Didaktika geografie 1 Štěpán Horký > Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Seminář 1 – plánování výuky •Klíčové pojmy: •1) kurikulum •2) RVP ZV •3) ŠVP ZV •4) Tematický plán •5) Geografické vzdělávání > Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Příprava výuky •Na co je potřeba myslet při tvorbě výuky? • • • > Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky •Návaznost na RVP ZV •Očekávané výstupy •Výukové cíle •Téma hodiny a obsah •Hodnocení •Nebo jinak: • 1)Co učit? à učivo (obsah) 2)Proč učit? à výukové cíle, OV 3)Jak učit? à formy, metody výuky > Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Výukové cíle •1) kognitivní (Bloomova taxonomie) •2) afektivní •3) psychomotorické > Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Výukové cíle - formulace •Vyučovací hodina by měla obsahovat všechny tři typy VC, zejm. kognitivní pak na různých úrovních náročnosti •Dále by cíle měly být měřitelné/kontrolovatelné •Přiměřené k úrovni a možnostem žáka •Konkrétní •Časté chyby při formulaci: •- V cíli se objevuje činnost učitele („…naučit žáky pracovat s mapou…“) – správná formulace: •- Příliš obecně položený cíl „…žák zná stř. Evropu“ – správná formulace: •- Neodpovídají obsahu hodiny! •- Cíl není téma hodiny •- Špatná slovesa „…žák dovede vyjmenovat státy s. E.“ – správná formulace: • > Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Od správně formulovaných VC se odvíjí obsah a hodnocení hodiny? •POSTUP: •Je to cyklus, z tohoto důvodu můžete začít kdekoliv, kde Vám to bude dávat smysl. Nejprve budete zřejmě vycházet z obsahu – tedy z toho, co budete učit. • •Postupem doby se mohou Vaše prvotní preference změnit až na nejvyšší úroveň, kdy vyjdete z toho, co chcete u žáků hodnotit, k tomu nastavíte výukové cíle, očekávané výstupy a k tomuto všemu přizpůsobíte obsah hodiny, tedy to, na čem je to chcete naučit. • > Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Cvičení číslo 1 – plánování a příprava výuky > Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Cvičení je zaměřené na plánování a přípravu na výuku zejména vzhledem ke skutečnosti, že budete v tomto semestru absolvovat i výukovou praxi. Podobným způsobem budete pracovat i v regionální geografii. Postup vypracování cvičení: 1.Nejprve se seznámíte se zadaným makroregionem v publikaci Anděl, Bičík, Bláha a kol. Nová regionální geografie (ve studijních materiálech). Vypracujete přípravu na hodinu podle Vašich představ tak, jako kdybyste měli jít další den učit. Ze zadaného tematického celku si vyberete úvodní hodinu s celkovou charakteristikou regionu. 2.Vaši vypracovanou přípravu zkonfrontujte s tabulkou pro plánování a přípravu na výuku. Viz příloha č. 1. 3.Výsledky Vaší práce s komentářem představíte na následujícím cvičení. Sm. 1 Jméno Makroregiony světa Téma pro přípravy na hodiny 1. Gutwaldová, Petra Evropský makroregion – Střední Evropa – Německo 2. Chromečková, Alice Evropský makroregion – Severní Evropa – Baltské státy 3. Križan, Róbert Ruský makroregion - Ukrajina 4. Krysová, Lucie Aries Evropský makroregion – Západní Evropa – Británie, Irsko 5. Mervart, Lukáš Čínsko – japonský makroregion – Čína/Islámský makroregion - Egypt 6. Molnárová, Nikol Evropský makroregion – Jihovýchodní Evropa – Východní Balkán 7. Petráš, Ondřej Australsko – oceánský makroregion – Austrálie 8. Plšek, Antonín Africký makroregion – republika Jižní Afrika 9. Sedláčková, Barbora Evropský makroregion - Střední Evropa – Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rakousko 10. Skalický, Martin Indonéský makroregion – Jihovýchodní Asie Indonésie, Vietnam, Filipíny 11. Souček, Dominik Africký makroregion – (Subsaharská Afrika)- Etiopie, Nigérie 12. Ševčíková, Kristýna Latinskoamerický makroregion – Brazílie, Kuba 13. Šulcová, Natálie Islámský makroregion – Turecko, Írán, Izrael, Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty 14. Urbášková, Eva Evropský makroregion- Severní Evropa – Švédsko, Dánsko, Norsko, Finsko 15. Zemánek, Michal Islámský makroregion - Egypt Sm. 2 Jméno Makroregiony světa Téma pro přípravy na hodiny 1. Drápela, Matěj Evropský makroregion – Střední Evropa – Slovensko, Polsko, Maďarsko 2. Grénarová, Aneta Evropský makroregion - Střední Evropa – Rakousko, Švýcarsko 3. Hána, Samuel Evropský makroregion – Severní Evropa – Švédsko, Dánsko, Norsko, Finsko 4. Kalas, Lukáš Ruský makroregion – Rusko 5. Kovářová, Kristýna Ruský makroregion – Kazachstán 6. Kročilová, Michaela Australsko – oceánský makroregion – Nový Zéland, Papua – Nová Guinea 7. Litenová, Denisa Evropský makroregion – Západní Evropa – Francie 8. Malivánková, Eva Evropský makroregion – Jižní Evropa – Španělsko a Portugalsko, Itálie 9. Marek, Vojtěch Evropský makroregion – Jihovýchodní Evropa – Západní Balkán 10. Maxová, Adéla Čínsko-japonský makroregion – Japonsko 11. Moos, Alexandr Angloamerický makroregion – Spojené státy americké (USA) 12. Naňáková, Petra Angloamerický makroregion - Kanada 13. Pokorný, Alexandr Latinskoamerický makroregion – Mexiko 14. Pražák, Ondřej Indický makroregion –(Jižní Asie) Indie, Pákistán 15. Zatloukalová, Sára Indický makroregion (Jižní Asie) – Indie a Pákistán 16. Žák, Daniel Čínsko-japonský makroregion - Čína •Celkové zadání (VE STUDIJNÍCH MATERIÁLECH): • •1. Plánování a příprava určeného makroregionu bude obsahovat: a)Úvodní hodinu s celkovou charakteristikou regionu b)Procvičovací hodinu s hledáním souvislostí a faktů s vybranými tvrzeními před částí věnovanou zadanému makroregionu z učebnice Anděl a kol. Nová regionální geografie. c) •2. Plánování a příprava určeného modelového státu bude obsahovat: a)Úvodní hodinu s charakteristikou státu – všeobecný přehled s důrazem na propojení jednotlivých charakteristik: Poloha, rozloha, hranice, vymezení regionů, geologická stavba a reliéf, nerostné suroviny, podnebí vodstvo, biota, obyvatelstvo a sídla, kultura, doprava a hospodářství. b)Procvičovací hodinu, např.: -Případovou studii – bude se týkat určitého očekávaného výstupu nebo konceptuálního přístupu, to znamená, vysvětlení určitého jevu, který má obecnou platnost. Příkladem je Migrace z venkova v Číně – viz prezentace v IS MUNI. -Vyhledáte text k příslušnému státu – článek z novin, časopisu, aktuální informace z internetu jakéhokoliv charakteru, popř. Video nebo jiný publicistický pořad. Vytvoříte přípravu na hodinu tak, aby si žáci dokázali uvědomit, o čem zmíněná informace je, jak si ji vysvětlit pomocí tvorby geografických otázek a hledání odpovědí. - • •Použité zdroje – Podpory v IS MUNI: -Tvorba přípravy na výuku; -Učebnice geografie pro ZŠ – slide – příp. Studie - migrace-Čína; -Standardy indikátory – příklady tvorby dílčích cílů; -RVP ZV – 2021 – očekávané výsledky -Vaše rozbory učebnic -Konceptuální přístup k výuce geografie Tabulka pro plánování a přípravu výuky (nemusí být nutně v tomto formátu) Ročník: Tematický(é) celek(y): Téma hodiny: Očekávané výstupy: uvedete, který OV téma hodiny procvičuje. Porovnejte opět OV s obsahem výuky a ponechejte opravdu jen ty, které pomocí obsahu rozvíjíte. Očekávané výstupy se mohou týkat i širšího tématu než toho, který v hodině procvičujete. Můžete si pomoci i tím, že tučně zvýrazníte část, kterou budete řešit. Např.: Z-9-3-02 porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států Výukové cíle, dovednosti: Musí být konkrétní a měřitelné. Týkají se přímo tematického celku a toho, co bude žák umět po skončení hodiny – pomohou – standardy_indikátory_019 ve studijních materiálech! Dílčí cíle především rozpracovávají očekávané výstupy a souvisí bezprostředně s obsahovou náplní výuky. Měli by pomoci především stanovit to, co si mají žáci z hodiny skutečně odnést, např.: 1. Žáci pomocí analýzy předložené mapy lokalizují do slepé mapy migraci lidí v Číně a popisují základní faktory migrace. 2. Žáci vysvětlí, co jsou jádrové a periferní oblasti (jádra a periferie) v Číně. 3. Žáci objasní příčiny migrace mezi periferiemi a jádry v Číně. Pokud neuděláte hned při formulaci cílů, pak se zamyslete a uspořádejte je podle stupně obtížnosti. Náměty pro terénní výuku: pokud je to učivo nebo jeho část vhodné pro praktická cvičení v terénu. V případě regionální geografie světa to může být příprava na výlet, ale není nutné u všech zemí!!! Sylabus tématu/začlenění do širšího rámce Stručně uvedete, na jaké učivo navazujete a jaké učivo bude následovat. Mezipředmětové vazby: Na které předměty téma navazuje, a které skutečně v průběhu výuky použijete. Pomůcky: uvedete výčet všech pomůcek Příprava učebny: místo realizace. Pokud učebnu připravujete, nakreslete schéma. Individuální přístup: Týká se případné diferenciace obtížnosti učiva – výběr pro talentované či slabší žáky. Primárně Vám v této diferenciaci pomůže stanovení výukových cílů a následnými učebními úlohami, které Vám stanoví, kam až mohou jednotliví žáci dojít. Scénář hodiny Činnost žáků Uvádí se, jaká činnost po jednotlivá časová období přísluší žákům. čas Metody/ činnost učitele Uvádí se, jaká činnost po jednotlivá časová období přísluší učiteli. Pozor: v tabulce bude scénář heslovitý, ale pod tabulku bude konkrétní náplň hodiny – např. pracovní list, otázky, které budete klást žákům, atd. Hodnocení aktivit žáků během výuky: podle celého charakteru hodiny určíte kritéria a indikátory průběžného hodnocení žákových aktivit v hodině. Hodnocení výuky – sebereflexe učitele: zamyslíte se nad svou rolí ve vedení výuky. Zhodnotíte klady a nedostatky, které se při výuce vyskytly. Téma hodiny Ročník Zařazení do RVP ZV Tematický celek OV Časové rozvržení Formy, metody výuky Terénní výuka, projektová/práce ve skupině/samostatná Náměty na terénní výuku VVC Žák: - Průřezová témata a mezipředmětové vztahy Pomůcky Pojmy opěrné – nové – Navíc - Hodnocení Scénář hodiny Činnost učitele Čas Činnost žáka Pro dnešek vše. Adios! • > Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky