Psychomotorický vývoj dítěte Rozvoj hrubé a jemné motoriky Motorika • Celková pohybová schopnost organismu • První prostředek v procesu poznávání okolního světa • Klíčová v rozvoji kognitivních funkcí Motorický vývoj • „Změny pohybových dovedností člověka, které probíhají po celý život. Projevují se změnami nervosvalové koordinace, změnami v kontrole a řízení pohybových aktivit, v kvalitě prováděných aktivit. Pohybové dovednosti se mohou zlepšovat zráním a výcvikem, mohou se také zhoršovat (vady, nemoci, úrazy).“ (Průcha, Walterová, Mareš, 2013, str.160) Psyhomotorika • „Termín vyjadřující úzkou souvislost a vzájemnou podmíněnost, psychické a tělesné (svalové aj.) složky činnosti a prožívání u řady typů úkolů v praxi i při školním učení. V podobném smyslu se užívá termín senzomotorika“ (Průcha, Walterová, Mareš, 2013, str.236) • Vývoj specificky lidských schopností jako je: • Vzpřímená chůze • Přesná koordinace činnosti rukou a koordinace ruka – oko • Vyvinutá schopnost komunikace – řeči a porozumění řeči • schopnost sociálního chování • Je určován především neurologickým vývojem dítěte • V prvním roce je velmi rychlý a vede k velkému pokroku ve všech oblastech • Správné posouzení PM vývoje dítěte umožňuje časnou diagnostiku a terapii • Časná intervence umožňuje dosažení co nejvyšší kvality vývoje u dětí s různými problémy, resp. zdravotním postižením Oblasti rozvoje PM • Hrubá motorika • Jemná motorika • Vnímání • Řeč • Sociální oblast Posouzení psychomotorického vývoje dítěte • Využití různých metod hodnocení, například: o Vývojové šetření podle Vlacha a Vojty o Mnichovská funkční vývojová diagnostika o Vyšetření dle Gesella o Škály Bayleyové – BSID o Denverský screeningový test • Všechny děti nemají stejné tempo vývoje (některé jsou rychlejší ve vývoji vzpřimování, jiné zase pomalejší ve vývoji řeči apod.) • V prvním roce je tolerance odchylek +- 1 měsíc • Existují ovšem určitá klíčová období: o Správná poloha na bříšku do konce 4. měsíce o Lezení v 9. měsících Hrubá motorika a její stimulace • Zajišťuje držení těla (posturální) a pohyby velkých svalových skupin (lokomoční) • Zahrnuje pohyby nohou, rukou trupu • Její vývoj je ukončen ve 4 letech věku dítěte • Zrání a stimulace vedou ke zlepšení koordinace, přesnosti a plynulosti pohybů, k orientaci v prostoru, rozvíjení smyslového vnímání, vnímání vlastního těla • Je základním předpokladem pro kvadru/bipedální lokomoci, schopnost přetáčení, chůzi, běh, jízdu na čemkoliv (odrážedlo, koloběžka, kolo), dosahování konkrétních objektů (natahování, šplhání apod.) … • Vývoj hrubé motoriky je v základech ukončen před nástupem do školy • Mezi základní pohybové dovednosti patří lezení, chůze, běh a skok Lezení • Základní motorická dovednost • Nastupuje přibližně v 6. měsících • Dítě střídá ruce a nohy v protilehlých stranách těla, nervové dráhy z levostranných končetin směřují do motorických oblastí pravé hemisféry a opačně = jsou aktivovány obě části mozku • I když dítě později používá k pohybu chůzi, lezení zůstává významnou pohybovou aktivitou pro předškolní věk • Jak procvičovat lezení? o Podlézání překážek o Lezení v tunelu o Hry využívající lezení (kombinované hry zahrnující více pohybů, které se střídají) o Lezecké stěny Chůze • prostředek pohybu i poznávání • Přichází po etapě lezení a stoje s oporou u nábytku • Chůze je nejzdravější pohybovou aktivitou po celý život – zdravé tříleté dítě ujde alespoň dva kilometry • Náměty pro cvičení: o Zdolávání překážek při chůzi o Chůze po čáře, po zvýšené ploše o Chůze vpřed i vzad, v daném rytmu se zpěvem, střídají se krátké a dlouhé kroky, měníme směr Běh • Aktivita, kdy jsou bez opory a v jednom okamžiku obě nohy nad zemí. • Postupně je běh plynulejší (nemusí být rychlejší) • Náměty pro cvičení: o Běh po nerovném terénu, se změnou směru na pokyn, mezi překážkami o Chůze i běh po šikmé ploše nahoru a dolů o Střídání běhu a chůze. o Pro dětí předškolního věku není zcela vhodný vytrvalostní běh (nedostatečné fixovaná správná postura při běhu – bolesti zad apod.) o Slalom mezi stromy, přeskakování kamenů nebo běh do schodů o Děti baví i běhání pozadu, po straně Skok • Na jednu nohu se dítě postaví kolem třetího roku, později stojí na jedné noze s krátkou výdrží, kolem pátého roku zvládá přeskoky z jedné nohy na druhou. • Rovnováha ovlivňuje pohyb po celý život • Náměty pro cvičení: o Poskoky na místě o Na jedné noze o Skok do dálky, přes překážky o Přeskoky přes švihadlo o Skákání „panáka“ o Cvičení rovnováhy při chůzi na zvýšené ploše, stoji na jedné noze Základní chyby rodičů, které ovlivňují pohybový vývoj dětí • Omezování pohybu o Namísto volné chůze je preferována fixovaná pozice v sedačce, chodítku nebo kočárku o Vhodné je ponechat dětí na koberci či podlaze, kde nehrozí pád. Děti tak mají pevnou oporu a mohou objevovat prostředí • Pasivní sezení o Fixace dítěte v sedu (např. s polštářkem) dříve, než je zádové svalstvo dostatečně pevné • Chůze za ruce o Při dlouhodobém držení dítěte za ručičky při snaze o samostatnou chůzi si dítě zvykne rychle na oporu a nebude nucené samo udržovat rovnováhu • Chyby v předškolním věku o Období nutného nacvičování koordinace, prostorové orientace a stability o Není vhodné pro toto období volit jednostranný sport (např. tenis apod.) o Vhodné je testování více sportů (základy je možné předávat už v předškolním věku) § Gymnastická cvičení, běh, jóga, fotbal, … § Optimální je plavání Jemná motorika a její stimulace • Jemná motorika je definována jako schopnost obratně kontrolovaně manipulovat s malými předměty v malém prostoru • Zahrnuje všechny malé pohyby vyžadující přesnost při plněné motorického úkolu prováděné: o Rukama o Ústy či nohama • K jemné motorice se řadí: o Manipulační aktivity, grafomotorika, logomotorika, oromotorika, vizuomotorika a mimika • JM je reprezentována v PV zejména kresbou Vývoj jemné motoriky • Do konce batolecího období o Do konce tohoto období se u dítěte fixují účelné pohybové vzorce o Mechanická manipulace s předměty se stává smysluplnou, dítě napodobuje, později konstruuje o Koordinace je přesnější a diferencovanější, stejně jako schopnost pouštění o Postupně se zdokonaluje i jemná motorika prstů. V 15. měsících dává dítě korálky do hrnku a také je vyndává, ve třech letech dovede navlékat korálky na návlek s pevným hrotem. o Pokroky v jemné motorice zaznamenáváme i v sebeobsluze. Začátkem druhého roku se dítě učí zacházet se lžící, pít z hrnečku a osvojuje si postup oblékání. Ve třech letech stoluje dítě samo. o V tomto věku je důležité soustavně pozorovat dítě a poprvé posoudit, zda dává přednost některé ruce, a pokud ano, která to je (Monatová, L. 2000). • Předškolní věk o V předškolním věku, tedy od 3 do 6, příp. do 7 let dítě vyspívá nejen po stránce motorické, ale i tělesné, intelektové, citové i společenské o Dítě začíná projevovat zájem o různé nástroje, učí se s nimi manipulovat o Pro další vývoj má velký význam rozvoj manuální zručnosti a senzomotorické koordinace o Kolem čtvrtého roku se výrazně vyhraňuje lateralita § Dominantní ruka se uplatňuje především ve složitějších úkonech, které jsou náročné na koordinaci a přesnost o Celková aktivita dítěte od třetího do šestého roku souvisí s tím, jaké podmínky a možnosti pohybu pro rozvoj motorických schopností dítěti vytváříme (Mertin & Gillernová, 2010) o Děti mají v tomto období velkou potřebu pohybu a odhadem jejich pohybová aktivita trvá až šest hodin denně (Kouba, 1995) o Pohyby při kreslení jsou více koordinované. Objevují se hranaté i kulaté formy, začíná intenzivní kreslení. Pastelku dítě uchopuje již do prstů – hrstičkový úchop o Kolem 4,5-5. roku se postupně vytváří špetkový úchop Stimulace jemné motoriky v předškolním věku • Kresba jako významný nástroj rozvoje JM • Cvičení na pohyby rukou o Pohybové hry s říkankou či písní o Pohyby prstů § dotýkání prstů obou rukou (i bez zrakové kontroly), postupné dotýkání palce s dalšími prsty, oddalování, přibližování prstů, „hra na klavír“ o Sestavy dlaní § dotyk špičkami prstů o sebe o Cvičení pohybové paměti § opakování cviků předvedených učiteli o Prstová abeceda • Nácvik stříhání o Do rozvoje jemné motoriky patří také stříhání o Důležitý správný výběr nůžek – ostré ale bezpečné (kulatá špička) o Preference pravé vs. levé ruky o Tipy na rozvoj: § Vystřihování proužků libovolné šířky • Náměty pro cvičení (Zelinková 2019) o Stavění věže z kostek o Navlékání korálků o Sebeobsluha (samostatné oblékání, jídlo, používání příboru) o Hygiena (čištění zubů, mytí, smrkání) o Hry se stavebnicí o Stolní hry, šroubování o Skládání papíru, vytrhávání, později stříhání. o Hra na hudební nástroje • Cvičení rozvíjející jemnou motoriku a senzomotorickou-koordinaci o Uvolňování nežádoucího svalového napětí, zdokonalení pohybových dovedností k souhře o Různé drobné ruční práce – práce doma, na zahradě, manipulace s nářadím, pletení copánků, pomlázek o Vlepování dílků barevného papíru do předkresleného obrysu o Vytváření stínovaných obrázků prsty, dlaněmi o Práce s přírodními materiály, navlékání různých materiálů o Prstové barvy – vytváření/dotváření obrázků o Modelování, tvarování těsta, … o Vyšívání, háčkování, pletení, šití, vázání uzlů o Skládání papíru, puzzle, mozaiky o Stavebnice – Merkur, Lego, o Výroba vlastní knihy – vlepování, koláže, … o Stříhání – v libovolném směru, poté mezi čárami, po silné čáře a teprve poté po nezvýrazněné čáře • Cvičení k rozvoji oromotoriky o Střídavé nafukování tváří o Olizování lžičky o Olizování zmrzliny o Pohyby jazyka zleva doprava o Pohyby rty o Cvičení artikulace o Podporování dítěte v komunikaci § Papírový sníh – odstřihování rohů papíru, až je celý papír rozstříhaný na malé kousky § Stříhání dle nakreslených čar (předkreslené nebo předkreslí dítě) § Stříhání složitějších obrazců (domeček, strom…) § Střihání a lepení – vystřihování částí a jejich lepení do připraveného obrázku; § Stříhání a sklad do celku