Intermodální kódování a serialita Intermodalita à schopnost a dovednost spojování a kombinování informací z jednotlivých smyslů (využívání analogií) Deficit v této funkci způsobuje: · Narušení vývoj intelektu dítěte · Narušení vývoje myšlení a paměti · Dítě může působit hypoaktivně – jeho myšlení může působit zpomaleně, těžkopádně, a nepružně. Z toho vyplývá také pomalé pracovní tempo · Snížení porozumění významu slov · Snížení schopnosti pohotově se vyjádřit (ústně i písemně) · Špatné pochopení souvislostí, neporozumění zadání Deficit se v předškolním věku projevuje formou: · Horších vyjadřovacích schopností · Omezenou slovní zásobou · Využíváním agramatismů (špatných tvarů slov) · Nepochopení slovních pokynů Ve školním věku pak můžeme sledovat: · Obtížné přiřazování písmen malých k velkým, tiskacích k psacím · Čtení bez porozumění a intonace · V diktátech nerespektování hranice slov · Záměny ve znělých a neznělých souhláskách · Problém s pravopisem vyjmenovaných slov, určováním slovních druhů, pádů, apod. · Obtíže v řešení slovních úloh, přiřazení prvků k číslu, v převodech jednotek apod. · Výrazný vliv na pocit zabydlenosti dítěte ve svém okolí a jeho úspěšnost ve škole. Když nerozumí obsahu většiny sdělení, jak slovních, tak jiného druhu, nemůže se v našem světě orientovat a cítit se zde bezpečně Rozvoj intermodálního kódování · Je vždy propojen s rozvojem obou percepcí · Je rovněž propojen s rozvojem paměti, pozornosti, slovní zásoby, představivosti, vyšších kognitivních operací (asociace, logické uvažování, apod) Stimulace intermodálního kódování à SLUCH – ZRAK · Slyšený zvuk – Výběr obrázku reprezentujícího zvuk o Jaké zvíře/dopravní prostředek takhle zní ? o Dítě ukáže na obrázek zvířete/ dopravního prostředku/ hudebního nástroje, apod. o Dítě se učí asociovat zvuk s příslušným objektem (zvířetem, dopr. prostředkem, apod.) · Slyšené písmeno – Výběr písmene reprezentujícího zvuk o Pracujeme nejprve se samohláskami o Poté s písmeny obsaženými ve jménu dítěte (jménech jeho kamarádů ve třídě) o Práce se souhláskami – zejména zvukově podobnými · Slyšené slovo – Výběr obrázku, ne němž je objekt vyobrazen o Dítě ukáže na obrázek (popř. skutečný objekt) zvířete/ dopravního prostředku/ hudebního nástroje, apod. o Dítě se učí propojit zvuk slova – jeho význam – s jeho faktickou podobou na obrázku (analogie) · Slyšená instrukce – převod do činnosti o Propojení percepčních dovedností s motorickou reakcí o Nezbytné pro školní práci o Začínáme jednoduššími pokyny – optimálně spojenými s každodenní rutinou (sebeobsluha, stravování, organizace školního dne) § Př. Umístění bot do příslušné přihrádky, pověšení bundy na příslušný věšák, pokyny při stravování, pokyny při hygieně § Tyto činnosti se brzy stanou pro dítě rituálem, nebude pokyn výhledově potřebovat, činnost se zautomatizuje o Pokyny při řízené činnosti § Pokyny při plnění úkolu na ploše – představuje přípravu na práci ve třídě ZŠ § Sdělení musí být jednoduché a zprvu podloženo názornou ukázkou (pokud si dítě neví rady a nemůže vycházet ze soc. nápodoby ostatních) § Dle rychlosti automatizace můžeme stěžovat zadáváním postupných pokynů – tedy od jednoho, kde dvěma, třem po sobě jdoucím o Pokyny při realizaci hry § Pokyny pro hru jednotlivce – ve dvojicích – skupinách § Pomáháme dítěti pochopit „jak o Pokyny ke korekci chování § Speciální typ pokynů – vždy musí směřovat k posilování žádaných návyků § Posilujeme pochvalou u žádaných činností, zákazy a autoritativní vyjádření využíváme jen v „krizových“ situacích Stimulace intermodálního kódování à ZRAK – SLUCH · Viděný obrázek – provedení příslušného zvuku o Jak dělá kráva? Kráva dělá Búúúúúúúú (s delší zvukovou odezvou) · Viděný obrázek písmene – vyslovení jeho zvuku o Nutná vizuální opora pro správnou fixaci. o Právě zde je nutné systematicky podporovat správnou diferenciaci zvukově – tvarově podobných písmen · Pojmenování obrázků o Dítě pojmenuje fyzické objekty ve třídě o Dítě pojmenuje objekty na obrázcích o Dokreslování a pojmenovávání obrázků · Procesuální schémata k výkonu činností o Značná pomoc pro orientaci v každodenních aktivitách o Schémata pro hygienu, stravování, běžné každodenní návyky Emmerlingová (dle Sindelarové) – Hry na podporu intermodality · Pohybová hra na význam slov o Říkáme slova (3,4,5), dítě je předvádí pantomimou/ Předvádíme slova pantomimou a dítě hádá o Hádané slovo dítě může ukazovat na obrázku/ v okolí apod. · Hra na významy slov s geometrickými tvary o Práce se slovy připomínajícími geometrické tvary (kruh: koláč, obruč/ obdélník: sešit, polštář apod.) o Říkáme slova, děti zvedají daný odpovídající tvar/ Ukazujeme tvary, děti říkají · Hra Nahoře – Dole o Říkáme dvojice slov – dítě opakuje a ukazuje co bývá nahoře (ruce nad hlavu) nebo dole (plácne na stůl, stehna) o Rozhodujeme dle významu slov co bývá nahoře – dole, větší – menší, co je více - méně · Různé hry zaměřené na význam slov o Na řemesla, na zvířátka, Všechno lítá co má peří, Hádání slov (obecně hádanky), o Hra Děláš to venku, doma, apod. o Křížovky pro děti, luštění, hádání Serialita Serialita à schopnost a dovednost řadit úkony v adekvátním pořadí za sebou · Deficit v serialitě se VŽDY vyskytuje u dětí s odchylkami v pohybovém vývoji v 1. roce života · Seriální deficit se podílí na většině specifických poruch učení, velkou mírou také na ADHD. Je příčinou oslabeného pohybového nadání a dyspraxie. V předškolním věku se projevuje: · V omezené schopnosti sebeobsluhy (oblékání, zavazování tkaniček) · Problémy s přizpůsobením se jakémukoliv režimu · Nekoordinovanost pohybů při cvičení, chůzi, běhu a díky této nemotornosti časté pády a úrazy Ve školním věku lze pozorovat: · Narušení plynulosti očních pohybů při čtení (ztrácení se v textu · Obtíže ve spojování písmen ve slabiky/slova, domýšlení koncovek · Obtíže s dodržením hranice slov v písmu · Zaměňování pořadí písmen ve slovech · Značné oslabení v matematických postupech (posloupnosti kroků) Hry na podporu rozvoje seriality v předškolním věku (Emmerlingová, 2020) · Hry na procvičení paměti v posloupnosti a koordinaci pohybů o Hlava-ramena-kolena-palce o Rytmická cvičení od 3 – 6 pohybů propojující hemisféry (nejdříve cvičíme jen ruce, pak přidáme podupnutí nohou, apod.) o Rytmická cvičení lze cvičit symetricky – tj. pravá ruka na pravém kolenu – levá ruka na levém kolenu o Cvičení se zkříženými pohyby – pravá ruka na levém kolenu – levá ruka na levém kolenu o Kombinace obou · Motorické čtení – Cvičení na souhru čtení a psaní (úzce propojeno s intermodalitou) o Poloha ruky OIU/TV – Pěst, hrana dlaně, dlaň na šířku/ Pěst, 2 prsty o Zprvu dítě cvičí vedoucí rukou, poté oběma rukama stejný znak. Ve třetím kroku slova připomínající obrazem tvar příslušného písmene (I – tyč, rohlík/ O – koláč, míč/ U – mísa, údolí, apod. o Ve druhé fázi dítě cvičí oběma rukama, přičemž ruka vedoucí je o 1 znak napřed Rytmizace k procvičení intermodality a seriality · Slyšená rytmizace – její převedení do teček – čárek (zprostředkovaných na papíru) (S – Z) · Viděná rytmizace (tečky, čárky) – její převedení do slyšené podoby (Z – S) · Zpracovat každou říkanku a písničku pohybem (vyjádřit pohybem nejdříve 3 slova z písničky, pak 4, pak 5) · Příklady: o Rytmizační cvičení s hudbou o Rytmizační cvičení se zpěvem o Rytmizační cvičení s hudbou a zpěvem o Rytmizační cvičení s pohybem do hudby o Rytmizační cvičení s pohybem do hudby a zpěvem Další příklady aktivit na podporu intermodálního kódování směr sluch – zrak/ zrak – sluch · Křížovky s obrázky · Hádanky (psané – kraslené) · Tvorba slov z obrázků · Dramatizace pohádky – její přeříkávání – vymýšlení alternativních závěrů · Hádání písničky dle hudby · Hádání písničky dle kousku slov · Doplňování říkánky Odkaz na web Stanislavy Emmerlingové: Úvod (emmerlingova.cz)