka · Předpokladem bylo, že vývoj motoriky, vnímání a myšlení souvisí s procesem rozvoje a diferenciace těchto základních funkcí. Teilleistungsschwächen · Německý termín pro oslabení dílčích funkcí (ODF), deficity dílčích funkcí (DDF) nebo oslabení dílčího výkonu (ODV) · Termín označuje příznaky lehké mozkové dysfunkce (termín LMD), může se ale projevovat jakou sekundární součást komplexních neurologických odchylek · Jedná se o bazální funkce umožňující rozvoj organismu · Graichen (1973) o Pojem DDF představuje snížení výkonu jednotlivých faktorů (prvků) v rámci většího funkčního systému, který je nezbytný pro zvládnutí komplexních procesů Aplikace Lurijových základních jednotek funkce mozku (Lempp, 1979) · Proces učení začíná schopností přijímat vzruchy​ · Vzruchy jsou dále tříděny po stránce kvalitativní i kvantitativní​ · Vybrané podněty musejí být dekódovány, uchovány v paměti a vytváření spojení s již zapamatovanými vzruchy (zkušenostmi)​ · Informace musí být uchovány, aby mohly být reprodukovány například v podobě grafomotoriky​ Dílčí funkce a jejich deficity DDF · Dílčí funkce je základní schopnost umožňující rozvoj řeči a myšlení. · U některých dětí v předškolním věku můžeme pozorovat projevy, které by mohly znamenat riziko ve vztahu ke vzniku SPU · Nehovoříme o poruše, ale deficitu některé z dílčích funkcí. Projevují se v různé míře a intenzitě. Projevy deficitů dílčích funkcí B. Sindelarová · Schopnost dítěte zaměřit se na důležité informace, tedy schopnost diferenciace pozadí a figury nebo zaměření pozornosti · Schopnost rozlišovat věci podobné od věcí totožných, analyzovat celek na části, tedy schopnost optické a akustické diferenciace a členění jako funkce vnímání · Schopnosti spojit obraz viděný se slovem slyšeným, nutné k naučení písmen (tvar a zvuk hlásky), tedy funkce intermodálního kódování · Schopnost zapamatovat si viděné, slyšené, krátkodobě, dlouhodobě, schopnost optické, akustické a intermodální krátkodobé a dlouhodobé paměti · Projevy deficitů dílčích funkcí B. Sindelarová · Schopnost správně vnímat a pochopit jevy, tak, jak po sobě následují a tak plánovat a koordinovat své jednání, tedy schopnost seriality, na níž je založena schopnost předjímání – anticipace · Schopnost orientovat se na vlastním těle a v prostoru, tedy prostorové vztahy mezi předměty a jevy – úroveň vývoje vnímání schématu těla a orientace v prostoru Ke srovnání Projevy deficitů dílčích funkcí (Zelinková, 2003) Nedostatečná integrace psychických funkcí, pomalé provádění kognitivních operací. · Zraková percepce, prostorová orientace. · Sluchová percepce. · Automatizace. · Paměť. · Koncentrace pozornosti. · Motorika, grafomotorika (GM). Naše pojetí dle zmíněných autorů …