Specifika výuky žáků s odlišným mateřským jazykem

18.10. Výuku vede Hana Svobodová. Téma: Alternativní metody výuky cizinců

Alternativní metody výuky

Metody kritického myšlení ve výuce žáků s OMJ


Základní metody pro rozvoj čtenářské gramotnosti a podpora výuky žáků s OMJ: 

pětilístek, volné psaní, čtení s otázkami, čtení s předvídáním, 

čtení s tabulkou předpovědí, I.N.S.E.R.T., podvojný deník, 

literární dopisy,  ANO – NE


Komplexnější metody pro rozvoj čtenářské gramotnosti: skládankové učení, literární kroužky, dílnu čtení atd.     


Učitel musí metody správně pochopit, vysvětlit a modelovat je, naučit je studenty používat, poskytovat jim zpětnou vazbu.


Metody je třeba zařadit do rámce tzv. třífázového modelu učení: Evokace – Uvědomění – Reflexe;

Model E–U–R využívá pedagogický konstruktivismus. Pomáhá učiteli uvědomit si co a v jakém pořadí má student dělat, aby se skutečně něčemu naučil. 

Ve výuce češtiny pro cizince lze využít dle jazykové úrovně studentů řadu dalších metod kritického myšlení.

Studenti budou zvídavější, aktivnější, samostatnější, budou umět lépe vyhledávat podstatné informace nebo správně argumentovat.


Základní literatura 

Bertrand, Y. (1998) Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.

Bischofová, J. a kol. (2011) Čeština pro středně a více pokročilé. 3. vyd. Praha: Karolinum, s. 43–44. 

Košťálová, H. a kol. (2010) Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce. 

Meredith, K. S. a kol. (1997) Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka 1–8. Praha: Kritické myšlení, o. s.

Palečková, J., Tomášek, V., Basl, J. (2010) Umíme ještě číst? Praha: ÚIV.