Rozvoj sluchového vnímání Charakteristika sluchového vnímání · Každé slovo se skládá z řady zvuků · Abychom mohli všechny zapsat, musíme být schopni izolovat každý jednotlivý zvuk, tzn. musíme umět "vyposlechnout" každou "figuru" jednotlivého zvuku na "pozadí" všech ostatních zvuků určitého slova · Pokud se to nedaří, nebo jen částečně, objevují se chyby v napsaných slovech · Oslabení v této oblasti také podstatně umenšuje schopnost naslouchat hlasu učitele, a nenechat se při tom rušit jinými vedlejšími zvuky · Akustické oslabení je nápadnější než optické také proto, že tyto děti hůře mluví · Sluchové vnímání se vyvíjí od prenatálního období · Vývoj od zvuků (věta – akustická jednotka) až ke vnímání jejich elementů (slova, slabiky, hlásky) · U žáků se SPU o Opožděný vývoj sluchových funkcí o Obtíže při rozeznávání hlásek a jejich skládání do slov Sluchové vnímání dle Scharingerové · Diferenciace základních sluchových/akustických figur o Základní předpoklad pro rozvoj dalších akustických dovedností o Základní diferenciace figur v akustické oblasti znamená umět odfiltrovat během poslouchání vedlejší zvuky, pochopit to momentálně důležité, nenechat se vyrušit jinými zvuky. Dítě s tímto oslabením vnímá vždy ten nejsilnější zvuk. o Toto oslabení je nápadnější v akustické oblasti než stejné oslabení v optické oblasti, protože tyto děti ve srovnání s vrstevníky výrazně hůře mluví. Na druhé straně se však vzácněji vyskytuje. · Akustická diferenciace o Jedná se o schopnost sluchem rozpoznat stejné a rozlišit podobné: o Zvukově podobné hlásky s-z, ž-š, b-p, g-k, v-f, a-o-e; o Tvrdé a měkké slabiky di, ti, ni – dy, ty, ny; o Pořadí písmen ve slově, o Rozlišit dvě podobně znějící slova: liška – myška, Klára – pára, růže – může, pila – myla, šál – žár apod. o V předškolním věku dítě rozezná alespoň první a poslední hlásku ve slově · Akustická paměť o Děti s oslabeními v akustické oblasti mají nutně i špatnou akustickou paměť o Většina úkolů, které bude žák ve škole dostávat, bude podávána ústně o Dítě si je musí zapamatovat a orientovat se v nich. o Lidská paměť se skládá z řady faktorů a jedním z nich je sluchová paměť – tedy schopnost zapamatovat, vybavit si a zopakovat to, co jsem slyšel. Stimulace sluchového vnímání (Zelinková, 2015) · Stimulace sluchové percepce by měla zahrnovat: o Nácvik naslouchání o Nácvik sluchové paměti o Cvičení sluchové diferenciace (sluchového rozlišování) o Cvičení sluchové analýzy a syntézy o Vnímání a reprodukce rytmů · Nácvik naslouchání o Cvičení a hry zaměřené na naslouchání zvukům přírodním i umělým o Provádíme v klidném prostředí, vedeme dítě k soustředění a zaměření pozornosti na sluchové vjemy o Cvičení: § Poznávání předmětů, rozlišování dopravních prostředků, poznávání zvířat podle hlasu § Určování délky zvuku (zdali jsou stejně dlouhé či nikoliv) § Určování intenzity zvuku (silnější, slabší) § Určování kvality zvuku (určování nástrojů dle zvuku) § Poznávání písní podle melodie § Poslech vyprávění § Poslech nahrávek (reprodukované vyprávění je náročnější na pozornost) · Sluchová paměť o Jedna z příčin obtíží ve sluchové analýze, syntéze a diferenciaci o Projevuje se zejména tam, kde děti nemají zrakovou oporu (zapamatovat si pokyn, učení si básničkám, zapamatování si písní…) o Cvičení § Zapamatování si neřečových zvuků (zvuky zvířat, ťukání) § Zapamatování hlásek, slov, číslic, slabik § Rozvíjení vět – každý přidává jedno slovo a přidává do věty § Zapamatování melodie · Sluchová diferenciace o Obtíže ve sluchové diferenciaci se později odrážejí v písemném projevu při rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek, rozlišování zvukově podobných hlásek, sykavek, při rozlišování měkkých a tvrdých slabik o Cvičení: § Určování neřečových zvuků (stříhání nůžek, mačkání papíru, tleskání, tekoucí voda, hudební nástroje…) § Určování hlasů kamarádů § Rozlišování slabik (stejné/odlišné) § Rozlišování slov (slova smyslná i beze smyslu – pes/les; klof/klaf) § Rozlišování hlásek na začátku a na konci slova § Hry se slovy a hláskami · Sluchová analýza a syntéza o Rozkládání a skládání vět § Určování počtu slov ve větě § Pořadí slov § Tvoření vět z daných slov o Rozklad slov na slabiky § Dělení slov na slabiky (vytleskávání, říkadla, rytmicky doprovod nástrojů) § Poznávání dané slabiky (tleskni, dupni, zvedni ruku když uslyšíš…) § Vyhledávání slov s danou slabikou (začínající na ba, ma…) o Rozklad slov na hlásky § Poznávání hlásky ve slově (první, poslední, prostřední) § Vyhledávání slov s danou hláskou (na začátku, na konci, uprostřed) § Rozklad slov na hlásky § Skládání slov z hlásek · Rozvoj vnímání a reprodukce rytmu o Nepřesné vnímání délky sekvencí a jejich uspořádání v čase ovlivňuje písemný projev o Cvičení: § Vnímání rytmu § Určování, zda jsou dvě rytmické struktury stejné nebo jiné § Reprodukce rytmu § Reprodukce slyšeného rytmu, § Reprodukce rytmu vnímaného dotykem (na záda, do dlaně), § Provádění cviků nebo chůze v rytmu Materiály a zdroje ke stimulaci: · KuliFerda: pro rozvoj školní zralosti u dětí v MŠ (7. díl) – V. GOŠOVÁ · Sluchové vnímání - J. Bednářová · Sluchové vnímání – Z. Michalová · Pavučinka – O. Zelinková · Logico Piccolo · Rozvíjíme sluchové vnímání | Chytré hraní (chytré hračky a hry pro rozvoj dovedností dětí) (chytrehrani.com) · KamiNet · Sluchové vnímání | (uceni-v-pohode.cz) · Systém POVIDLA - iSophi