Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Katedra geografie Didaktika geografie 1 Brno 2021 Autor práce: Jakub Jelínek Ročník: l./semestr 1. Studium: Zeměpis se zaměřením na vzdělávání Místo a čas vytvoření: Slavkov u Brna, 07.12.2021 Vypracování: Ročník: 8. Tematický(é) celek(y): Regionální geografie Téma hodiny: Uvod do Švýcarska Očekávané výstupy: Z-9-1-01 organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů Z-9-3-01 lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony světa podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny Z-9-3-02 porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států Dílčí cíle, dovednosti: Žák: • pomocí atlasu popíše polohu Švýcarska, které ve slepé mapě vybarví fialovou barvou a zakreslí hlavní město Bern; • pomocí atlasu pojmenuje a zakreslí do slepé mapy sousedící státy; • do slepé mapy doplní veškeré chybějící mapové prvky; • nachází v pracovním textu odpovědi na vybrané geografické otázky; • diskutuje o zvláštnostech a podobnostech s okolními státy. Klíčové kompetence: • k učení (práce s textem) • k řešení problémů (odpověď na geografické otázky) • komunikativní (diskuse) • pracovní (práce s atlasem) Mezipředmětové vazby: Dějepis, přírodopis, český jazyk Náměty pro terénní výuku: Zahraniční terénní praxe Sylabus tématu/začlenění do širšího rámce Pomůcky: Psací potřeby, sešit, atlas a pracovní list. Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Tématem hodiny je představení Švýcarska. Příprava učebny: místo realizace - učebna s dataprojektorem Individuální přístup: V případě zrakového postižení žák spolupracuje s asistentem/tkou. Pro žáky s určitým stupněm PO je vyhraněna vyšší časová dotaze. Scénář hodiny Činnost žáků Čas (min) Metody/ činnost učitele 1. VH: Připomínají si informace, které si říkali v minulé 5 Věnuje se opakování látky z předchozí hodiny (Rakousko - Střední hodině o Rakousku. Evropa). Naslouchají zadání práce 2 Představí žákům průběh hodiny. Rozdá žákům slepou mapu, vysvětlí zadání. S pomocí atlasu doplňují vybrané pojmy do slepé 10 mapy. Kontroluje průběh a správnost práce žáků. Kontrolují si správnost svých odpovědí. 5 Vybrané žáky postupně vyzývá k doplnění pojmů do slepé mapy na Pracovní list si vlepí do sešitu. 5 tabuli. Vyhledávají odpovědi na vybrané geografické 15 otázky v textu. Rozdá list s pracovním textem a geografickými otázkami, vysvětlí zadání. Diskuse 3 Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Chodí mezi studenty a kontroluje, zda postupují správně, a provádí případnou korekturu. Vede diskusi, předává slovo. Pozor: v tabulce bude scénář heslovitý, ale pod tabulku dáte konkrétní náplň hodiny - např. pracovní list, otázky, které budete klást žákům např. před a na konci hodiny. Hodnocení aktivit žáků v hodině Na základě naplnění stanovených kritérií a indikátorů. Hlavním kritériem je znalostní věcná správnost. Indikátory: prokáže znalost práce a orientace v atlase, najde obecně geografickou nebo politickou mapu Evropy; nachází Švýcarsko, hlavní město Bern a sousední státy v příslušné mapě a je schopen tyto pojmy následně lokalizovat a zakreslit do mapy pracovní; prokáže správnost zaznačení (fialovou barvou - Švýcarsko, černá tečka - hlavní město Bern, barevně obtáhne hranice států sousedících se Švýcarskem); uvede základní mapové prvky, které následně vhodně doplní do slepé mapy, čímž prokáže znalost kompozice mapy; četbou textu prokáže čtenářskou gramotnost, rozpoznává geografické informace v rámci vybraného textu, na základě vybraných otázek hodnotia převádí geografická data v odpovědi; prací s různými informačními zdroji (atlas, učebnice a pracovní list) analyzuje, porovnává a diskutuje o zvláštnostech a podobnostech Švýcarska a okolních zemí. Hodnocení výuky - sebereflexe učitele (Učitel se zamýšlí, zdali si žáci z hodiny odnáší přehled úvodních informací o Švýcarsku.) Náplní nadcházejících předmětů! 1. ÚVODNÍ HODINA Aktivita: Práce s atlasem Ve Školním atlase světa žáci pracují s Politickou (str. 50-51) a Hospodářskou (str. 55-56) mapou Evropy. Pomocí kterých vypracují následující úlohy: Úloha č.l: Poloha Švýcarska • Ve slepé mapě Evropy červenou pastelkou vybarvi Švýcarsko. • Zakresli polohu hlavního města Švýcarska a napiš jeho název. • Odlišnou barvou obtáhni hranice sousedních států a vypiš jejich názvy. • Doplň veškeré chybějící prvky mapy zejména: název, měřítko, legendu a tiráž Obr. 9 - Slepá mapa Evropy (Zdroj: https://wiki.rvp.cz/Kabinet/Mapy/Mapa_Evropy) Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Úloha č.2: Práce s textem Hospodářství Švýcarska Přestože je ve Švýcarsku minimum orné půdy (cca 10 %) a téměř polovina potravin se musí dovážet, je podle mnoha měřítek Švýcarsko nejbohatší zemí světa (dohání ho Lucembursko). Prosperuje především díky rozsáhlým službám vterciálním sektoru - zvláště bankovnictví. V zemědělství je zaměstnáno jen 5 % obyvatelstva, přesto je ale velmi hojné pastevectví - sýr a čokoláda jsou jedním z nejznámějších švýcarských výrobků. Důraz na přírodní prostředí V roce 1990 byl vyhlášen zákaz výstavby jaderných elektráren, přesto tvoří 40 % kapacity pro výrobu elektřiny. Zbylých šedesát procent připadá na vodní elektrárny. Švýcarsko téměř nemá nerostné zdroje a ani příliš rozsáhlý průmyslový sektor, ale v rámci toho, co vyrábějí, se soustřeďují na vyspělé technologie a tu nejvyšší kvalitu - energetická zařízení, přesná mechanika, optika, léky, elektronika apod. Hustá dopravní síť Ipřes složitý horský terén je země protkána hustou sítí silničních spojů včetně několika transevropských spojů překonávajících Alpy dlouhými tunely. Zdroj: http://www.svycarsko.com/hospodarstvi/ Přečti si článek a do sešitu odpověz na následující otázky: • Jaký je podíl orné půdy ve Švýcarsku? Je podíl dostatečný? (Svou odpověď zdůvodni pomocí informací z článku.) • Který sektor zajišťuje zemi prosperitu? (Uveď příklad odvětví z tohoto sektoru.) • Jaký je podíl obyvatel pracujících v zemědělství? • Kolik % celkové spotřeby elektřiny zajišťují obnovitelné zdroje? • Jaké výrobky Švýcarsko vyváží a jsou známé po celém světě? • Jak je zajištěna vysoká hustota dopravní sítě země i v oblasti pohoří Alp? Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Obr. 10 - Švýcarská národní banka (Zdroj: https://theprint.in/) Obr. 11 - Sýry vyráběné ve Švýcarsku (Zdroj: https://www.italat.cz/prodejna/syry/svycarske-syry) Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Obr. 12 - Nejvýše položená solární elektrárna v Evropě, vodní nádrž Muttsee ve švýcarských Alpách (Zdroj: https://ct24.ceskatelevize.cz/) Obr. 13 - Švýcarské hodinky (Zdroj: https://www.hodinky-365.cz/) Úloha č.3: Diskuse Ve zbylém čase budu diskutovat s žáky na téma: Zvláštnosti a podobnosti s okolními státy. Ročník: 8. Tematický(é) celek(y): Regionálni geografie Téma hodiny: Všeobecný přehled o Švýcarsku Očekávané výstupy: Z-9-1-01 organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů Z-9-3-01 lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony světa podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny Z-9-3-02 porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států Dílčí cíle, dovednosti: Žák: • nachází vybraná pohoří/řeky/jezera a města v obecně zeměpisné mapě Střední Evropy ve Školním atlase světa; • vybraná „geografická tělesa" lokalizuje a zakreslí do slepé mapy; • v pracovním textu nachází odpovědi na vybrané geografické otázky; • diskutuje o zvláštnostech a podobnostech s ostatními Evropskými státy Klíčové kompetence: • k učení (četba textů) • k řešení problémů (odpověď na geografické otázky) • komunikativní (diskuse) • pracovní (práce s atlasem) Mezipředmětové vazby: Přírodopis, český jazyk Náměty pro terénní výuku: Zahraniční terénní praxe Sylabus tématu/začlenění do širšího rámce Tématem hodiny je tvorba všeobecného přehledu o Švýcarsku. Pomůcky: Psací potřeby, sešit, atlas a pracovní list. Příprava učebny: místo realizace - učebna s dataprojektorem Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Individuální přístup: V případě zrakového postižení žák spolupracuje s asistentem/tkou. Pro žáky s určitým stupněm PO je vyhraněna vyšší časová dotaze. Scénář hodiny Činnost žáků Čas (min) Metody/ činnost učitele 1. VH: Připomínají si informace, které si říkali v minulé 5 Věnuje se opakování látky z předchozí hodiny. hodině o Švýcarsku. Naslouchají zadání práce 2 Představí žákům průběh hodiny. Rozdá žákům pracovní listy, vysvětlí zadání. S pomocí atlasu doplňují vybrané pojmy do slepé 15 Kontroluje průběh a správnost práce žáků. mapy. Kontrolují si správnost svých odpovědí. 5 Vybrané žáky postupně vyzývá k doplnění pojmů do slepé mapy na tabuli. Pracovní list si vlepí do sešitu. 5 Rozdá list s pracovním textem a geografickými otázkami, vysvětlí Vyhledávají odpovědi na vybrané geografické 10 zadání. otázky v textu. Chodí mezi studenty a kontroluje, zda postupují správně, a provádí Diskuse 3 případnou korekturu. Vede diskusi, předává slovo. Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Pozor: v tabulce bude scénář heslovitý, ale pod tabulku dáte konkrétní náplň hodiny - např. pracovní list, otázky, které budete klást žákům např. před a na konci hodiny. Hodnocení aktivit žáků v hodině Na základě naplnění stanovených kritérií a indikátorů. Hlavním kritériem je znalostní věcná správnost. Indikátory: prokáže znalost práce a orientace v atlase, najde obecně geografickou mapu střední Evropy; nachází vybraná pohoří/řeky/jezera a města v obecně zeměpisné mapě střední Evropy a je schopen tyto pojmy následně lokalizovat a zakreslit do mapy pracovní; prokáže správnost zaznačení (hnědou barvou - pohoří, černá tečka -města, modrou barvou - řeky a jezera); uvede základní mapové prvky, které následně vhodně doplní do slepé mapy, čímž prokáže znalost kompozice mapy; četbou textu prokáže čtenářskou gramotnost, rozpoznává geografické informace v rámci vybraného textu, na základě vybraných otázek hodnotia převádí geografická data v odpovědi; prací s různými informačními zdroji (atlas, učebnice a pracovní list) analyzuje, porovnává a diskutuje o zvláštnostech a podobnostech Švýcarska s dalšími Evropskými zeměmi. Hodnocení výuky - sebereflexe učitele (Učitel se zamýšlí, zdali si žáci z hodiny odnáší přehled obecných informací o Švýcarsku.) Náplní nadcházejících předmětů! 2. VŠEOBECNÝ PŘEHLED O ŠVÝCARSKU Aktivita: Práce s atlasem Ve Školním atlase světa žáci pracují s mapou o Obyvatelstvu Evropy (str.54-55) a obecně zeměpisnou mapou Střední Evropy (str.66-67). Pomocí nich vypracují následující úlohy: Úloha č.l: Povrch + Vodstvo Pomocí Školního atlasu světa (obecně zeměpisná mapa Střední Evropy, str. 66-67) vyznač do pracovní mapy: • pohoří Bernské Alpy - nejvyšší bod se jmenuje Finsteraarhorn (4 274 m n. m.) • pohoří Švýcarská Jura - nejvyšší bod se jmenuje Mont Tendre (1679 m n. m.) • řeku Rhôna - pramení v Alpách ve Švýcarsku (2 210 m n. m.) • řeku Aaru - protéká přes Brienzské a Thunské jezero, ústí zleva do Rýna poblíž města Koblen • Ženevské jezero - největší jezero v Alpách • Bodamské jezero - druhé největší jezero v Alpách • Curyšské jezero - rozvinutý rybolov a lodní doprava Doplň veškeré chybějící prvky mapy zejména: název, měřítko, legendu a tiráž Pracovní text a mapu si nakonec vlep do sešitu! i Obr. 14-Pracovnímapa (Zdroj: https://upload.wikimedia.org/) Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Úloha č.2: Města Pomocí Školního atlasu světa (obecně zeměpisná mapa Střední Evropy, str. 66-67) vyznač do pracovní mapy v sešitě polohu těchto měst: • Bern - hlavní město • Curych - největší město Švýcarska • Ženeva - sídlo významných mezinárodních organizací (OSN, WHO, CERN a další) • Lausanne - sídlo mezinárodních olympijského výboru • Basilej - třetí největší město, chemický a farmaceutický průmysl, sídlo centrální banky Pracovní text si nakonec vlep do sešitu! Obr. 15 - Dominanty Ženevy (Zdroj: https://cs.wikipedia.org/) Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Obr. 16 - Lausanne, sídlo Mezinárodního olympijského výboru (Zdroj: https://www.designmag.cz/) Obr. 17 - Basilej, farmaceutický průmysl (Zdroj: https://baselarea.swiss/) 3 Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Úloha č.3: Obyvatelstvo a náboženství Z celkového počtu osmi milionů obyvatelstva tvoří 20 procent cizinci. Úředním jazykem je na velké části území němčina, kterou hovoří v celkovém vyjádření 65 % populace. Dalším jazykem je francouzština s 22 %, následuje italština s téměř 9 % a necelé jedno procento hovoří rétorománsky. Spolkové úřady ve Švýcarsku ovládají všechny úřední jazyky. V komunikaci se dále rozšířila angličtina. Země se rozděluje dle úředního jazyka do čtyř oblastí - na severu se hovoří německy, na západě země francouzsky, v jižní části u hranic s Itálií italsky a v blízkosti těchto kantonů se vyskytují území s úředním jazykem rétorománštinou. K římskokatolické církvi se v zemi hlásí na 42 % obyvatel, švýcarská reformovaná církev je zastoupena z 33 % a dále následují různá náboženství, ve která věří méně než 2 % populace. Průzkumy ukazují, že 11 % lidí nevyznává žádné náboženství. Zdroj: https://www.aktualne.cz/ Přečti si článek a do sešitu odpověz na následující otázky: • Kolik obyvatel má Švýcarsko? Jaký je podíl cizinců? • Kolika úředními jazyky se v zemi mluví? • Ke které víře se hlásí nejvíce obyvatel? • Kolik % obyvatel nevyznává žádné náboženství? Úloha č.4: Diskuse Ve zbylém čase budu diskutovat s žáky na téma: Zvláštnosti a podobnosti s ostatními zeměmi Evropy. Ročník: 8. Tematický(é) celek(y): Regionálni geografie Téma hodiny: Švýcarsko - Případ (Ženeva - Sídlo mezinárodních organizací) Očekávané výstupy: Z-9-1-01 organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů Z-9-3-02 porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států Z-9-3-03 zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich Z-9-4-06 lokalizuje na mapách jednotlivých světadílů hlavní aktuální geopolitické změny a politické problémy v konkrétních světových regionech Dílčí cíle, dovednosti: Žák: • po shlédnutí naučného videa o městu Ženeva odpoví na vybrané geografické otázky o mezinárodnosti města; • na základě práce s textem odpoví na otázky týkající se Mezinárodního výboru Červeného kříže; • dle série obrázků o činnosti Červeného kříže v zahraničí, především pak Syrsko-arabského červeného půlměsíce, si tvoří zápis a diskutuje na téma mezinárodnost, dopady válečných konfliktů, spolupráce, pomoc a finanční podpora. Klíčové kompetence: • k učení (shlédnutí videa) • k řešení problémů (odpověď na geografické otázky) • komunikativní (diskuse) • pracovní (práce s atlasem) Mezipředmětové vazby: Dějepis, občanská nauka, český a anglický jazyk Náměty pro terénní výuku: Zahraniční terénní praxe Sylabus tématu/začlenění do širšího rámce Pomůcky: Psací potřeby, sešit a pracovní list. Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Tématem hodiny je na příkladu Švýcarska, Ženevy - Sídla mezinárodní organizací, ukázat si vyšší cíl v podobě humanitární organizace Červený kříž. Příprava učebny: místo realizace - učebna s dataprojektorem Individuální přístup: V případě zrakového postižení žák spolupracuje s asistentem/tkou. Pro žáky s určitým stupněm PO je vyhraněna vyšší časová dotaze. Scénář hodiny Činnost žáků 1. VH: Čas (min) Metody/ činnost učitele Naslouchají zadání práce 2 Představí žákům průběh hodiny. Spustí videonahrávku. Žáci sledují videonahrávku. 3 Kontroluje dodržování kázně ve třídě. Odpovídají na otázky obsažené v PPT prezentaci zobrazené po konci videa. 5 Vybrané žáky postupně vyzývá k vypsání odpovědí na tabuli. Naslouchají zadání. 2 Rozdá pracovní list, vysvětlí práci s textem. Vyhledávají odpovědi na vybrané geografické otázky v textu. 10 Chodí mezi studenty a kontroluje, zda postupují správně, a provádí případnou korekturu. Kontrolují si správnost svých odpovědí. 3 Vybrané žáky postupně vyzývá k vypsání odpovědí na tabuli. Jméno: Jakub Jelínek UCO: 473950 Sledují prezentaci, a sami si tvoří zápis na základě obrázků k tématu Činnosti organizace Červený kříž, na tabuli. Diskutují 10 10 Komentuje jednotlivé obrázky. Vede diskusi, předává slovo. Pozor: v tabulce bude scénář heslovitý, ale pod tabulku dáte konkrétní náplň hodiny - např. pracovní list, otázky, které budete klást žákům např. před a na konci hodiny. Hodnocení aktivit žáků v hodině Na základě naplnění stanovených kritérií a indikátorů. Hlavním kritériem je znalostní věcná správnost. Indikátory: orientuje se a rozumí zadání, rozpoznává geografické informace v rámci videozáznamu, na základě vybraných otázek hodnotí a převádí geografická data v odpovědi; četbou textu prokáže čtenářskou gramotnost, rozpoznává geografické informace v rámci vybraného textu, na základě vybraných otázek hodnotí a převádí geografická data v odpovědi; analyzuje činnost mezinárodní organizace Červený kříž na základě shlédnutí série obrázků, lokalizuje a vysvětlí důležitost této humanitární organizace v rámci problematiky válečných konfliktů, spolupráce, možnosti zapojení civilistů a finanční podpory. Hodnocení výuky - sebereflexe učitele (Učitel se zamýšlí, zdali žáci na modelovém příkladu pochopili míru vlivu a dopad činnosti Červeného kříže, sídlícího v Ženevě.) Náplní nadcházejících předmětů! 3. Případ: Ženeva - Sídlo mezinárodních organizací Úloha č.l: Mezinárodnost Ženevy (https://www.youtube.com/watch?v=AZLPzZzW9fg&t=35s) (Žáci shlédnou zhruba 3minutové video shrnující mezinárodní význam Ženevy.) Během sledování videa žáci odpovídají na následující otázky: • Kolik mezinárodních organizacích zde sídlí? • Názvy, kterých mezinárodních organizací, jsou přímo ve videu zmiňovány? • Jako připomínka, čeho, slouží pomník rozbité židle? • Jaký je úplný název organizace vystupující pod zkratkou CERN? Čím se zabývá? Úloha č.2: Červený kříž Mezinárodní výbor Červeného kříže je složkou Mezinárodního hnutí ČK&ČP se specifickým postavením - má tzv. vedoucí roli v případě řízení mezinárodních operací ČK&ČP zaměřených na ochranu obětí válek a vnitrostátních nepokojů. Dne 18.06.2020 byla v Ženevě představena výroční zpráva Mezinárodním výboru Červeného kříže (MVČK) za rok 2019. Co lze stručně o roku 2019 a MVČK říct? Řada číselných údajů oproti roku 2018 opět narostla, což je bohužel dáno počtem a rozsahem ozbrojených konfliktů a jiných situací násilí. Počet Delegací a Misí MVČK činil 100 s působností pro více než 100 zemí. Opět se zvýšil i početní stav personálu v poli - na 17.838 (+1.206), celkový počet personálu MVČK činí 18.864. Počet navštívených vězněných osob znovu stoupl - o 10 % - na 1.027.362, a to ve 1.274 detenčních místech. Právo MVČK navštěvovat osoby zbavené svobody při ozbrojených konfliktech a vnitřních násilnostech je unikátní a má pro tyto osoby a jejich rodiny zásadní význam. Mezi rozdělenými rodinami bylo předáno 1.760.453 zpráv. Vypátráno bylo přes 10 tisíc pohřešovaných, otevřených je 139 tisíc případů. Deset nejrozsáhlej ších operací se odehrávalo prakticky ve stejných zemích, j ako v r.2018: v Sýrii (rozsahem největší, jako již několik let), pořadí ostatních zemí se mírně pozměnilo a šlo o Jižní Súdán, Irák, Nigérii, Jemen, DR Kongo, Afghánistánu, Ukrajinu, Somálsko a Myanmar. Výrazně vrostl počet příjemců jeho zdravotnických služeb na 28,1 milionů (+12 mil.!), MVČK provozuje či podporuje 388 nemocnic, z toho přes 1/3 se nachází v Asii a Tichomoří. Nezměnil se téměř počet osob odkázaných na pitnou vodu - 34,2 milionů, počet ostatních typů pomoci MVČK činil 16,6 milionů osob. Stejně jako v r. 2018 směřovala největší část výdajů MVČK do Afriky (opět 41 %) a dále na Bl. a Stř. Východ (29 %). Aktivity MVČK v r. 2019 finančně podpořil částkou 1,421 mil. Kč i Český červený kříž. Zdroj: https://www.cervenykriz.eu/mezinarodni-vybor Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 • Co znamená zkratka MVČK? Kde sídlí? • V kolika zemích tato organizace působí? • Do kterých zemí směřuje organizace své aktivity? • Jaké jsou aktivity organizace v cílových zemích? • Nárůst, kterých hodnot dokládá výroční zpráva? • Jakou částkou podpořila česká odnož organizace aktivity MVČK? Úloha č.3: Činnosti Červeného kříže Žáci sledují tabuli, kde jim postupně ukáži obr. 10-13, poté do sešitu napíší vše, co vědí k tématu: • Mezinárodní rozsah organizace Červený kříž; • Důvod založení a cíl organizace; • Dopady válečných konfliktů; • Možnost zapojení se; • Hmotná/nehmotná pomoc; • Finanční náklady a zdroje. Obr. 18 - Činnost Červeného kříže v roce 2019 (Zdroj: https://www.cervenykriz.eu/) Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Obr. 19 - Rozmístění humanitárních skladu SAČP {Syrský arabský červený půlměsíc) (Zdroj: https://www.mzv.cz/) Obr. 20 - Potravinová pomoc SAČP {Syrský arabský červený půlměsíc) (Zdroj: https://www.mzv.cz/) Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Obr. 21 - Zdravotnická pomoc SAČP (Syrský arabský červený půlměsíc) (Zdroj: https://www.mzv.cz/) Úloha č.4: Diskuse Ve zbývajícím čase budu s žáky diskutovat na téma: Mezinárodní rozsah organizace Červený kříž. Ročník: 8. Tematický(é) celek(y): Regionálni geografie Téma hodiny: Švýcarsko - opakování Očekávané výstupy: Z-9-1-02 používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii Z-9-3-02 porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států Z-9-3-03 zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich_ Dílčí cíle, dovednosti: Žák: • lokalizuje vybrané hory, města, řeky a jezera ve Švýcarsku, pomocí práce s obecně zeměpisnou mapou Střední Evropy ve Školním atlase světa; • do slepé mapy doplní veškeré chybějící mapové prvky, zejména název, měřítko, legendu a tiráž; • na základě práce s atlasem spojuje vybrané geografické pojmy s příslušnými definicemi; • na základě shlédnutí videa o scenériích Švýcarska diskutuje na téma senzitivní geografie, turistika, vliv člověka a trvale udržitelný rozvoj. Klíčové kompetence: • k učení (vypracování pracovního listu) • k řešení problémů (odpověď na geografické otázky) • komunikativní (diskuse) • pracovní (práce s atlasem) Mezipředmětové vazby: Přírodopis, český a anglický jazyk Náměty pro terénní výuku: Zahraniční terénní praxe Sylabus tématu/začlenění do širšího rámce Tématem hodiny je zopakování základních informací o Švýcarsku. Pomůcky: Psací potřeby, sešit, atlas a pracovní list. Příprava učebny: místo realizace - učebna s dataprojektorem Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Individuální přístup: V případě zrakového postižení žák spolupracuje s asistentem/tkou. Pro žáky s určitým stupněm PO je vyhraněna vyšší časová dotaze. Scénář hodiny Činnost žáků Čas (min) Metody/ činnost učitele 1. VH: Naslouchají zadání práce 2 Představí žákům průběh hodiny. Rozdá žákům pracovní listy, vysvětlí zadání. S pomocí atlasu doplňují vybrané geografické 10 Kontroluje průběh a správnost práce žáků. pojmy do tabulky. Kontrolují si správnost svých odpovědí. 5 Vybrané žáky postupně vyzývá k doplnění pojmů do tabulky na tabuli. Pracovní list si vlepí do sešitu. 3 Rozdá list s pracovním textem (spojování), vysvětlí zadání. Spojují jednotlivé geografické pojmů s definicí 10 pracují s atlasem. Chodí mezi studenty a kontroluje, zda postupují správně, a provádí případnou korekturu. Sledují video záznam 10 Ověřuje, zdali se studenti nevěnují jiným činnostem. Diskuse 5 Vede diskusi, předává slovo. Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Pozor: v tabulce bude scénář heslovitý, ale pod tabulku dáte konkrétní náplň hodiny - např. pracovní list, otázky, které budete klást žákům např. před a na konci hodiny. Hodnocení aktivit žáků v hodině Na základě naplnění stanovených kritérií a indikátorů. Hlavním kritériem je znalostní věcná správnost. Indikátory: prokáže znalost práce a orientace v atlase, najde obecně geografickou mapu střední Evropy; nachází vybraná pohoří/řeky/jezera a města v obecně zeměpisné mapě střední Evropy a je schopen tyto pojmy následně lokalizovat a pojmenovat do tabulky u pracovní mapy; uvede základní mapové prvky, které následně vhodně doplní do slepé mapy, čímž prokáže znalost kompozice mapy; orientuje se a rozumí zadání, prokáže znalost vybraných pojmů spojením s příslušnými definicemi, v rámci pracovního listu; rozpoznává geografické informace v rámci videozáznamu, na základě vybraných témat analyzuje, hodnotí a převádí geografická data v odpovědi, hodnotí vliv turistika, člověka a trvale udržitelný rozvoj ve Švýcarsku. Hodnocení výuky - sebereflexe učitele (Učitel se zamýšlí, zdali si žáci osvojili potřebné informace o modelovém státu.) Náplní nadcházejících předmětů! Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 4. OPAKOVACÍ HODINA Úloha č.l: Slepá mapa • Do tabulky doplň údaje, označené na slepé mapě písmeny nebo čísly (pracuj s atlasem - obecně zeměpisná mapa Střední Evropy, str. 66-67): Doplň veškeré chybějící mapové prvky, zejména: název, legendu a tiráž. Tabulku společně s mapou si nakonec vlep do sešitu! Obr. 22 -Švýcarskoslepá mapa (Zdroj: https://www.zsbrve.cz/) Tabulka 1 - Základní údaje o povrchu Švýcarska ke dni 24.10. 2021 Hory Města Řeky Jezera (+ původ) A. 1. a) e) B. 2. b) f) 3. c) d) Vlastní zpracování; Zdro informací: Slepá mapa) Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Úloha č.2: Spojování • Pojem z prvního sloupce, spoj vždy s odpovídajícím textem ve sloupci druhém (pracuj s atlasem): 1. Bernské Alpy 2. Finsteraarhorn 3. Aara 4. Ženevské jezero 5. Bern 6. Curych 7. Ženeva 8. Lausanne A. Sídlo významných mezinárodních organizací B. Sídlo Mezinárodního olympijského výboru. C. Nejvyšší vrchol Bernských Alp. D. Hlavní město E. Nejdelší řeka pramenící a ústící ve Švýcarsku. F. Zaledněné pohoří G. Největší alpské jezero. H. Největší město Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 Obr. 25- Finsteraarhorn (Zdroj: https://www.lookphotos.com/) Úloha č.3: Video (https://www.youtube.com/watch?v=linlz7-Pnvw) (Žáci shlédnou část 20minutového poutavého videa o vybraných scenériích Švýcarska.) Během videa si dělají poznámky a následně s nimi povedu diskusi na témata: • Místa, která na mě pozitivně působí (na základě videa uveď alespoň 3); • Krajina, která mě nejvíce zaujala, chtěl bych ji v budoucnu navštívit; • Člověk jako významný působící faktor na okolní krajinu; • Trvale udržitelný rozvoj. Reflexe: Vytvořením 4 vyučovacích hodin na příkladu modelového státu jsme si měli možnost vyzkoušet samotný proces tvorby úloh pro žáky. Nejdůležitější části tohoto cvičení byla smysluplná provázanost tvorby učebního obsahu s výukovými cíli a hodnocením. Tak abychom si na začátku každé hodiny byli schopni říci, co nového žáky chceme skrze výuku (metody, úlohy a aktivity) naučit. Důležitost hodnocení nastává při ověřování nově nabytých Jméno: Jakub Jelínek UČO: 473950 poznatků. Dozvěděli jsme se o výhodách/nevýhodách a uplatnění formativního a sumativního hodnocení. Zdroje dat: Český červený kříž. Mezinárodní výbor červeného kříže [online]. © 2021[cit. 2021-10-31] Dostupné z: https://www.cervenykriz.eu/mezinarodni-vybor Internetový průvodce. Švýcarsko [online]. © 2008-2021[cit. 2021-10-31] Dostupné z: http://www.svycarsko.com/hospodarstvi/ Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021 [cit. 2021-10-31]. Dostupné z: http://www.nuv.ez/t/aktualne-platne-zneni-rvp-zv Školní atlas světa. 3. vyd. Praha: Kartografie Praha, 2011. ISBN 978-80-7393-074-5. Zadání cvičení: Plánování a příprava určeného modelového státu [cit. 2021-10-05]. Dostupné z: https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2021/Ze0151/op/Cv_3.pdf Zahraničí. Údaje o Švýcarsku [online]. © 1999-2021[cit. 2021-10-31] Dostupné z: https://www.aktualne.cz/