3. Cvičení – věková pyramida Ze0132 Geografie obyvatelstva a sídel Otázky k předchozímu cvičení? §Nezapomenout na deadline! § § § Struktura obyvatel podle věku §Sundbärgovo dělení podle věku: 1.dětská složka populace (věk 0–14 let) 2.reprodukční složka populace (věk 15–49 let; 15–49 = fertilní věk) 3.postreprodukční složka populace (věk 50 a více let) § §Dělení podle ekonomické aktivity: 1.předproduktivní věk – ekonomicky neaktivní obyvatelstvo (věk 0–14 let) 2.produktivní věk – ekonomicky aktivní obyvatelstvo (věk 15–64 let) 3.poproduktivní věk – ekonomicky neaktivní obyvatelstvo (věk 65+) Věková pyramida §Nejčastěji používaný způsob interpretace věkové struktury obyvatelstva §Podstatou věkové pyramidy jsou dva spojené grafy – histogramy četnosti mužů (levá část grafu) a žen (pravá část grafu) §Na horizontální ose se zobrazuje počet obyvatel a na vertikální věkové kategorie §Obvykle se sestrojuje pro jednotlivé věkové ročníky obyvatelstva nebo pro pětileté věkové kategorie. §Mohou nabývat různých tvarů 1.Progresivní typ s výraznou převahou dětské složky (okolo 40%), projevuje širokou základnou pyramidy a předpokládá se rozšířená reprodukce obyvatelstva. Každý další ročník je početnější 2.Stacionární typ, kde podíly dětské a postreprodukční složky jsou vyrovnány 3.Regresivní typ, kde složka postreprodukční (okolo 30 %) výrazně převažuje nad zastoupením složky dětské. Pyramida má zúženou základnu, která je důsledkem zmenšování počtu narozených Typy věkových pyramid LDCs x MDCs Věkové pyramidy států světa Důležité události ovlivňující populační pyramidy §1.světová válka §Světová hospodářská krize 30.let 20.století §Konec 2.světové války §Převzetí moci komunisty (1948) §Okupace (1968) §Propopulační opatření v 70.letech §Změna politického režimu, sametová revoluce 1989 §Přelom tisíciletí §…. § Related image Zdroj: https://www.czso.cz/csu/xl/150430vekove-slozeni-obyvatel-libereckeho-kraje-v-roce-2014 Zadání cvičení §Cvičení 3: Věková pyramida §Zadání: 1.Za svoji obec vyhledejte data, vytvořte věkovou pyramidu, komentujte 2.Zvolte libovolný stát světa dle počátečního písmene příjmení nebo jména §vyhledejte nebo vytvořte věkovou pyramidu daného státu, určete typ pyramidy §zmapujte historii dané země za uplynulých sta let §vyberte nejdůležitější historické události, které podle vás nejvíce ovlivnily populaci dané země §dokumentujte působení daných faktorů na tvaru věkové pyramidy §diskutujte důvody, které mohly vést k tomu, proč se dané historické změny do věkové pyramidy promítly nebo nepromítly § Zadání cvičení §Věková pyramida obce §Zdroj dat: ČSÚ §5-leté věkové kategorie §Komentář (stačí do závěru, ale vysvětlovat co ovlivnilo tvar pyramidy), 15+ řádků § § počet obyvatel počet obyvatel Zadání cvičení §Věková pyramida libovolného státu podle písmena jména nebo příjmení §Zdroje dat: z cvičení 2 nebo libovolné jiné §Pyramidu zkonstruovat nebo vyhledat §Komentář, minimálně 0,5 stránky: §Vybrané události z historie státu §Působení daných faktorů na pyramidu §Proč se události (ne)promítly do pyramidy § § Zadání cvičení §Záhlaví: jméno, učo §Název cvičení: Cvičení 3 – věková pyramida §Zadání cvičení §Vypracování cvičení §Závěr cvičení §Použité zdroje (dle citační normy) §Pozor na popis tabulek a grafů Termín odevzdání: 14. a 17.11. do půlnoci