Příprava na výuku regionální geografie Cesta je cíl E.H. Rozbor učebnic zeměpisu - závěry Při koncipování hodin regionální geografie nezapomínejte • • • • Kdo jsou naši odběratelé? Kupředu…, …ale opatrně!!! •Cvičení č. 3 •Zadání: •Plánování a příprava určeného modelového státu bude obsahovat: •Úvodní hodinu s charakteristikou státu – všeobecný přehled. Poloha, rozloha, hranice, vymezení regionů, geologická stavba a reliéf, nerostné suroviny, podnebí vodstvo, biota, obyvatelstvo a sídla, kultura, doprava a hospodářství. •Procvičovací hodinu, např.: • Případovou studii – bude se týkat určitého očekávaného výstupu nebo konceptuálního přístupu, to znamená, vysvětlení určitého jevu, který má obecnou platnost. Příkladem je Migrace z venkova v Číně – viz prezentace v IS MUNI a prezentace v Hodnocení výuky. •Vyhledáte text k příslušnému státu – článek z novin, časopisu, aktuální informace z internetu jakéhokoliv charakteru, popř. Video nebo jiný publiscistický pořad. Vytvoříte přípravu na hodinu tak, aby si žáci dokázali uvědomit, o čem zmíněná informace je, jak si ji vysvětlit pomocí tvorby geografických otázek a hledání odpovědí. Práce s textem •Příloha: http://casopisveronica.cz/clanek.php?id=1143 • Proč v Egyptě ubývá půdy? •„…Hlavní příčina je trojí - kontaminace a zasolování půd, zastavování zemědělské půdy a výroba cihel. Kontaminace je způsobena tím, že Nil se mění na stoku a mnoho sídel na smetiště. Egyptské zemědělství má jednu z největších spotřeb umělých hnojiv na osobu (podle některých statistik je Egypt dokonce na prvním místě). Je to způsobeno tím, že po postavení Asuánské přehrady, která eliminovala záplavy, a tím i přínos úrodného nilského bahna, začala vláda rozdělovat umělá hnojiva zadarmo. Lidí tehdy bylo méně, hnojiva lacinější. Dnes Egypt musí dovážet hlavně laciná fosfátová hnojiva, která mají přirozeně zvýšené obsahy kadmia a dalších stopových prvků. •V nilské deltě dochází ke kompakci sedimentů, Nil již nepřináší žádný další silt, takže půda klesá. Hladina moře se následkem termální expanze v teplejším klimatu zvyšuje. Osmanské věže, které kdysi strážily pobřeží, už stojí daleko v moři. Čerpá se příliš mnoho vody, takže pod deltu každým rokem dál a dál proniká slaná voda. Studny se stávají brakickými a sůl se hromadí v půdách…“ • •1. Jaká je hustota obyvatelstva fotografovaných míst (1,4,5) . •2. Najděte větu, která uvádí důvod odchodu do Šanghaje (2,4). •3. Jak je na mapě znázorněná migrace lidí z venkova (2,3). •Upravte •4. Napište krátký text, který vysvětluje: •V jakém prostoru se koncentruje čínská populace; •Proč tento prostor přitahuje stále více lidí. • Případová studie Další náměty od Vás Makroregiony světa Anděl, Bičík, Bláha •Pracujte s mapovými podklady z této učebnice, vymyslete pro ně úkoly. Výhodou je, že budete mít ke všem makroregionům a modelovým státům stejný typ map. Musíte si k nim dodat legendu, která je v úvodu publikace pro všechny mapy a upravit si je. • PRÁCE S OBRÁZKY Ukázka úvodní kapitoly z francouzské učebnice zeměpisu (Zdroj: Histoire, Géographie, Hachette 2012) Žáci jsou vedeni k samostatnému uvažování a velmi často se setkáváme s úkolem popsat dva protikladné obrázky. U tohoto tématu popisují rozdíly v městské aglomeraci a na venkově. Na prvním obrázku mají žáci označené to, čeho by si měli všímat. Budovy jsou pojmenované a dalším úkolem je, zjistit, jaký mají význam ve smyslu národního nebo nadnárodního významu. Na druhém obrázku popisují venkovskou krajinu a doplňujícím úkolem je přemýšlet s jakými potížemi se museli stavitelé mostu vypořádat při jeho výstavbě. Začít musíte od sebe s vědomím, že žádný učený z nebe nespadl. •Pamatujte: • •„Svět se mění“