Grafomotorika a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte předškolního věku. Grafomotorika – soubor psychomotorických činností, které umožňuji jedincovi kreslit a psát a jejíž stupeň vývoje významně ovlivňuje celkovou úroveň kresby a písemného projevu. Z psychických funkcí se jedná hlavně o oblasti: - intelektové předpoklady, - zrakové vnímání, - vizuomotorická koordinace, - prostorové vnímání, - volní úsilí, - pozornost. Význam kresby ? V předškolním věku je dosažená úroveň jemné motoriky, senzomotoriky a grafomotoriky jedním z důležitých kritérii při posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky. Jaké informace nám může kresba dítěte poskytnout? 1. vývojová úroveň dítěte, 2. úroveň jemné motoriky a grafomotoriky, 3. úroveň zrakového a prostorového vnímání, 4. úroveň vizuomotoriky, 5. emocionalita dítěte, informace o vztazích a postojích, 6. … je komunikačním prostředkem, 7. … může být rehabilitačním a terapeutickým nástrojem. Posouzení vývojové úrovně dítěte Dětská kresba se využívá pro posouzení vývojové úrovně dítěte a jeho inteligence (nejznámější kresba lidské postavy). Kresbu můžeme posuzovat z hlediska obsahového i formálního. Jakou má vypovídající hodnotu? … setkáme se s dětmi, které mají průměrnou nebo nadprůměrnou inteligenci a jejich kresba je podprůměrná, … setkáme se s dětmi, které vcelku slušně kreslí a jejích zjištěný intelekt je podprůměrný. O čem to vypovídá? … kresba nemusí být vždy na stejné vývojové úrovni jako intelekt Kresba je pro dospělého velmi inspirující cestou k dítěti. Poskytnutí informací o vztazích, postojích, emocích, ale vyžadují odborné znalosti, zkušenosti, vnímavost, citlivost a intuici. Faktory ovlivňující vývoj a úroveň dětské kresby: 1. mentální vyspělost dítěte, 2. motorika, 3. lateralita, 4. zrakové vnímání, 5. schopnost představivosti a reprodukce, 6. paměť, pozornost. Vývojová stadia kresby Kresba je v dětském věku univerzální a lze konstatovat, že děti začínají kreslit přibližně stejným způsobem, ve stejné posloupnosti. První čmáranice … motorická hra – dítě črtá na papíře i mimo něj. Důležitější je, že „se kreslí“ než „co se kreslí“. Zpočátku dítě kreslí rozmachem celé paže, postupem času zapojuji i loketní a zápěstní kloub. Kolem třetího roku začíná kreslit kruhový tvar, nepravidelný ovál. Zvládá i další prvky jako svislou i vodorovnou čáru. … přípravné stadium pro skutečné kreslení. První zobrazovanou formou v dětské kresbě je lidská postava. Jedná se o nepravidelný kruh, který představuje hlavu, ke které je z některé strany přikreslená zvlněná čára představující ostatní tělo (3. roky). Postupně do kolečka dítě dokresluje nejdůležitější detaily lidské tváře (?) … hlava ducha bez těla. Ve věku 3-4 let následuje dokreslování ostatních části těla – vertikální poloha … „hlavonožec“. Následně navazuje pročleňování ve směru horizontálním – z hlavy nebo nohou vyrůstají ruce. V pátém roce dítě znázorňuje hlavu, trup, končetiny. U některých dětí obohacená kresba např. o prsty na rukou, vlasy, uši, pupík … Kolem 6. roku je kresba proporcionálnější a jednotlivé části těla jsou lépe připojené na správné místo. Je zřetelně členěná, ruce jsou nasazeny k trupu, hlava bývá pokryta vlasy, obličejové detaily jsou vyznačeny. Kresba postavy se začíná „větvit“ na kresbu podle pohlaví. V 7 roce dochází ke zpřesnění proporcí – nohy jsou umístněný blíže k sobě, paže jsou ve výší ramen, bývá znázorněný krk, více propracované oblečení, vlasy … Co dětí kreslí nejraději? … Děti, které mohou vykazovat odlišnosti v kresbě a mohou mít problémy v oblasti grafomotoriky: 1. děti se smyslovým postižením, 2. děti s pohybovým postižením, neurologickými diagnózami, 3. děti s ADHD, 4. děti s nevyhraněnou lateralitou, 5. děti s psychiatrickým diagnózami, 6. děti s mentálním postižením, 7. děti s PAS. Lateralita ? 1. tvarová asymetrie, 2. funkční asymetrie. Typy laterality - podle stupně: 1. vyhraněná pravorukost, 2. méně vyhraněná pravorukost, 3. nevyhraněná lateralita, 4. méně vyhraněná levorukost, 5. vyhraněná levorukost. Podle vztahu mezi lateralitou roky a oka: 1. lateralita vyhraněná, 2. lateralita neurčitá nebo nevyhraněná, 3. lateralita zkřížená. Rozvoj grafomotorických dovedností … KDY? Do 4 let není nutné vést dítě záměrně ke grafomotorickým cvičením – zaměřit se na rozvoj hrubé motoriky, dávat dostatek podnětů v oblasti jemné motoriky a vytvářet možnosti ke kreslení. Po 4 roce nabízet dítěti PL se základními prvky v nejjednodušších variantách. Kolem 5 roku je vhodné zařazovat pravidelná, systematická grafomotorická cvičení dle náročnosti a posloupnosti př zobrazení jednotlivých prvků. JAK pomoci dítěti navodit nezvládnutý prvek? Podpůrné techniky: 1. slovní opora, instrukce, 2. zraková opora, 3. opora hmatová. Zvyšování obtížnosti prvku: … od nejjednoduššího k obtížnějšímu - zmenšení velikosti, - zvýšení hustoty čar, - snižování/odstranění podpůrných technik, - střídaní velikosti, - střídaná tvarů, - přesnost provedení tvaru. Jak pomáhat dítěti v rozvoji grafomotorických dovednosti? 1. Rozvoj hrubé motoriky – základní pohyby při psaní a kreslení vychází z hrubé motoriky a pohybu velkých kloubu. 2. Rozvoj jemné motoriky. 3. Vytváření dostatek prostoru pro kreslení + motivace. Činnosti rozvíjející hrubou motoriku: - skákání, seskakování, lezení, přelézání, podlézání, chytání, házení, udržování rovnováhy při chůzi přes lavičku, chůze po schodech, skákání na jedné noze … Činnosti rozvíjející jemnou motoriku: - skládání kostek, mozaiek, - vkládání kuliček, korálek do lahví, - navlékání korálků, knoflíků, - stavění řad z knoflíků, korálků, přírodních materiálů, - práce se stavebnicemi, - šroubování, montování, práce s nářadím, - provlékání šňůrek, - úkony spojené se sebeobsluhou, - listování v knize po jednotlivých stránkách, - modelování, - stříhání, vytrhávání tvarů z papíru, skládání z papíru, - puzzle … Cvičení s prsty: - „hra na klavír“ „psaní na klávesnici“ „solení polévky“ „déšť“ „tleskání s prsty“ Pracovní návyky při kreslení a psaní K pracovním návykům patří: Ø držení těla, Ø úchop psacího náčiní, Ø postavení ruky při psaní, Ø uvolnění ruce při psaní, Ø plynulost a vedení čar. Sledované oblasti ve grafomotorice a kresbě u dětí předškolního věku Ø spontánní kresba, Ø grafomotorické prvky, Ø návyky při kreslení, Ø vizuomotorika, Ø lateralita. Projevy nevyzrálosti jemné motoriky a grafomotoriky u dítěte předškolního věku nevyhledává činnosti vyžadující obratnost a koordinace jemných pohybů Ø nevyhledávání kreslení, malování, Ø linie kresby jsou často kostrbaté, čára bývá vedena nerovnoměrně, neplynule, Ø chudší obsahová stránka kresby, Ø nevyhledává činnosti vyžadující obratnost a koordinace jemných pohybů. Dopad oslabené jemné motoriky a grafomotoriky u dětí školního věku Ø obtížné osvojování tvarů písmen, Ø snížení úpravy písemného projevu – neplynulost při psaní, kolísání velikosti a sklonu písma, nečitelnost, Ø snížená rychlost psaní, Ø zvýšenou chybovost, Ø nečitelnost vlastních zápisků – potíže při učení z vlastních zápisů. Literatura Bednářová, J. & Šmadová, V. (2006). Rozvoj grafomotoriky. Jak rozvíjet kreslení a psaní). Computer Press. Bednářová, J. & Šmardová, V. (2011). Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Computer Press. Looseová, A., Piekertová, N. & Dienerová, G. (2007). Grafomotorika pro děti předškolního věku. Portál. Matějček, Z. & Žláb, Z. Test laterality. Psychodiagnostika s.r.o.