Stimulace dílčích funkcí Standardizované a nestandardizované materiály Prevence vzniku SPU = stimulace optimálního vývoje v předškolním věku - Primární prevence o Podpora komplexního vývoje dítěte s cílem předejít vzniku deficitů dílčích funkcí - Sekundární prevence o Určena dětem s patrnými deficity dílčích funkcí (OŠD) o Cílená podpora zaměřena na oslabené funkce – předpokládá se využití vhodných programů k rozvoji - Terciární prevence o Zásadní deficity + problémy v chování o Zabraňujeme jejich zhoršení, zásah do sociálního prostředí o Využití všech dostupných opatření pro přípravu dítěte na povinnou školní docházku Předcházím poruchám učení (B. Sindelarová, 2003) - Soubor cvičení pro děti předškolního věku a v první třídě - B. Sindelar přirovnává harmonický vývoj dítěte k obrazu správně rostlého stromu: - „ Jak strom vypadá – zda se rozrostl harmonicky a stojí vzpříma nebo je nakloněn a roste nepravidelně, zda jeho koruna i kmen odolává větru a počasí, závisí na tom, jakým způsobem se vytvářely jeho první kořeny a jak se vyvíjel jeho kmen. Zda člověk může plně rozvíjet své schopnosti a své myšlení a učení, závisí na tom, jaké předpoklady k rozvoji měl v prvních letech života.“ (Sindelarová 1996, s.5 ) - 19 diagnostických úkolů s pomocí o Optická diferenciace - obrázky, tvary geometrické tvary o Verbálně-akustická diferenciace – páry slov, nesmyslné slabiky, diferenciace figury a pozadí o Intermodální spojení – opticko-akustické / akusticko-optické o Paměť pro opticky předkládanou řadu – obrázků, tvarů o Verbálně-akustická paměť – slova, nesmyslné slabiy o Intermodální výkon paměti – série obrázků, série slov o Motorika mluvidel o Visuomotrika o Zaměřenost optické pozornosti o Schéma těla a prostorová orientace Diagnostika dítěte předškolního věku - Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let (Bednářová, Šmardová, 2015) - Oblasti o Motorika, grafomotorika, kresba o Zrakové vnímání a paměť o Vnímání prostoru a prostorové představy o Vnímání času o Řeč o Sluchové vnímání a paměť o Základní matematické představy o Sociální dovednosti o Hra o Sebeobsluha – Samostatnost o Náměty aktivit 3-4 roky/4-5 let/5-6 let - Diagnostika určena o Pedagogům MŠ o Rodičům o Speciálním pedagogům, logopedům, psychologům o Pedagogům ZŠ – část pro věk 5/6 let coby potenciální součást školní zralosti - Úroveň dovedností o Nezvládá o Zvládá s dopomocí o Zvládá samostatně Klokanův kufr - Navazuje na diagnostiku rozšířeným portfolia pomůcek/pracovních listů pro stimulaci vybraných oblasti (obsahuje shodné pracovní listy jako diagnostika + rozšíření vybraných oblastí). Úkoly proto mají 3 varianty - základní, jednodušší a náročnější úroveň. - Kufr vznikl v reakci na potřeby praxe (pedagogů mateřských škol) více se soustředit na podporu vývoje dítěte než na vytváření pomůcek. - Tyto jsou zprostředkovány kufrem – identické dělení obsahu kufru jako Diagnostiky o Zrakové vnímání a paměť o Motorika, grafomotorika, kresba o Sluchové vnímání a paměť o Řeč o Základní matematické představy o Orientace v čase o Orientace v prostoru o Sebeobsluha a samostatnost o Hra o Sociální chování Klokanovy kapsy - Rozšiřující materiál navazující na Klokanův kufr, zaměřený zejména do oblasti polytechniky (tedy k rozvoji logického uvažování a technických dovedností) - Opět funguje jako diagnosticko-intervenční pomůcka - Sada 6 krabic metodických pomůcek zahrnuje oblasti: o Zrakové analýzy a syntézy o Zrakové diferenciace o Prostorové orientace o Matematických představ Klokanovy školky - https://klokanovyskolky.luzanky.cz/ - Vzdělávací programy pro pedagogy MŠ - Vzdělávací programy pro rodiče - Rozšíření a vytvoření nových metodických materiálů - Zapojení dalších externích odborníků a MŠ - Vytvoření aplikace k Diagnostice Diagnostika dítěte předškolního věku 2 (Bednářová, Šmardová, 2022) - Reaguje na potřeby pedagogů v mateřských školách zejména v kontextu pedagogické diagnostiky - Do detailu vysvětluje vývoj materiálů autorské dvojice – Edukativně stimulační skupiny/ Diagnostika dítěte předškolního věku a Klokanův kufr/ Klokanovy kapsy - Podstatně větší důraz je kladen na princip dynamické diagnostiky o Cíl na proces učení, nikoliv na jeho výsledek. o Cílem zde tedy není sledovat, jaký je výkon žáka (jako takový) ale jak podněcovat jeho maximální vývoj (maximalizovat potenciál) – jaké podmínky pro tento proces nastavit. - Publikace jasně vysvětluje, jak se mezi sebou oba díly odlišují - Obsahuje řadu doporučení – námětů na cvičení/aktivity k rozvoji jednotlivých oblastí Diagnostika předškoláka (Klenková, Kolbábková, 2002) - Diagnostický a stimulační nástroj – cílí primárně na rozvoj řeči - Obsah: o Sluchové a zrakové vnímání o Rozvoj motoriky (hrubé, jemné, motoriky mluvidel) o Rozumové schopnosti o Výslovnost jednotlivých hlásek o Slovní zásoba o Gramatická složka řeči o Rytmické cítění o Jazykový cit o Schopnost souvislého vyjadřování - Každá kapitola obsahuje diagnostické úkoly, jejich vyhodnocení o Vyhodnocení se u úkolů liší, obecně vzato však zahruje: zvládá – zvládá s omezením – nezvládá - Ke každé oblasti jsou určena také doporučená cvičení/ pracovní listy k rozvoji + doporučení Závěry - Stimulace dítěte v předškolním věku je nezbytná pro jeho optimální vývoj - Absolvováním předškolního vzdělávání by se dítě mělo stát zralým pro povinnou školní docházku. o Mělo by se cítit přiměřeně sebevědomé ve školním prostředí o Mělo by být připravené na soustředěnou práci o Mělo by být přirozeně zvídavé a optimistické (dle individ možností) - V českých MŠ nedochází k systémové stimulaci dětí v posledním předškolním ročníku v oblasti dílčích funkcí podmiňujících vznik specifických poruch učení/školního neúspěchu - Není stanoven systémový přístup k prevenci deficitů DF - Je tedy v rukou každého učitele jak k tématu a stimulaci vývoje dětí přistoupí