SMYSLOVÁ SOUSTAVA PRVOCI, ŽAHAVCI, HOUBOVCI, KROUŽKOVCI Tereza Litenová Klára Velecká Smyslová soustava •smyslové orgány zajišťují CNS informace o vnitřním a vnějším prostředí •čidla = analyzátory, vybírají z prostředí podněty •tvoří je: RECEPTORY – smyslové buňky s vysokou citlivostí, které přijímají podněty a převádějí je v nervovou aktivitu • DOSTŘEDIVÁ NERVOVÁ DRÁHA – spojuje receptory s mozkovou kůrou • KOROVÁ ČÁST MOZKU– vzniká zde počitek, vjem a poznání Vstup informace do nervového systému •specializovaná receptorová membrána reaguje na podnět změnou iontové propustnosti => receptorový potenciál •iontové kanály slouží jako ventily, které se mohou rychle otevírat a uzavírat •ventily prochází ionty nesoucí náboj a mění napětí na membráně •při depolarizaci (= přechod intracelulárního napětí do kladnějších hodnot) může dojít k překročení prahového napětí a vzniku AKČNÍHO POTENCIÁLU na axonu •AP pokračuje dále do NS • obrázek Typy receptorů •Podle původu podnětu: •interoreceptory – čidla ve vnitřních orgánech •proprioreceptory – čidla v pohybové soustavě •exteroreceptory – informace o vnějším světě •Podle energie: •chemoreceptory – citlivé na chemické látky •termoreceptory •fotoreceptory •mechanoreceptory – mechanické působení na citlivá zakončení smyslových buněk PRVOCI •smyslové organely umožňují reakci prvoků na podněty přicházející především z vnějšího prostředí • • •STIGMA = fotosensitivní organela •např. krásnoočka a obrněnky •nejprimitivnější „oko“ •část cytoplazmy, kde jsou nakumulovány fotocitlivé pigmenty •umožňuje vnímat směr a intenzitu světla a reagovat na ně (fototaxe) •je červené barvy díky přítomnosti astaxanthinu • • BIOLOGIE - Souhrn všeho (AŽ NA BUŇKY!!!) Flashcards | Quizlet obrázek 1 •HMATOVÉ ORGANELY: •bičík – např. krásnoočka •brvy – útvary menší než bičíky, mnohem větší počet • – složené z tubulinu a jiných proteinů • • •NEUROMOTORICKÝ APARÁT •koordinace pohybu brv • • -V prostoru se orientují díky nerozpustným látkám v cytoplazmě, které se • kvůli gravitaci tlačí k jedné straně cytoplazmatické membrány a prvok • tak pozná, jak je natočený. • • Infraciliatura trepky obrázek 3 ŽAHAVCI •smyslové buňky s bičíkatým senzorem, jsou napojeny na nervové buňky •jsou rozptýleny po celém těle organismu •vytváří rozptýlenou soustavu, která se nachází těsně pod epidermis • •žahavé buňky – knidy – entodermálního původu, z knidoblastů •jsou obklopeny podpůrnými buňkami •nejvíce v „žahavých bateriích“ na chapadlech •po vystřelení odumírají a nahrazují se novými •k vystřelení je potřeba chemický stimul a mechanoreceptor = knidocil obrázek 2 •U některých vyvinut zrak: • - jednoduchá pohárkovitá očka – např. polypovci • - oči (na kraji zvonu) – např. medúzy (u čtyřhranek dokonce vyvinuté pravé • oči (složené ze sítnice, rohovky a čočky) • •STATOCYSTA = rovnovážné ústrojí • - informuje tělo o jeho poloze • - dutý váček, uvnitř epitel s brvami, které jsou citlivé •na tlak, statolit pak s gravitací dráždí stěnu váčku • page4image3337568224 obrázek 4 HOUBOVCI •smyslová ani nervová soustava nejsou vyvinuty •velmi primitivní fotoreceptory •reakce na vnější podněty na mechanické či chemické bázi •(předávání mezi buňkami, nikoliv depolarizací) •pasivní filtrace potravy z vody a reprodukce • Picture https://thenervoussytem2.weebly.com/porifera.html KROUŽKOVCI •HMAT •nejdůležitější smysl •smyslové buňky po celém těle •PROSTOMIUM „hmatový prstík“ (1. článek) • -rozvětvené nervové zakončení • -smyslová centra se soustřeďují v prostomiu •u mnohoštětinatců hmatové výběžky na parapodiích, koncích tykadel Kmen: KROUŽKOVCI (Annelida) - ppt stáhnout Přední část žížaly https://biocyclopedia.com/index/general_zoology/class_oligochaeta.php •Z parapodií vystupují svazečky štětinek, v nichž jsou uloženy mechanoreceptory a chemoreceptory • •MECHANORECEPTORY •citlivost na dotek a mechanické vibrace. • •CHEMORECEPTORY •detekce potravy, pachů, feromonů a dalších chemických signálů • •ZRAK •světločivné buňky rozptýlené po celém těle •u některých miskovité oči (vnímání světla a tmy) •negativní fototaxe (pohyb směrem od světla) • •STRATOCYSTA pouze u vodních živočichů Difference Between Prostomium and Peristomium | Compare the Difference Between Similar Terms zdroje •JELÍNEK, Jan a ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 8. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006. ISBN 80-7182-217-5. •https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/czv/programy/zajmove/u3v/cnidaria.pdf •https://is.muni.cz/el/sci/podzim2018/Bi7870/Smysly_Horak.pdf •https://designjellyfish.com/o-meduzach •https://www.cbg.zcu.cz/OB/veda/paleontologie/zoopaleontologie/pabi05cn.htm •https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23920109/ •https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/52306/BPTX_2012_2_11410_0_320240_0_121585.pdf ?sequence=1 •JELÍNEK, J.; ZICHÁČEK, V. Biologie pro gymnázia. 8. vyd. Nakladatelství Olomouc, ISBN •https://biocyclopedia.com/index/general_zoology/class_oligochaeta.php •https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/52306/BPTX_2012_2_11410_0_320240_0_121585.pdf ?sequence=1&isAllowed=y •http://www.petrdvornik.cz/wp-content/uploads/2019/11/Krouzkovci.pdf •obrázky: •https://quizlet.com/705228440/biologie-souhrn-vseho-az-na-bunky-flash-cards/ (obrázek 1) •https://slideplayer.cz/slide/5608864/ (obrázek 2) •http://www.zoologie.frasma.cz/mmp%200102%20Chromalveolata/Chromalveolata.html (obrázek 3) •https://is.muni.cz/el/sci/podzim2018/Bi7870/Smysly_Horak.pdf (obrázek 4)