Specifika výuky žáků s odlišným mateřským jazykem

8.11. Výuku vede Tereza Švandová. Téma: Učebnice a další zdroje pro výuku žáků s OMJ; adaptace textů

Vážení/é a milí/é, 

níže naleznete seznam výběru materiálů, které je možné využít při výuce dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem. 

Tento seznam je pouhým návrhem dostupných publikací (zdarma či za poplatek). Materiálů existuje samozřejmě více, jejich seznam můžete nalézt na stránce inkluzivní škola nebo cizinci.npi

Pro inspiraci vám může také posloužit dokument INSPIROMAT, který jsme vytvářeli v Centru pro cizince Jihomoravského kraje a na který vás odkáži ve své výuce hned několikrát. 

V rámci podpory pedagogů po příchodu vysokých počtů žáků s OMJ v roce 2022 jsme na fakultě realizovali také Pásmo webinářů pro podporu integrace jedinců s OMJ j, které je dostupné na YouTube. 

Kolega Ošmera také plní svůj web. Osobně o aktuálních tématech informuji také na svém LinkedIn.

 

1. stupeň:

2. stupeň:

Jediným zcela vhodným výukovým materiálem pro studenty ve věku 14-18 let je v ČR zatím pouze učebnice a pracovní sešit Levou zadní organizace META, o.p.s. Využívat můžete ale i materiálů pro dospělé, jen je potřeba kontrolovat jejich adekvátnost a atraktivnost témat pro věk studenta.


Napříč ročníky/pro pedagogy: 



Adaptovaná próza



Děkuji, že jste došli až na konec této části!

Tereza Švandová