18.10. Výuku vede Hana Svobodová. Téma: Alternativní metody výuky cizinců
Alternativní metody výuky
Metody kritického myšlení ve výuce žáků s OMJ
Základní metody pro rozvoj čtenářské gramotnosti a podpora výuky žáků s OMJ:
pětilístek, volné psaní, čtení s otázkami, čtení s předvídáním,
čtení s tabulkou předpovědí, I.N.S.E.R.T., podvojný deník,
literární dopisy, ANO – NE
Komplexnější metody pro rozvoj čtenářské gramotnosti: skládankové učení, literární kroužky, dílnu čtení atd.
Učitel musí metody správně pochopit, vysvětlit a modelovat je, naučit je studenty používat, poskytovat jim zpětnou vazbu.
Metody je třeba zařadit do rámce tzv. třífázového modelu učení: Evokace – Uvědomění – Reflexe;
Model E–U–R využívá pedagogický konstruktivismus. Pomáhá učiteli uvědomit si co a v jakém pořadí má student dělat, aby se skutečně něčemu naučil.
Základní literatura
Bertrand, Y. (1998) Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
Bischofová, J. a kol. (2011) Čeština pro středně a více pokročilé. 3. vyd. Praha: Karolinum, s. 43–44.
Košťálová, H. a kol. (2010) Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce.
Meredith, K. S. a kol. (1997) Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka 1–8. Praha: Kritické myšlení, o. s.
Palečková, J., Tomášek, V., Basl, J. (2010) Umíme ještě číst? Praha: ÚIV.