Vybrané problémy stylistiky u nerodilých mluvčích (žáků s OMJ)
(bez komentované prezentace)
Základní otázky
Ve výuce jinojazyčných mluvčích se učitelé často dostávají do napětí mezi dvěma dichotomiemi:
texty adaptované - texty autentické
gramatika, lexikum - stylistika
všechny funkční styly - vybrané funkční styly
umělecká literatura jako prostředek - umělecká literatura jako cíl
umělecká literatura od začátku - umělecká literatura až od jisté úrovně
Obecně je třeba vždy zvažovat následující:
čeština jako cizí jazyk - čeština jako druhý jazyk
+ otázka úrovně, motivace a cílů studenta
text k četbě: stať M. Čechové Věcné styly ve vzdělávání bohemistů cizinců M. Čechové (viz skeny v příloze)
Cvičení č. 1: Přečtěte si text Bohemia z přílohy (omluvte prosím poněkud horší sken) a pojmenujte specifika projevu dotyčného žáka s odlišným mateřským jazykem. Jaké jsou dominantní prvky jeho individuálního stylu? Pojmenujte silné stránky slohového projevu žáka; identifikujte a) jazykové chyby, b) slohové nedostatky (které jsou spíše systémové a které nahodilé?), c) jednou či dvěma větami vyzdvihněte kvality (pozitiva) textu - v čem je text dobrý, proč je zajímavý…?
Cvičení 2: Pročtěte si výukový materiál k tématu charakteristika filmové/literární postavy (autorka Michaela Jiroutová ze společnosti Meta, o. p. s.). Materiály byly navrhnuty pro práci se žáky s odlišným mateřským jazykem v běžné třídě na střední škole. Zvláštní pozornost věnujte typům úkolů, včetně formulace zadání. Zamyslete se na tím, a) v čem spočívá specifičnost těchto materiálů; čím se podle Vás liší od materiálů na totéž téma pro rodilé mluvčí; b) které úlohy by mohly být vhodné i pro rodilé mluvčí (které z principů uplatňovaných v tomto výukovém materiálů jsou obecnější a fungují/mohly by dobře fungovat ve výuce slohu i v případě rodilých mluvčích, resp. smíšených skupin).
Cvičení 3: Přečtěte si vybrané kapitoly (řekněme inspirativní výběr) z publikace Umělecký styl ve výuce češtiny pro dospělé jinojazyčné mluvčí autorky Kateřiny Sachrové (Plzeň 2020); projděte si i Přílohu - pracovní listy v tomtéž souboru; vraťte se zpět k Základním otázkám v této kapitole a znovu - kvalifikovaněji, ale stále sami za sebe - se nad nimi zamyslete a rozhodněte se, k čemu byste se přiklonili.
Cvičení 4: