Vývojová psychologie Pavla Kremserová Výuka a metody hodnocení Přednáška Online test 12. a 26. březen 13:00-16:50 Vývojová psychologie Odvětví psychologie, které se zaměřuje na vývoj a změny v prožívání a chování v čase od početí po smrt. Ontogeneze Fylogeneze Aktuální geneze Antropogeneze Znalost jednotlivých vývojových fází nám umožní sledovat možné odchylky ve vývoji dítěte/dospělého. Dobrá znalost vývojových fází člověka slouží jako prevence vytváření stereotypních předsudků ve společnosti. Abychom mohli pracovat s dítětem/dospělým potřebujeme vědět, jaké jsou jeho aktuální vývojové úkoly. Cíle vývojové psychologie 1. Popis vývojových změn 2. Vysvětlit obecné zákonitosti 3. Předpovídat chování 4. Měnit nežádoucí jevy Ale! Každý z nás je indivialita! Výchova Genotyp Veškerá genetická informace zaznamenaná v DNA nastavující práh, který nelze překročit. Reakční norma Fenotyp Soubor všech vlastností a znaků organismu – výsledek interakce genotypu s prostředím. Geny Reakční norma Genetická výbava Vliv prostředí dokáže ovlivnit využití našeho genového fondu. Minnesotská studie jednovaječných dvojčat v letech 1979 až 1999. Thomas Bouchard 2. světová válka koncentrační tábory Josef Mengele Výzkumy jednovaječných dvojčat 60. léta dvojčata záměrně rozdělena za účelem výzkumu 1875 Francis Galton 1924 stejné IQ u jednovaječných dvojčat Merriman 1901 vzorec pro frekvenci výskytu Weinberg Jim Springer a Jim Lewis Jim Springer a Jim Lewis média si vybrala pouze zajímavé případy nelze generalizovat, protože prostředí dvojčat nejsou nikdy stejné většinou neměli dvojčata tak shodné rysy, shodovala se jen v některých projevech Kritika Pokud se jistá vlastnost objevuje u obou jednovaječných dvojčat než u dvojvaječných dvojčat, můžeme usuzovat na vliv dědičnosti, i tak ale musíme počítat s rozdílnými vlivy prostředí v děloze. https://www.youtube.com/watch?v=tbSgU41FIac Máme jakési genetické predispozice např. sklon k obezitě, sklon k depresím. Zdědili jsme to po našich předcích nemusí to být nutně od rodičů. Ale pouze na prostředí záleží, jakým způsobem a v jaké míře se tyto predispozice projeví. Každý máme jinou startovací čáru, ale cíl je stejný mít šťastný a spokojený život.Ale pokud máme rodiče, kteří trpí depresí (a neléčí ji), nemůžeme se od nich naučit obranné mechanismy. Je pak vysoce pravděpodobné, že dítě může v dospělosti trpět depresí. Řešíme pouze to, co je pro společnost nebo pro osobnost nežádoucí.To, že se každý rodíme s jiným temperamentem je v pořádku, není to odchylka od normy. „Po tom všem, co pro tebe dělám, se mi takhle odvděčíš? Odpadávají ti listy a rosteš nakřivo! Jen počkej, to uvidíš! Nedostaneš hnojivo ani sluníčko. Budeš o tom přemýšlet pod schodištěm. Ještě uvidíme, kdo tady poroučí!“ Základní potřeby Tělesné potřeby Psychické potřeby Potřeba učit se Potřeba úcty a sebevědomí přístřeší, teplo a čistota výživné jídlo zdravotní péče aktivita a odpočinek láska a důslednost bezpečí a důvěra reciproční výměna bezpodmínečné přijetí možnost hrát si zkoumání a experimenty práce s chybou mít dostatečný vzor povzbuzující prostředí popisná chvála přijímání snah dítěte postupné krůčky