Chovy na ZŠ •Jakým potřebám bude sloužit • •Zajištění péče, podmínky chovu • •Právní předpisy • •Souhlas vedení školy, rodičů, postoj ostatních ped. pracovníků školy • •Výběr „bezpečných druhů“ • •Vyzkoušená a osvědčená zvířata na ZŠ •Časové hledisko •Pomůcky a vybavení •Financování •Zdravotní hledisko • • • Právní předpisy a chovy živočichů (co se týká ZŠ) Právní předpisy vztahující se k chovům na ZŠ Zpracováno dle: PIPKOVÁ (2008) 1) Zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání 2) Úmluva o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů (dále CITES), zákon č. 100/2004 Sb., o obchodování s ohroženými druhy a nařízení ES č. 338/97/ES V případě, že není doložen legální původ chovaných živočichů, hrozí chovatelům pokuta za nelegální držení. 3) §2 vyhlášky č. 296/2003 Sb., kterou se provádí veterinární zákon - nároky veterinárního rázu 4) Nařízení vlády č. 27/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při práci související s chovem zvířat (= chov zvířat klade jisté nároky na i zaměstnavatele (ředitele školy). 5) místní vyhlášky (každé obce), kterými je nutno se řídit. Brno - Obecně závazná v y h l á š k a č. 9/2004, kterou se zrušuje obecně závazná vyhláška města Brna č. 12/1993 o podmínkách chovu zvířat na území města Brna. VYHLÁŠKA č. 12/1993 o podmínkách chovu zvířat na území města Brna – už je neplatná 11. Je zakázán chov a přístup zvířat do škol, provozů veřejného stravování, potravinářské výroby, do prodejen s potravinami a zdravotnických zařízení (kromě strážních psů za podmínek stanovených Městským hygienikem a Městskou veterinární správou). Zakazuje se rovněž přístup se zvířaty do kulturních institucí, na veřejné kulturní akce, do společných ubytoven a provozoven poskytujících veřejné služby, na dětská hřiště a pískoviště, cvičiště, koupaliště, hřbitovy a další místa opatřena upozorněním na zákaz vodění zvířat s výjimkou vodících psů pro nevidomé osoby. Vlastník (správce) objektu či zařízení je povinen označit zákaz vstupu osob se zvířaty. https://helceletka.cz/wp-content/uploads/2020/02/PS04.jpg Přírodovědná stanice Kamenačky - Brno •Pracoviště DDM Helceletka •Zájemce o přírodovědu, chovatelství (zejména teraristiku), ekologii a přírodní zahrady •Pro děti a mládež: -kroužky -příměstské tábory -výukové programy! (MŠ, ZŠ, SŠ) •více než 90 druhů živočichů, •plazi a obojživelníci, ale i savci, ptáci, ryby a bezobratlí •https://helceletka.cz/kamenacky/ https://helceletka.cz/wp-content/uploads/2020/02/PS01.jpg https://helceletka.cz/wp-content/uploads/2020/02/PS01.jpg https://helceletka.cz/wp-content/uploads/2020/02/PS04.jpg https://helceletka.cz/wp-content/uploads/2020/02/PS03.jpg https://helceletka.cz/wp-content/uploads/2020/02/PS03.jpg Přírodovědné centrum ZŠ Karla IV., Nový Bydžov (Babáčková 2011) •chov terarijních zvířat, akvarijních ryb a drápkatých opiček •stálou přírodovědnou výstavu preparovaných mořských živočichů. Jsou tu k vidění krabi, langusty, koráli, houby, škeble, mušle, mořské ryby a dokonce i žraloci. •při založení 40 000Kč poskytl Královéhradecký kraj •stálý finanční zdroj •- občanské sdružení rodičů a přátel školy, žáci, škola (obědy cizím strávníkům) •https://www.karlovka.cz/index.php/projekt-eko-skola/prirodovedne-centrum IMG_2572 Foto: Babáčková 2010 IMG_2555 Chov hmyzu (Škrabalová 2011) www.jaknahmyz.cz •Krmný hmyz •Chov •Entomofagie • •CHOV •Systematické zařazení hmyzu •Výběr hmyzu •Chovné nádoby •Manipulace s hmyzem •Nemoci • Chov hmyzu (Škrabalová 2011) www.jaknahmyz.cz •Chované druhy •Potemník moučný (Tenebrio molitor) •Potemník brazilský (Zophobas morio) •"Plesnivec obilní" – Potemník buffalo (baffalo) (Alphitobius laevigatus) •Šváb šedý (Nauphoeta cinerea) •Šváb (Phoetalia pallida) •Šváb obrovský (Blaberus giganteus) •Šváb (Blaberus discoidalis) •Šváb smrtihlav (Blaberus craniifer) •Šváb argentinský (lesní) (Blaptica dubia) •Šváb velkokřídlý (Archimandrita tesselata) •Šváb (Blatta lateralis /Shelfordella tartara) • •šváb harlekýn (Blatta (Neostylopyga) rhombifolia) •Šváb syčivý (Gromphadorhina portentosa) •Šváb (Gromphadorhina laevigata) •Šváb zelený (Panchlora nivea) •Cvrček domácí (Acheta domestica) •Cvrček stepní (banánový) (Gryllus assimilis) •Cvrček dvouskvrnný (Gryllus bimaculatus) •Saranče stěhovavá (Locusta migratoria) •Saranče všežravá (Schistocerca gregaria) •Octomilky (Drosophila melanogaster, Drosophila hydei) •Zrnokaz skvrnitý (Callosobruchus maculatus) • Systém (Škrabalová B. 2012) Druh / Náročnost Využití Stupeň ZŠ Jednobuněční Trepka velká / nízká Mikroskopování, pochopení jednobuněčnosti, uvědomění si skutečné velikosti tohoto druhu 2 Bezobratlí Nezmar sp. / nízká Žahavci, uvědomění si velikosti tohoto druhu Dočasně Ploštěnka potoční / nízká Ploštěnci, vychlípitelný hltan, oči, způsob pohybu... Dočasně Žížala sp. /nízká Kroužkovci, založení „žížalária“ – působení žížal na půdu, pohyb, štětinky… 1 Hlemýžď zahradní / nízká Plži, pohyb, funkce ulity, způsob konzumace potravy, radula… Dočasně Oblovka žravá / nízká -|| 1 Členovci Pavouci a štíři / střední Doporučuji naše druhy pavouků (třesavky, křižáci, pokoutník, cedivky…), štíry volně žijící ve Slovinsku / Chorvatsku. Velké exotické druhy jako svlečky nebo sušené preparáty 2 Šváb sp. / nízká – vysoká podle druhu Proměna nedokonalá, pohyb hmyzu, rychlost rozmnožování, všežravost 2 Saranče všežravá / střední Vzdušnicovci, stridulace samců, létání hmyzu, proměna nedokonalá, býložravost 2 Cvrčci sp. / střední Náš cvrček polní na ukázku, jinak vhodný cvrček krátkokřídlý. Proměna nedokonalá, lákání samic zvukem, všežravost 2 Kudlanka sp. / střední Kudlanku nábožnou ukázat v přírodě (chráněná), jakýkoliv druh kudlanky exotické např. egyptskou; lov, maskování 2 Strašilky a pakobylka / nízká Proměna nedokonalá, maskování (mimetismus), potravní specializace, kladení vajíček (mě se u jednoho většího druhu podařilo, že 6. ročník „rodil“ strašilku) 1 Potemník moučný / nízká Proměna dokonalá, líhnutí z kukly / zakuklení, rozdíly vývojových stádií hmyzu s proměnou dokonalou… 2 Zlatohlávek sp. / střední Ovoce-žravé druhy, proměna dokonalá, odlišnost potravy mladých jedinců a dospělců, krovky, létání (vydávají při něm zajímavý zvuk)… 2 Ryby Libovolné druhy Sladkovodní, akvárium velikostně dle možností, bujná vegetace, ryby živorodé (např. „gupky“), různé pohybem a obstaráváním potravy (ancistrus), hejnové a solitérní. Anatomie ryby (cejni, plotice…) 2 Obojživelníci Žebrovník Waltlův / střední Mlok 2 Drápatečka malá / nízká Možno přidat k akvarijním rybkám, možnost množení. Stavba těla obojživelníků, plavání, plovací blány, akinéze … 2 Plazi Gekončík noční, agama vousatá…/střední – vysoká Svlékání pokožky, „studenokrevnost“, jak plazi lezou po skle… 2 Ptáci Papoušek vlnkovaný, křepelka čínská, zakrslé slepice / nízká Prachové peří, zpěv ptáků, funkce zobáku… 2 Savci Osmák degu / nízká Společenská zvířata, potrava zvířat pouště, nutnost pohybu… 2 Morče domácí / nízká Manipulace se zvířaty, krmení zvířat, příjem vody, srst, drápky, zuby… 1 Králík domácí / nízká -||- 2 Potkan laboratorní / nízká Předsudky, odpor, využití zvířat při výzkumu, vliv domestikace na chování, vzhled, délku života… 2 Potemníkovití brouci •Náročnost: •nízká - p. moučný, p. buffalo •vysoká - p. brazilský •Teplota: •pokojová - p. moučný, p. buffalo 28°C a více - p. brazilský • [obr.: potemník moučný - Potemník moučný: larvy, kukly (bílá čerstvě svlečená, vedle ní svlečka), v průběhu přeměny světlě hnědá a hnědnoucí v místě očí a končetin (krátce před svlekem v dospělce). Černý dospělý brouk.] potemník moučný. Foto: Škrabalová 2011 Pracovní listy ZŠ (Škrabalová 2011, Diplomová práce) •Dlouhodobé pozorování •Téma: Chov potemníka moučného •Určeno pro 6 třídu ZŠ nebo první stupeň pod dohledem vyučujícího. •Materiál: vývojová stádia brouka potemníka moučného, plastový/skleněný box, plata od vajec, papír pro záznam (viz tabulka níže) • •Krátkodobé pozorování •Téma: Hmyz, proměna dokonalá a nedokonalá •Určeno pro 6 třídu ZŠ •Materiál: vývojová stádia brouka potemníka moučného, vývojová stádia okřídleného druhu švába (např. šváb obrovský, šváb šedý) • • Škrabalová B. (2011): Diplomová práce. Praktické podklady pro výuku Jedním z cílů diplomové práce bylo vytvořit i pracovní listy související s tématikou, tedy hmyzem jako takovým (stavba těla, zařazení do systému, vývojový cyklus…), nebo jeho chovem. Vzhledem k rozsáhlosti webové stránky byly zpracovány jen vzory pracovních listů jako inspirace pro vyučující přírodopisu