Stylistika v teorii a praxi

Vybrané problémy stylistiky u nerodilých mluvčích (žáků s OMJ)

(bez komentované prezentace)

Základní otázky 

Ve výuce jinojazyčných mluvčích se učitelé často dostávají do napětí mezi dvěma dichotomiemi:

texty adaptované - texty autentické

gramatika, lexikum - stylistika

všechny funkční styly - vybrané funkční styly

umělecká literatura jako prostředek - umělecká literatura jako cíl

umělecká literatura od začátku - umělecká literatura až od jisté úrovně


Obecně je třeba vždy zvažovat následující:

čeština jako cizí jazyk - čeština jako druhý jazyk

 + otázka úrovně, motivace a cílů studenta


text k četbě: stať   M. Čechové Věcné styly ve vzdělávání bohemistů cizinců M. Čechové (viz skeny v příloze)

Cvičení č. 1:  Přečtěte si text Bohemia z přílohy (omluvte prosím  poněkud horší sken) a pojmenujte specifika projevu dotyčného žáka s odlišným mateřským jazykem. Jaké jsou dominantní prvky jeho individuálního stylu? Pojmenujte silné stránky slohového projevu žáka; identifikujte a) jazykové chyby, b) slohové nedostatky (které jsou spíše systémové a které nahodilé?), c) jednou či dvěma větami vyzdvihněte kvality (pozitiva) textu - v čem je text dobrý, proč je zajímavý…?

Cvičení 2: Pročtěte si výukový materiál k tématu charakteristika filmové/literární postavy (autorka Michaela Jiroutová ze společnosti Meta, o. p. s.). Materiály byly navrhnuty pro práci se žáky s odlišným mateřským jazykem v běžné třídě na střední škole. Zvláštní pozornost věnujte typům úkolů, včetně formulace zadání. Zamyslete se na tím, a) v čem spočívá specifičnost těchto materiálů; čím se podle Vás liší od materiálů na totéž téma pro rodilé mluvčí; b) které úlohy by mohly být vhodné i pro rodilé mluvčí (které z principů uplatňovaných v tomto výukovém materiálů jsou obecnější a fungují/mohly by dobře fungovat  ve výuce slohu i v případě rodilých mluvčích, resp. smíšených skupin).

Cvičení 3: Přečtěte si vybrané kapitoly (řekněme inspirativní výběr) z publikace Umělecký styl ve výuce češtiny pro dospělé jinojazyčné mluvčí autorky Kateřiny Sachrové (Plzeň 2020); projděte si i Přílohu - pracovní listy v tomtéž souboru; vraťte se zpět k Základním otázkám v této kapitole a znovu - kvalifikovaněji, ale stále sami za sebe - se nad nimi zamyslete a rozhodněte se, k čemu byste se přiklonili.

Cvičení 4: