Adobe Systems Fiktivní firma Centrum fiktivních firem 2016/2017 Adobe Systems Fiktivní firma (FiF) ̶Nástroj pro rozvoj podnikatelských kompetencí žáků SŠ a VOŠ ̶Aktivní rozvoj obchodních dovedností a znalostí = virtuální společnost, která simuluje reálné procesy, produkty a služby Adobe Systems FiF jako příprava absolventů pro praxi ̶Původně byly určeny především pro žáky OA ̶Dnes fungují i na SŠ s jiným zaměřením a také na některých VOŠ a nástavbách ̶Dopravní školy, hotelové školy, kadeřníci, kosmetičky, … ̶Ročně tímto předmětem projde více než 3 000 žáků středních škol ̶povinný, učební praxe, nepovinný nebo výběrový předmět ̶především pro žáky 3. a 4. ročníků ̶ ̶ Adobe Systems Učební prostory, rozvrh a zaměření pro FiF ̶nezbytná vybavenost počítači a možnost tisknout dokumenty ̶výuka v dopoledních hodinách ̶výuka je náročná jak pro žáky, tak pro učitele ̶zaměření FiF ̶OA většinou nechávají volnost ̶jiné typy odborných škol se snaží propojit předmět podnikání s vlastním oborem vzdělání např. dopravní škola zvolí spediční firmu, hotelová škola pak restauraci nebo hotel atp. Adobe Systems Požadavky kladené na učitele ve FiF ̶Změna charakteru práce učitele ̶Z podávání učiva k vedení samostatné práce žáků a její koordinaci ̶Předpokladem je dobrá práce žáků i dobrá práce učitele ̶Žáci se mají starat o dobré jméno firmy a její výsledky ̶Učitel má být poradcem stojícím mimo firmu ̶Požadavky na učitele ̶Z ekonomické oblasti ̶Z didaktické oblasti Adobe Systems Oblast ekonomická ̶Vědomosti a dovednosti na požadované praktické úrovni ̶Větší hloubka praktických znalostí ̶Schopnost sepsat společenskou smlouvu pro konkrétní podmínky firmy, nejenom znalost právní nauky o náležitostech společenské smlouvy ̶Učitel si nevystačí s pouhým popisem ale musí znát formuláře a praktické činnosti ̶Další požadavky: ̶Znalost platné právní úpravy ekonomických činností ̶Vědomosti a dovednosti nezbytné pro jednání s institucemi ̶Dovednost práce s výpočetní technikou ̶Znalost ekonomických softwarů ̶… ̶ Adobe Systems Oblast didaktická ̶Klíčové je správné nastavení stylu vedení žáků ̶Učitele nemůže ponechat práci žáků náhodě a živelnosti ̶Učitel musí být schopen samostatného rozhodování pro úspěšné vedené problémově orientované výuky ve FiF ̶Další požadavky: ̶Schopnost inovace ve vyučování ̶Schopnost týmové práce ̶Dovednost motivace žáků k dosažení vynikajících výsledků ̶Angažovanost ve vyučovacím procesu ̶Dovednost objektivně hodnotit a klasifikovat Adobe Systems Cíle výuky ve FiF ̶Trénovat: • iniciativu, •samostatnost. ̶Poskytnout žákům znalosti, jak založit a vést obchodní společnost nebo živnost. ̶Žáci se učí: •pracovat v týmu, •přijímat odpovědnost, •rozvíjet iniciativu •zlepšovat své měkké a také odborné dovednosti. ̶Trénink prezentace výsledků jak svých, tak celé společnosti. ̶ Adobe Systems Vyučovací metody ve FiF ̶NE monologické vyučovací metody (používáme při podávání nového učiva) ̶Frontální výuka musí být omezena na nezbytné minimum ̶Hlavní metody spojeny se samostatnou prací žáků. •rozhovor, •práce s odbornou literaturou (samostatné studium zákonů, předpisů a směrnic). ̶Celou práci žáků ve FiF můžeme považovat za určitou formu inscenační metody. ̶Práce ve fiktivní firmě svých charakterem patří do problémové výuky. ̶Vyučující je žákům rádcem a pomocníkem, ale odpovědnost za výsledky leží čistě na žácích. ̶ Adobe Systems Činnosti ve FiF ̶ Fiktivní firmy spolu obchodují navzájem podle běžných obchodních zvyklostí. ̶Její pracovníci uskutečňují všechny základní podnikové činnosti jako jsou např: •nákup, prodej, reklama •písemný i telefonický hospodářský styk •fakturace a účtování •činnosti podnikového sekretariátu Adobe Systems Hodnocení ve FiF ̶Začlenit klasické hodnocení tak, jak probíhá ve firmách. ̶ Hodnotící arch (připraví personálním oddělení) •Každý vedoucí ohodnotí práci svých bezprostředních podřízených a navrhne známku. •Taktéž učitel vyplní tyto hodnotící archy. ̶Hodnotící pohovory •Hodnocený se vyjádří k posudkům. •Pokud se navržené známky shodují, je vše v pořádku. •Pokud je mezi nimi rozdíl, můžete dále pokračovat v hodnocení. Konečná zodpovědnost za hodnocení je na učiteli, ale tento způsob hodnocení je mnohem blíže realitě a žáci jej jistě ocení. Adobe Systems Hodnotící arch/list Adobe Systems Hodnocení učitelem ̶Ve značné míře na základě pozorování ̶Příklady ukazatelů hodnocení pro převod na klasifikační stupně: ̶Včasné vyřizování veškerých písemností ̶Vlastní iniciativa a aktivita ̶Stupeň samostatnosti v rozhodování, pečlivost ̶Znalost potřebné dokumentace ̶Kvalita a rychlost pracovních činností ̶Úroveň organizace práce (vlastní, příp. podřízených) ̶Vlastní náměty na zkvalitňování práce ̶Používání vlastního úsudku ̶Úroveň komunikace ve skupině ̶Úroveň využívání teoretických znalostí ̶Schopnost plánovat, organizovat, řídit a kontrolovat Adobe Systems CEFIF ̶centrum fiktivních firem ̶zaštiťuje NPI ČR ̶koordinuje fiktivní firmy zakládané na školách po celé ČR ̶Jak to funguje? 1.škola se zapojí do programu CEFIF a stane se členem 2.třída vybere jméno fiktivní firmy, předmět podnikání a získá identitu 3.FiF se registruje na CEFIF Portalu a získá přístup do pracovního prostředí 4.vyplní se dotazník fiktivní firmy a tak se ní dozvědí ostatní 5.FiF vyplní Jednotný registrační formulář a získá výpis z živnostenského rejstříku 6.FiF vyplní návrh zápisu společnosti do Obchodního rejstříku a získá výpis z Obchodního rejstříku ̶ Adobe Systems Historie ̶koncept FiF vznikl v 17. stol. v Gdaňsku za účelem zácviku nových pracovníků v manufakturách ̶ pro potřeby vzdělávání začaly být FiF používány v německy mluvících zemích od 2. pol. 20. stol. ̶v ČR od r. 1992 ̶Mgr. Slanař, ředitel jedné z vídeňských OA, který měl původ v Československu, přednášel na VŠE o této vzdělávací metodě. ̶Na základě zájmu, který tato přednáška vzbudila, bylo na Katedře didaktiky ekonomických předmětů založeno Centrum fiktivních firem ̶Na VŠE CEFIF působil až do konce roku 2001, kdy přešel na Výzkumný ústav odborného školství, jednoho z předchůdců současného Národního pedagogického institutu České republiky, kde sídlí dosud. Adobe Systems Členství v CEFIF ̶není zdarma ̶symbolický poplatek na zabezpečení chodu CEFIF ̶1 FiF = 5 000,-Kč/rok ̶2 – 5 FiF = 7 500,- Kč/rok ̶6 – 8 FiF = 10 000,- Kč/rok ̶ Adobe Systems Výběr jména FiF a předmětu podnikání ̶nesmí obchodovat s nevhodným zbožím ̶drogy, tabákové výrobky, alkoholické nápoje, eskortní služby, sexuální pomůcky, kasino apod. ̶nesmí se jmenovat stejně jako velká známá firma ani ve variaci tento název připomínající ̶(např. Toyota, Abidas) ̶Obchodní jméno nesmí evokovat nevhodná slova, a to ani v cizím jazyce Adobe Systems Název a logo ̶Originální, zapamatovatelné, hravé, … ̶Chytlavé, související s firmou ̶ Adobe Systems ORGANIZAČNÍ STRUKTURA FiF ̶odpovídá struktuře středně velké firmy reálné ̶nevyrábí žádný produkt, není třeba zřizovat oddělení výroby ̶konkrétní struktura je dána především počtem žáků ̶doporučuje se alespoň 1x provést obměnu žáků pracujících na jednotlivých pozicích ̶Ředitel fiktivní firmy -> zodpovídá za chod firmy aje pravou rukou vyučujícího, reprezentuje FiF, vede porady ̶Sekretariát ředitele -> evidence příchozí a odchozí pošty, zápisy z porad, správa e-mailů a veškeré dokumentace ̶Personálně právní oddělení -> registrace na živnostenském úřadě/v obchodním rejstříku, příprava pracovních smluv, evidence zaměstnanců a jejich dovolených ̶Finanční účtárna -> vedení účetnictví, výplata mezd ̶Obchodní oddělení -> katalog zboží, nákup, prodej ̶Oddělení marketingu -> vizitky, letáky, logo, web, sociální média, promo akce ̶ ̶ ̶ Adobe Systems ÚŘADY CEFIF ̶Obchodní rejstřík ̶Živnostenský úřad ̶Finanční úřad ̶daně ze závislé činnosti a funkčních požitků, daň z příjmu PO (jedná-li se o PO) nebo daň z příjmu FO (jedná-li se o FO) ̶Správa sociálního zabezpečení ̶platba soc. poj. ̶ZDRAFIK - fiktivní zdravotní pojišťovna ̶platba zdrav. poj. ̶Pojišťovna CEFIF ̶Centrální dodavatel ̶FIBA banka ̶CEFIFBANKA ̶Informační centrum Adobe Systems CEFIF_portal_vyvoj.diagram.jpg Adobe Systems Aktivity po založení FIF 1)Získávání obchodních partnerů ̶Úkolem fiktivní firmy není generovat zisk, ale zkušenosti ̶obchodní partneři jsou důležití ne kvůli finančním příjmům, ale kvůli uzavřeným obchodům a s nimi spojenými dalšími činnostmi ̶FIF by měli chtít obchodovat a měli by pozitivně reagovat na každou obchodní nabídku ̶potenciální obchodní partneři: FiF působící na stejné škole, ostatní pedagogové, ostatní žáci, žáci z jiných škol a FiF z jiných škol, rodiče například na dni otevřených dveří Adobe Systems 2) Nabídkové akce ̶příprava specifických akcí pro různá období (Vánoce, velikonoce) a významné dny ̶nabídka speciálních akcí obchodním partnerům ̶nabídkové letáky, reklamní akce Adobe Systems 3) Webové stránky a sociální sítě ̶nejsou povinnou aktivitou ̶CEFIF doporučuje založit a pravidelně aktualizovat minimálně facebookový profil ̶pokud jsou ve skupině žáči, kteří jsou schopni připravit byť třeba jednoduché webové stránky, nechte jim prostor Adobe Systems 4) Jedeme na veletrh ̶veletrhy jsou vrcholem v životě FiF ̶ročně proběhne cca 18 menších regionálních (či regionálních s mezinárodní účastí) veletrhů a jeden mezinárodní v Praze ̶každý veletrh má svá specifika, různé soutěže či různá pravidla stejných soutěží ̶nutné přichystat veletržní státek Adobe Systems Veletržní stánek ̶výzdobu stánku ̶měla by být spojena s předmětem podnikání ̶nedílnou součástí jsou katalogy, letáky, vizitky apod. ̶příprava veletržní nabídky ̶s sebou pracovní smlouvy žáků, kteří vystavují, a výpis z živnostenského rejstříku ̶stejně, jako to musí splnit reálné společnosti ̶ důležité je rozdělit žákům role ̶Kdo bude v sále zvát ke stánku, kdo bude na stánku mluvit, kdo bude vyhotovovat daňové doklady atd. Je potřeba, aby roli prodejců na stánku zvládalo více žáků než jenom jeden. Adobe Systems Veletrhy fiktivních firem ̶Pořádání = pravidelná náplň činnosti pro marketingová oddělení jednotlivých FiF ̶Regionální, národní i mezinárodní úrovně ̶Rozšíření kontaktů s dalšími FiF ̶Nabídka výrobků a služeb FiF i návštěvníkům ̶Velké nároky zejména na marketingová oddělení ̶vytvářejí letáky, katalogy, propagační materiály i webové stránk ̶Realizátoři veletrhů ̶chystají různé soutěže (–např. o nejlepší stánek, o nejzdařilejší katalog, prezentaci firmy, nejlepšího prodejce pro FiF), ̶zvou významné hosty (zástupce obcí, firem, novináře, regionální TV, …) Adobe Systems Příklady FiF ̶Krystal ̶Výroba skla, spolupráce s reálnou firmou Bohemia Krystal ̶Študák ̶Pivovar, spolupráce s reálným pivovarem v Žatci ̶Módní salóny, autoškoly, pekárny, cukrárny, cestovní kanceláře, reklamní agentury, knihkupectví, prodejci krmiva pro zvířata, prodejci zahradního nábytku, prodejci oblečení nebo kosmetiky… Spolupráce fiktivní a reálné firmy Některé fiktivní firmy spolupracují s reálnou firmou, prodávají výrobky reálné firmy, poskytují její služby, nesou její jméno nebo svým jménem sponzora připomínají. Jde o oboustranně výhodnou spolupráci – žáci se seznámí s chodem reálné firmy, na oplátku dostávají propagační předměty, rady a někdy i technickou a materiální pomoc od partnerské firmy pro svou činnost. Pro reálné firmy má spolupráce s fiktivní firmou také mnoho výhod. Mohou touto cestou získat dobře připravenou pracovní sílu a spolupráci využít i jako trénink budoucích zaměstnanců, kteří se rekrutují z řad žáků fiktivní firmy, nebo snížit náklady na vyhledávání nových zaměstnanců i čas nutný na jejich zapracování. Spoluprací se žáky má reálná firma možnost také volně otestovat průzkum trhu pro nové výrobky a může se také vyvarovat chybného umisťování nových pracovníků. Adobe Systems cefif_clanek_1 (1).png cefif_clanek_2.png dsc-0474v_denik-630-16x9.jpg cefif_clanek_3 (1).png Adobe Systems Video z veletrhu FiF ̶Mezinárodní veletrh fiktivních firem 2016 ̶Veletrh fiktivních firem Brno 2015​ ̶ ̶ Adobe Systems Příklad alternativního využití principů FiF Adobe Systems Využití FiF v oboru kosmetické služby Adobe Systems Řešení žáků Adobe Systems Adobe Systems Adobe Systems Zdroje ̶STEJSKALOVÁ, Pavla. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb: Určeno pro studenty učitelství praktického vyučování. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6456-0. ̶BOUŠKOVÁ, Jitka. VYUŽITÍ FIKTIVNÍCH FIREM NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH. Brno, 2020. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce PhDr. Jan Válek, Ph.D. ̶HULA, Lukáš. FIKTIVNÍ FIRMY V ČESKÉ REPUBLICE 1992 - 2008. Praha: NÚOV, 2008, , 62. ̶Národní ústav pro vzdělávání [online]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/ ̶npi Centrum fiktivních firem , Dostupné z: https://cefif.npi.cz/