Výstup vznikl za podpory hnutí Otevřeno a nadace Abakus. HAND OUT (4) NK (6) podzim 2023 Capriova a Bergerova výzva Čím větší je člověk, tím větší má sklon podporovat vás, abyste mluvili; čím je člověk menší, tím spíše bude hovořit sám. Velcí lidé dávají přednost naslouchání, malí lidé mluvení. Frank Caprio — Joseph R. Berger Viz také — Palenčárová, J. a Šebesta, K. (2006). Aktivní naslouchání při vyučování: rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni ZŠ. Vyd. 1. Praha: Portál. s. 6 a 44–45. Čeho signifikantního si v daném citátu všimneme z pohledu nenásilné komunikace? NASLOUCHÁNÍ „Dítě ve stadiu osvojování jazyka začíná jako posluchač. […] Naslouchání je první komunikační dovednost procvičovaná dítětem, je »startovní čárou« pro všechny ostatní dovednosti podmiňující schopnost efektivně a kultivovaně komunikovat.“ (Palenčárová, Šebesta 2006, s. 46) AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ (viz pdf sebesta_palencarova_naslouchani_s_44n.pdf v učebních materiálech, nicméně) „Naslouchání je mentální proces, který vyžaduje aktivní přeměnu zvukových vln na smysluplnou informaci prostřednictvím činnosti mozku. Závisí tedy více na mozku než na uchu. […] Naslouchání vyžaduje od mozku, aby hledal mezi všemi zvuky, které ucho zachytí, nějaký smysl.“ (Palenčárová, Šebesta 2006, s. 45) „Ačkoli je naslouchání nejvyužívanější komunikační dovedností během celé školní docházky [viz obrázek 6 a 7 níže], musíme [sīc! :-)] — vycházejíce ze školní praxe — konstatovat, že systematická pozornost věnovaná jeho dalšímu rozvoji je nepatrná.“ (Palenčárová, Šebesta 2006, s. 43) Zdroj: Palenčárová, Jana a Šebesta, Karel (2006). Aktivní naslouchání při vyučování: rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni ZŠ. Vyd. 1. Praha: Portál. s. 42–43.