Výstup vznikl za podpory hnu4 Otevřeno a nadace Abakus. HAND OUT 1 NK (2) podzim 2023 NENÁSILNÁ KOMUNIKACE Robert Krzisnik: h@ps://www.youtube.com/watch?v=wXI511DBJnY (upravil AV) Nejsem nadšený z pojmenování „nenásilná komunikace“. Jen dvě slova jsou zde nepřesná: (1) „nenásilná“ a (2) „komunikace“. ad 1: nenásilná/empa\cká/mediační/důstojná? ad 2: komunikace? / způsob života/by`? / přístup k životu? 3 pilíře NK: 1. Sebevyjádření (self-expression). Plně se vyjádřit (nebýt zdvořilý, nebýt milý). Ale vyjádřit se způsobem, který je pro ostatní přijatelný, aby ho dokázali slyšet. Jinak nenaplním svůj cíl být ve spojení / ve vztahu s ostatními. 2. Empa;e (empathy). Jak můžu slyšet, co se děje v tobě, i když jsi zrovna naštvaná/ý, i když se nevyjadřuješ dokonale, „nenásilně“? NK je způsob, jak být ve spojení / ve vztahu s druhými, jak spolu můžeme „koexistovat“. Postupně tak můžu s ostatními navázat vztah, který je k užitku všem, kteří se na daném vztahu podílejí. 3. Sebenapojení (self-connec4on) — vztah sama se sebou. Sám se sebou hovořím způsobem, který překračuje obvyklý způsob vnitřního monologu, překračuje sociokulturní vzorce, které jsem si osvojil/a v průběhu života (Idiote, tos podělal! Tohle bych neměla dělat, za tohle si teď nedám cukr do kávy… trestání se), jako bych `m v sobě dusil život. NK je cesta, jak v sobě vytvořit jazyk/komunikaci, díky které dokážu přijmout sebe jako celek (bez rozlišování dobrého a špatné/ho Adama (doplňte si: ______________), bez popírání některé mé čás\). NK tedy přináší možnost vytváření spojení/vztahu: se sebou, s druhými. To pak přináší způsob by`/ži`, který bere v potaz život jako celek. Nikoliv život v rozdělení, ale život ve spojení. To přináší vnitřní naplnění a klid do života a do vztahů s ostatními lidmi. K tomu životnímu klidu jistě vede cesta přes peripe\e, ten životní klid může obsahovat i bolest, stesk, smutnění či lkaní. A zároveň NK je možnost, která rozšiřuje mé možnos\ komunikace s ostatními, zároveň já jsem ten, kdo si vybírá, jestli NK v dané situaci použiju, nebo ne, je to také moje zodpovědnost, jestli ji použiju nebo ne. Situace, kdy jsem ji nepoužil, pro mě mohou být objektem reflexe. Jak chci v podobné situaci jednat v budoucnu? OSOBNOST „Pojem osobnos4 je v psychologii zaveden až na začátku [20.] stole` s překonáním abstrak\vismu, který chápal duševní život člověka jen jako soubor funkcí nebo »mohutnos`«. Předchůdcem pojmu osobnost byl pojem duše, který vyjadřoval metafyzické poje` celku duševního života člověka. Na rozdíl od pojmu osoba, který vyjadřuje konkrétní lidské by`, člověka jako konkrétního člověka, vyjadřuje pojem osobnost psychologickou podstatu člověka, tj. něco rela\vně trvalého.“ (Sociologická encyklopedie — online) „V pojmu osobnost se psychologicky vyjadřuje: 1) celek duševního života člověka a jeho vztah k tělu, tj. jednota tělesného a duševního; 2) celek duševního života člověka z hlediska jednoty všech dílčích psychických funkcí; 3) jednota duševního života a společenského prostředí.“ (ibidem) Sociologická encyklopedie: h@ps://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Osobnost_(MSgS), 04.10.2023 PROXEMICKÉ ZÓNY in;mní zóna — vzdálenost komunikujících je do 60 cm osobní zóna — vzdálenost komunikujících je od 60 cm do 1,2 m společenská zóna — vzdálenost komunikujících je od 1,2 m do 2 m (až 3,6 m) veřejná zóna — vzdálenost komunikujících je od 3,6 m do 7,6 m (i více) HOMEOSTÁZA Z řec. homoios — ὁμοιος = stejný a stásis — στάσις = trvání, stabilita, zastavení. Pojem označuje proces, kdy se určitá veličina automa\cky udržuje na přibližně stejné úrovni. U živých organismů jde o schopnost zachovat stálé vnitřní prostředí, což je klíčové pro jejich funkci a přeži`, i když se podmínky okolního prostředí mění. Výstup vznikl za podpory hnu4 Otevřeno a nadace Abakus. DAMASIO, A. (2018): The Strange Order of Things: Life, Feeling, and the Making of Cultures. New York: Pantheon Books. (London : Robinson, 2021 — k dispozici na Právnické fakultě) Michal Černý RECENZIE FILOZOFIA Roč. 73, 2018, č. 6 „Antonio Damasio si jako výchozí bod svého zkoumání bere již známý a rela\vně dobře popsaný jev homeostáze (respek\ve dynamického homeosta\cké rovnováhy) a na základě něj se snaží objasnit velkou část biologie a hlavně psychologie „vyšších“ organismů. Tak jako Schrödinger vychází z úvah o roli aperiodického krystalu, tak se Damasio věnuje v průběhu celé knihy homeosta\cké rovnováze. Z hlediska pojmoslovného je třeba ocenit, že ji jasně diferencuje od jiných druhů rovnováhy a snaží se ukázat, proč právě tento přírodní fenomén má zásadní smysl pro pochopení člověka, jeho vědomí, cítění, mysli či vznik jazyka a kultury. Zde už je také zřejmé, proč Damasio přechází do filosofie. Pro českého čtenáře skrývá takový přístup jednu netriviální zajímavost — Co je život? je kniha, která si neklade žádné filosofické ambice, je čistě fyzikální přírodovědeckou publikací. S jistou prorockou vizí ji ale Mar\n Černohorský pro české vydání spojil s dalšími dvěma kratšími spisky Schrödingera, z nichž jeden nese název Duch a hmota a je ho předmětem je právě otázka vědomí a poznávání, tedy témata, která cestou vědeckého redukcionismu reflektuje Damasio (jen na okraj uveďme, že tře4m textem je K mému životu). Rakouský fyzik ale obě témata odděluje, v podstatě neprovazuje a uvažuje o nich odděleně. Základní myšlenková linka knihy The Strange Order of Things je poměrně přímá — bakterie se vyvinuly tak, aby mohly přežít v koloniích. Toto přeži4 je možné jen díky dynamickému systému asimilace a akomodace, který je možné označit za homeostázi. Toto dynamické přizpůsobování je předobrazem vnímání, komunikace, spolupráce a dalších fenoménů, které jsme si navykli přisuzovat jen bytostem vysoce rozvinutou nervovou soustavnou. Jde ale o fenomén milióny let starý, spojený s existencí prvních bakterií a jejich kolonií. Jde vlastně o Piagetův mo\v, který není vztažený k vyšším kogni\vním mohutnostem,1 ale ke koloniím bakterií. Pro ty je zajištění rovnováhy, nikoli sta\cké, nýbrž dynamické, základním způsobem vnímání, cítění, poznávání. A jak Damasio dále pokračuje, můžeme homeostázi vnímat jako strategii přeži4. Všechny formy komunikace a sociální interakce vychází právě z tohoto principu – z adaptační strategie bakterií vyvozuje kons\tuci základních antropogenních mentálních znaků.“ Literatura DAMASIO, A. (2000): Descartesův omyl: emoce, rozum a lidský mozek. Praha: Mladá fronta. DAMASIO, A. (2004): Hledání Spinozy: radost, strast a citový mozek. Praha: Dybbuk. DAMASIO, A. (2018): The Strange Order of Things: Life, Feeling, and the Making of Cultures. New York: Pantheon Books. PRIGOGINE, I., STENGERS, I. (2001): Řád z chaosu: nový dialog člověka s přírodou. Praha: Mladá fronta. SCHRÖDINGER, E. (2004): Co je život?: Duch a hmota; K mému životu. Brno: VUTIUM. ______________ Michal Černý Kabinet informačních studií a knihovnictví Filozofická fakulta Masarykovy univerzity Arna Nováka1 602 00 Brno Česká republika e-mail: mcerny@phil.muni.cz hmp://www.klemens.sav.sk/fiusav/doc/filozofia/2018/6/481-484.pdf, 02.10.2024 1 Cogni&ve equilibrium, a state of balance between individuals’ mental schemata, or frameworks, and their environment. Such balance occurs when their expectaPons, based on prior knowledge, fit with new knowledge. The Swiss psychologist Jean Piaget used the concept of equilibrium to describe one of four criPcal factors in cogniPve development, the others being maturaPon, physical environment, and social interacPon. Piaget conceived equilibraPon as an ongoing process that refines and transforms mental structures, consPtuPng the basis of cogniPve development. More equilibraPon tends to occur as an individual is transiPoning from one major developmental stage to the next. hVps://www.britannica.com/science/cogniPve-equilibrium, 02.10.2024