PROČ JE DŮLEŽITÁ PREVENCE SYNDROMU VYHOŘENÍ V průběhu krátké doby: • přibývá objem práce • sílí časový tlak • zrychluje se tempo okolního světa • zvyšuje se tlak na používání technologií (covid, online výuka) • tlak na efektivitu a flexibilitu • technologie se mění a vyvíjí během krátké doby CO JE SYNDROM VYHOŘENÍ? Co je syndrom vyhoření? Syndrom vyhoření neboli burnout syndrome je psychický stav, pro který je typický: • ztráta profesního zájmu • pocity zklamání • celková vyčerpanost • beznaděj • apaJe Odborná definice pro náročné „Vyhoření je definováno a subjek5vně prožíváno jako stav fyzického, emocionálního a mentálního vyčerpání, způsobeného dlouhodobým působením v situacích, které jsou emocionálně mimořádně náročné. Tato emocionální náročnost je nejčastěji způsobena spojením velkého očekávání s chronickými situačními stresy.“ (Pines, Aronson) Jednoduše Postižený ztrácí zájem o svoji práci, spokojuje se s každodenním stereotypem, rutinou. Nevidí důvod pro další sebevzdělávání, osobní růst, snaží se přežít, nemít problémy. Ještě jednodušeji Vyhoření je tedy důsledek nerovnováhy mezi profesním očekáváním a profesní realitou a mezi ideály a skutečností. Otázka: Jaké konkrétní skupiny jsou nejvíce ohroženy? • Lékaři • Zdravotní sestry • Učitelé • Psychologové • Sociální pracovníci • Manažeři • Policisté • Matky na rodičovské Úkol: Zkuste najít společné znaky těchto profesí: • Lékaři • Zdravotní sestry • Učitelé • Psychologové • Sociální pracovníci • Manažeři • Policisté • Matky na rodičovské Úkol: Zkuste najít společné znaky těchto profesí: • komunikace s lidmi • dlouhotrvající proces změny • neovlivnitelné okolnosti • citové zaujetí • pomáhající profese • … JAKÉ JSOU PŘÍZNAKY SYNDROMU VYHOŘENÍ? Subjektivní příznaky • mimořádně velká únava • snížené sebehodnocení • pocit snížené profesionální kompetence • špatné soustředění • snadné podráždění (iritabilita) • pocity odcizení (depersonalizace) • aj. • Po delší dobu (např. řadu měsíců) trvající sníženou výkonnost. • Tato okolnost je pozorovatelná, zjisItelná např. kolegy, ale především „přijímateli“: tj. žáky, studenty, rodiči, vedením Objektivní příznaky: FÁZE SYNDROMU VYHOŘENÍ? NADŠENÍ pracujeme nad rámec svých povinnos3, plni ideálů a do práce se těšíme STAGNACE začneme slevovat ze svých představ, potřeby žáků nás začínají unavovat, vyhýbáme se jim FRUSTRACE jsme zklamáni ze svého povolání APATIE vyhýbáme se komunikaci s žáky a kolegy, děláme jen to nejnutnější, nemáme zájem o další vzdělávání VYHOŘENÍ negativní postoj vůči sobě samému, vyhýbáme se profesním požadavkům, ztráta pocitu zodpovědnosti a schopnost radovat se, agresivita, únava, … DŮSLEDKY Důsledky SV: • ztráta smyslu života – celková beznaděj • ztráta pozi:vního vnímání sebe sama (snížení sebedůvěry) • únava a pokles výkonu • deprese a úzkos: • poruchy pamě:, soustředění a spánku • psychosoma:cké poEže (trávící trakt, sexualita, kardiovaskulární systém apod.) • zášť a hořkost • tendence k návyku na psychoak:vní látky – alkohol, tabák, přejídání se • poruchy ve vztazích