text k četbě: Vývojové tendence uměleckých/literárních textů (podle Stylistiky mluvené a psané češtiny)
Cvičení č. 1: a) Přestylizujte uvedený text (popis scény v dramatu Léto Fráni Šrámka) tak, aby podal příslušnou informaci, avšak byl věcný, “objektivní”, neutrální. ; b) Jakými konkrétními jazykovými prostředky je ve Šrámkově textu oproti Vašemu zdůrazňováno stanovisko subjektu?
Venkovská světnice, v níž na ten čas vystavěli své hnízdo dva pražští utečenci; je to hnízdo spíše vrabčí. Nábytku je tu spoře, ferialisté bývají v tomto směru skromní, i nepořádek je odůvodněn situací. Dva veliké prádelní koše stojí skoro až příliš v cestě, i stůl zdá se býti umístěn někým, kdo měl obě ruce levé. “Co nejméně potřeb” hlásají také diogenesky obě lůžka; v okamžik, kdy vznesší se opona obnaží ukrytá za ní tajemství, nevychloubají se ničím jiným leč žíněnkami a nedbale odhozenými pokrývkami. Je tu také otoman s tureckým přehozem; jak se přišel, těžko říci, ale je tu. Vpravo dveře zvenčí, v zadní stěně dveře do komory. Světnice je v přízemí, okno vede do sadu.
(Fr. Šrámek, Léto)
Cvičení č. 2: Vyhledejte ukázku komunikátu, který není psán s intencí být krásnou literaturou, a přesto lze u něj (podle Vás) identifikovat určitou estetickou funkci; jinými slovy: najděte ukázku, která primárně není beletrií (prózou, poezií, dramatem), avšak navzdory tomu do značné míry esteticky působí.
Př. Šílený vojín
Ve čtvrtek odpoledne vypuklo náhlé šílenství u jakéhosi vojína na přerovském nádraží. Vojín převrhl prodavačce ovoce její stánek a úprkem hnal se k východu pro železniční personál, odhodiv předtím blůzu, pak košili. Holýma rukama rozbil skleněné dvéře a hnal se přímo k hotelu Přerov, kdež opět rozbil velké skleněné dvéře a za stálého pokřikování "hurá" hnal se směrem ke Kokorově továrně, každou chvíli padaje k zemi obličejem. Zkrvácen a zmučen byl přispěchavšími dopaden a pro šest mužů bylo námahou šílence udržeti a odvésti ho k lékaři. Vzrušení v obecenstvu bylo veliké. (Magazín Pátek LN, rubrika O čem psaly Lidové noviny před sto lety, říjen 2017)
Cvičení č. 3:
A) Kterou z ukázek považujete za lepší (literaturu): Odpověď zdůvodněte.
B) Tipněte si autorky ukázek. Který text napsala Dagmar Šimková a který Kateřina Tučková?
(Dagmar Šimková: Byly jsme tam taky, s. 80-82; Kateřina Tučková, Bílá Voda, s. 228-229)
1. Když je dobrá služba a nechá nás na pokoji, začne naše akademické odpoledne. Sejdeme se na záchodě nebo na umývárně, posadíme se na bedny a škopíky od marmelády a na všelijaké židličky, které jsme si vyrobily, posloucháme přednášky a hodlivě si píšeme poznámky. Růženka přednáší ze svého oboru, archeologii a estetiku. Nina nás učí různé cizí jazyky, Járinka přednáší historii, každý něčím přispěje. Zapomínáme na svět kolem sebe. Hltáme každé slovo, snažíme se pamatovat si, pochopit, jako ti nejpilnější studenti na univerzitách. Debatujeme o teologii, filozofii, umění, o politice, není oboru, který by nás nezaujal, o kterém bychom se nechtěly poučit. Záchod je naše řečnické kolbiště, naše univerzita, naše všechno, návrat k životu, vzdělání, k vědomí, že naše léta nejsou docela promarněná, ale že si přece - vzdor všem zákazům a trestům - něco z nich odneseme.
2. Boj po boku dřely v cihelně, na cele si opakovaly francouzská nebo anglická slovíčka, každou neděli se plížily otevřenou chodbou na vězeňskou univerzitu. /…/ A tak se o nedělích scházely v umývárně na konci chodby, sedávaly na zašlých studených kachličkách pod vyschlými sprchami a koryty umyvadle, natěsnané na sebe, že by se mezi nimi neprosmýkla ani rybenka, co jich po plesnivé podlaze umývárny rejdila celá hejna, kouřily balenyka, jediný luxus, který si v šutru mohla dopřát každá - a poslouchaly. Ona, /…/, taky. A i když doma vychodila sotva pár tříd obecné, tady se k ní chovaly, jako by měla rovnou Oxford, vzaly ji do party a taky na cestu kolem světa, i když z toho plesnivého baráku nevystrčila nos. Tak třeba profesorka Vacková, je brala co měsíc do Itálie, když přednášela antiku, anebo spisovatelka Svobodová klidně za oceán, když přednášela o románech z amerického Jihu, a na trase byly i výpravy za hranice tohoto světa, když k nim po generálním stěhunku šoupli ženské z Vatikánu.
Cvičení č. 4: Přečtěte si část z monografie Umění stylu o stylu umělecké prózy (z kapitoly Proměny komična).