Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Osobnost učitele praktického vyučování Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Jaký/á jsem/chci být učitel/ka? ̶Do školy přicházím jako: … ̶Na mé práci mě baví: … ̶Svým studentům dávám: … ̶Od svých studentů dostávám: … ̶Ze školy domů odcházím jako: … Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Osobní zkušenosti z období školní docházky ̶Kdy jste se ve škole cítili nejvíce spokojení? Co vám to přinášelo? ̶Na které učitele vzpomínáte nejraději? Proč? ̶Který učitel vás nejvíce ovlivnil? Co pozitivního vám to do života přineslo? ̶Co bylo v době, kdy jste byli žákem/žákyní nejdůležitější pro vaše rodiče? ̶Čeho jste si v době, kdy jste byli žákem/žákyní na sobě nejvíce cenili? ̶Co nejdůležitějšího jste si z dnešního pohledu ze školy odnesli? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 ̶Banka nápadů ̶Jednopólový diamant Učitel Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Osobnost učitele ̶Pokud má učitel vzdělávat, vychovávat a rozvíjet osobnost žáků, musí: ̶důkladně ovládat svůj obor, ̶mít kvalitní pedagogické, ale i všeobecné vzdělání, ̶mít určité osobní a charakterové vlastnosti. ̶Velký význam má to, jak se učitel chová nejen ve škole ale i mimo ni, protože učitel by měl být pro své žáky vzorem. ̶Práce učitele je velmi zodpovědná, protože chyby ve výchově můžou mít vážné důsledky. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Hlavní činitelé tvořící profil učitele (Jůva, 2001) ̶Všeobecné vzdělání ̶mělo by být zaměřené v několika směrech (hluboké všeobecné vzdělání a široký filozofický, politický, vědecký a kulturní rozhled) ̶Odborné vzdělání ̶v oboru, který vyučuje, včetně praktických zkušeností, aktualizované ̶pedagogické vzdělání ̶pedagogické a metodické dovednosti a návyky, komunikační, organizační dovednosti ̶osobní profil ̶tvořivost, zásadovost, morální postoj, optimismus, takt, pedagogický klid, pedagogické zaujetí, spravedlivost, … Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Kompetence učitele = způsobilost k vykonávání výchovně vzdělávací činnosti ̶Zahrnují kompetence: ̶osobnostní, ̶psycho-pedagogické, ̶komunikativní, ̶kompetence k uplatnění jako třídní učitel (kompetence řídicí, poradenské a konzultativní). ̶Nejen výchovná a vzdělávací činnost ve výuce a mimo ni, ale i: ̶proces projektování výuky, její vyhodnocení a řešení mnoha činností a úkolů v souvislosti s činností školy. ̶Učitel se pohybuje ve složité komunikační síti, jejímiž členy jsou kromě učitelského sboru a vedení také rodiče, členové české školní inspekce a další osoby zainteresované do edukačního procesu (lidé podílející se na odborných praxích, odborníci v oboru apod.) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Základní oblasti profilu absolventa učitelského studia ̶Oborová (předmětová) kompetence ̶znalost příslušného oboru ̶Didaktická a psychodidaktická kompetence ̶znalost vyučování a učení ̶Pedagogická kompetence ̶znalosti kontextu výchovy a vzdělávání ̶Diagnostická a intervenční kompetence ̶znalost prostředků pedagogické diagnostiky ̶Sociální, psychosociální a komunikativní kompetence ̶znalost prostředků socializace, vytváření pozitivního klimatu a prostředků pedagogické komunikace ̶Manažerská a normativní kompetence ̶znalost norem a vzděl. politiky a organizace práce žáků ̶Profesně a osobnostně kultivující kompetence ̶znalost širších kulturních hledisek a prostředků formování postoje a hodnotových orientací žáků Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Požadavky na osobnost učitele ̶Tvořivost ̶schopnost hledání nových a užitečných řešení, nových postupů, technik a metod. ̶Zásadový morální přístup ̶vychází z humanismu, smyslu pro demokracii, vztahu k práci, ukázněnosti, pevné vůle. ̶Pedagogický optimismus ̶důvěra v účinnost pedagogického působení, v žákovy síly a jeho pozitivní vlastnosti. ̶Pedagogický takt ̶respektování žáka jako svébytného jedince s právem na korektní zacházení, úctu a uznání, schopnost sebeovládání, dovednost vyslovit nepříjemné věci přiměřeným nedestruktivním přístupem. ̶Pedagogický klid ̶trpělivost, neuspěchanost, přiměřené reakce. ̶Pedagogické zaujetí ̶práce by měla učitele bavit, měl by mít sklon k ovlivňování jiných lidí, k osvětové a vzdělávací práci, měl by považovat svou práci za užitečnou a potřebnou. ̶Přísná spravedlnost ̶nepreferovat některé žáky před jinými, vyhýbat se subjektivním psychologickým postojům. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Kreativita „Kreativita je stejně důležitá jako gramotnost a měli bychom k ní přistupovat se stejnou vážností.“ „Kreativitě věkem nedorůstáme, ale my kreativitě odrůstáme.“ „Vzdělávání nás postupně zbavuje kreativity.“ ̶Proudění myšlenek ̶schopnost plynule vytvářet nápady kolem daného tématu, které generují další myšlenky ̶Flexibilita/pružnost ̶schopnost pružně vytvářet různé nápady/myšlenky ̶Originalita ̶jedinečnost a inovativnost nápadů/myšlenek ̶Rozvinutí tématu ̶schopnost rozpracovat téma do detailu, hloubky či šíře úhlu pohledu Tvořivost v práci učitele…dotazník Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Bariéry kreativity ̶zajeté rámce myšlení ̶osobní přesvědčení a hodnoty ̶omezující nastavení mysli („Já nejsem kreativní.“) ̶hledání jediné správné odpovědi ̶přílišné spoléhání na rozum a logiku ̶přílišné dodržování pravidel a držení se známého ̶strach z nového a neznámého ̶strach z chyb ̶strach z neúspěchu, ze selhání ̶strach z odmítnutí, z nepřijetí Adobe Systems 12 Učitel a komunikační síť ̶Učitel - žák (žáci ve skupině). ̶na začátku pracovní doby uplatňovat ve větší míře vedoucí roli ̶postupem času je třeba dát žákům prostor a stát se rádcem a pomocníkem ̶je vhodné si vybudovat přátelský vztah ̶Učitel – další učitelé praktického vyučování. ̶pozitivní, na bázi pozitivní komunikace a spolupráce ̶Dobrý kolektiv učitelů = předpoklad pro dobrý kolektiv žáků ̶Nikdy neshazovat jiného učitele před žáky ̶Učitel – učitelé odborných předmětů i dalších předmětů. ̶pozitivní, na bázi pozitivní komunikace a spolupráce ̶důležitá je koordinace teoretické a praktické výuky, při které spolupracují učitelé teorie a praxe ̶Učitel – vychovatelé. ̶pozitivní, na bázi pozitivní komunikace a spolupráce ̶Učitel – rodiče žáků. ̶Výchovná spolupráce rodičů a učitelů je mimořádně důležitá ̶Dospělé osoby, kt. zásadně přispívají k rozvoji dětí v různých fází vývoje = rodiče a učitelé ̶Vhodná komunikace (nejlépe osobní) pomáhá zefektivnit výuku i zlepšit výsledky žáků ̶Učitel a vrchní učitel praktického vyučování. ̶vztah podřízeného k nadřízenému ̶nadřízený celkově řídí a koordinuje výuku, kontroluje práci a výsledky práce jednotlivých učitelů, jeho úkolem je také upevňovat kolektiv a spolupráci učitelů ̶podřízený učitel se jím řídí a pomáhá mu Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Profesní činnosti učitele ̶manažerské funkce ̶plánování, organizování, vedení, kontrola ̶cíl = dosažení požadovaných výsledků vzdělávání ̶profesní činnosti/kritéria kvality ̶plánování výuky ̶prostředí pro učení ̶procesy učení ̶hodnocení práce žáků ̶reflexe výuky ̶rozvoj školy a spolupráce s kolegy ̶spolupráce s rodiči a širší veřejností ̶profesní rozvoj učitele Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Digitální a informační kompetence/gramotnost ̶schopnost využívat moderní didaktické prostředky, ICT, on-line nástroje, výukové softwary ̶schopnost samostatně vytvářet učební pomůcky, které efektivně implementuje do výuky ̶využívat komunikační prostředky s podporou on-line nástrojů ̶MS Teams, Zoom, Webex, … ̶tablety, smartphones ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Přežijí naše děti bez úhony v nebezpečném prostředí internetu? ̶Téměř 2/3 dětí dříve nebo později neodolají některé z hrozeb digitálního světa -> budou muset řešit větší či menší následky svých nedostatečných digitálních kompetencí v oblasti kybernetické bezpečnosti. ̶Z detailních výsledků praktických, mezinárodně standardizovaných certifikačních zkoušek ECDL, zejména z oblasti kybernetické bezpečnosti (modul M12 Cyber Security), mimo jiné vyplývá, že Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 ̶31,5 % mladých lidí ve věku do 18 let nedokáže nastavit nebo bezpečně používat webový prohlížeč, ̶28 % mladých lidí neví, jak správně naložit s nakaženými nebo podezřelými soubory, ̶25,7 % mladých lidí podceňuje bezpečnostní pravidla pro připojování do počítačových sítí, ̶15,8 % mladých uživatelů digitálních technologií buď špatně nebo vůbec nezálohuje svá data, ̶15,5 % mladých lidí podceňuje svoji osobní bezpečnost a ̶7 % nedodržuje elementární pravidla pro tvorbu a používání hesel. ̶(zdroj: národní informační systém WASET pro ECDL testování, data za poslední tři roky, 2 274 osob ve věku do 18 let) ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 Digitální gramotnost ̶soubor digitálních kompetencí (vědomostí, dovedností, postojů a hodnot), které jedinec potřebuje k bezpečnému, sebejistému, kritickému a tvořivému využívání digitálních technologií při práci, při učení, ve volném čase Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Digitální kompetence ̶nejen technické dovednosti, ale i příslušné vědomosti a postoje ̶soubor vědomostí, dovedností a postojů spojených s různými účely (komunikací, tvorbou, správou, informací, osobním rozvojem atd.), s různými oblastmi (každodenní život, práce, soukromím a bezpečnostními a právními aspekty) a s různými úrovněmi (kognitivní i úrovní odborné způsobilosti) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Evropský projekt ECDL (European Computer Driving Licence) ̶celosvětově rozšířený vzdělávací a certifikační koncept v oblasti digitálních kompetencí ̶definuje vzdělávací obsah digitální gramotnosti ̶ověřuje výsledky vzdělávání ̶Zahrnuje celou škálu vzdělávacích a certifikačních programů v oblasti digitálních kompetencí ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 ̶ověřování digitálních znalostí a dovedností probíhá formou praktických zkoušek v reálném prostředí s využitím běžných stolních počítačů, notebooků, tabletů či mobilních telefonů, různých operačních systémů, běžně používaných aplikací, lokálních sítích a internetu. ̶úspěšní absolventi ECDL / ICDL zkoušek mohou získat celou škálu mezinárodně uznávaných certifikátů, které dokládají dosažení určité úrovně kvalifikace pro práci s digitálními technologiemi. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 21 Mediální gramotnost ̶aktivní vstup médií do společensky komunikačního života společnosti zvyšuje potřebu poznat povahu, podstatu, určující faktory a pravidelnosti těchto působení ̶klíčové kompetence mediální gramotnosti: ̶kritické myšlení, kreativita, iniciativa, řešení problémů, hodnocení riziik a přijímání rozhodnutí ̶požadavky rozvoje mediální gramotnosti žáků ve formálním vzdělávání klade požadavky na učitele vyučující mediální výchovu Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22 2 dimenze mediální gramotnosti ̶Individuální schopnosti ̶schopnost člověka využít média ̶schopnosti kritického myšlení, plynulost porozumění, schopnost reprodukovat a komunikovat poselství ̶Faktory prostředí ̶mediální výchova, politika mediální gramotnosti, mediální průmysl a občanská společnost ̶ ̶mediální gramotnost je tvořena dalšími gramotnostmi jako jsou: ̶gramotnost čtení a psaní, filmová a audiovizuální gramotnost, digitální a informační gramotnost ̶učitel nemůže v dnešní době ignorovat zásadní význam a účinky nových médií -> udržitelný rozvoj vzdělávání Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 23 Požadavky na vzdělání učitele praktického vyučování Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících ̶Hlava II §3: Předpoklady pro výkon pedagogického pracovníka: ̶a) způsobilost k právním úkonům, ̶b) odborná kvalifikace pro přímou pedagogickou činnost, ̶c) bezúhonnost, ̶d) zdravotní způsobilost, ̶e) znalost českého jazyka, není-li dále stanoveno jinak. ̶ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 24 §9: Učitel střední školy; odst. 3: Učitel praktického vyučování získává odbornou kvalifikaci ̶a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu studijního oboru, který odpovídá charakteru praktického vyučování, ̶b) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru praktického vyučování, ̶c) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a ̶1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy, nebo ̶2. vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy, nebo ̶3. studiem pedagogiky. ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 25 §9: Učitel střední školy; odst. 5: Učitel odborného výcviku získává odbornou kvalifikaci ̶a) podle odstavce 3, nebo ̶b) středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, ̶ a ̶1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy, ̶2. vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně základní školy, nebo ̶3. studiem pedagogiky. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 26 Studium pedagogiky ̶se rozumí vzdělání získané studiem ̶ve vzdělávacím programu akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických pracovníků ̶uskutečňovaném vysokou školou nebo zařízením pro další vzdělávání pedagogických pracovníků ̶(120 hodin) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 27 Požadavek odborné praxe v oboru ̶není legislativně zakotven ̶je však žádoucí a na základě zkušeností se jeví jako potřebná praxe v oboru 5 let Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 28 De-profesionalizační novela ̶ kontroverzní novela zákona o pedagogických pracovnících ̶de-profesionalizace učitelství? ̶kvalita školního vzdělávání? ̶krátkodobé a dlouhodobé dopady na učitelskou profesi na její ocenění a prestiž ve společnosti? ̶učitelství ve vyspělých západoevropských zemích? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 29 Novela zákona č. 563/2004 Sb. § 9a (1) a 9a (6) § 9a Uznání splnění předpokladu odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní školy nebo učitele střední školy ̶(1) Zaměstnanci, který je absolventem akreditovaného magisterského studijního programu, jehož zaměření odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, může ředitel školy písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní školy nebo učitele všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy za splněný na dobu nejdéle 3 let ode dne, kdy tuto pedagogickou činnost začal vykonávat. ̶(6) Zaměstnanci, který získal vysokoškolské vzdělání v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd a současně je studentem akreditovaného magisterského studijního programu zaměřeného na přípravu učitelů druhého stupně základní školy nebo střední školy, který navazuje na bakalářský studijní program, může ředitel školy písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní školy nebo učitele všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy na této škole za splněný podobu studia tohoto akreditovaného magisterského studijního programu, nejdéle však na dobu 3 let ode dne zahájení studia tohoto studijního programu. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 30 Expozice problému ̶novela ZoPP vyvolává od r. 2018 poměrně vyostřenou diskuzi mezi odborníky i širší veřejností (politiky, experty na vzdělávání) ̶kontroverzními paragrafy – především § 9a (1), § 9a (6) a § 22, ̶ohrožují kvalitu vzdělávání v regionálním školství, ̶existenci učitelské profese a ̶ její prestiž ve společnosti ̶převážná část odborné veřejnosti považuje novelu za de-profesionalizační a de-kvalifikační. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 31 De-kvalifikace ̶radikální snížení kvalifikačních požadavků ̶na učitele všeobecně vzdělávacích předmětů na 2. stupni základních škol a středních škol ̶rezignaci na kvalifikaci pro vstup do učitelské profese ̶Kromě existujících dvou standardních cest (pětileté učitelské studium nebo pětileté neučitelské studium a doplňující pedagogické studium v rozsahu minimálně 250 hodin) novela legislativně zakotvuje 3. cestu -> možnost udělit, „darovat“ učitelskou kvalifikaci absolventovi magisterského studia jakéhokoliv oboru ředitelem školy bez splnění kvalifikačních požadavků,a to dokonce na dobu 3 let (tzv. ředitelská kvalifikace). Možnost darovat kvalifikaci jednou osobou je dokonce rozšířena o absolventy bakalářského studijního programu v oblasti pedagogických věd. To znamená bezprecedentní prolomení legislativní hranice pro vzdělanostní úroveň podmiňující získání učitelské kvalifikace v podobě magisterského studia Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 32 Důsledky ̶bezprecedentní prolomení legislativní hranice pro vzdělanostní úroveň podmiňující získání učitelské kvalifikace v podobě magisterského studia ̶ ̶legislativně zakotvená možnost přenést pravomoc státu udělit kvalifikaci učitelům základních a středních škol na ředitele školy ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 33 Učitelství je od roku 2016 tzv. regulovanou profesí ̶U těchto profesí vymezuje, garantuje a kontroluje kvalifikační požadavky stát ̶pedagogická komunita dlouho usilovala o naplnění znaků respektovaných profesí (jako je např. povolání lékaře, právníka), o plné uznání profesionality učitelství ̶Klíčovým znakem uznávaných profesí = speciální vědění, ̶poznatky získané dlouhou přípravou na nejvyšší (univerzitní) úrovni. Ty jsou považovány za podmínku ke kvalitnímu vykonávání profese. ̶již na vstupu do profese kontroluje STÁT splnění legislativně vymezených kvalifikačních požadavků. ̶u regulovaných, profesí, je nepřípustné, aby kvalifikaci udělovala 1 fyzická osoba. O kvalifikaci lékaře také nerozhoduje ředitel nemocnice, který svým podpisem přizná kvalifikaci chirurga například zubaři nebo rentgenologovi.Splnění kvalifikačních požadavků je striktně vyžadováno i v případě některých řemesel, služeb, dělnických povolání apod. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 34 De-profesionalizační ̶zpochybnění důležitosti specifických profesních znalostí a dovedností nutných pro kvalitní výkon učitelské profese, ̶které odlišují práci profesionálů od poučených, byť třeba i osobnostně disponovaných pedagogických laiků. ̶novela § 9a otevírá učitelskou profesi jakémukoliv absolventovi vysokoškolského studia, to znamená pouze se znalostí oboru (který by měl odpovídat obsahu učebního předmětu, pro který získá kvalifikaci), bez pedagogicko-psychologického a oborově didaktického vzdělání i bez praxe se žáky. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 35 „Novela staví na překonaném mýtu u nás i ve světě, že kdo umí obor, např. matematiku, umí ji také učit žáky různých schopností a různého věku, umí je motivovat k poznávání, vést ke spolupráci, vytvářet podnětné a bezpečné prostředí pro učení, poskytovat kvalitní zpětnou vazbu v procesu učení apod. Učitelství je komplexní profese, která vyžaduje řadu specifických profesních znalostí a dovedností nutných pro její kvalitní vykonávání. Jejich absence, a tedy velmi limitovaná profesní připravenost (omezená pouze na znalosti obsahu vyučovaných předmětů), představuje riziko pro žáky a hazard s kvalitou vzdělávání.“ Spilková (2023) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 36 Argumenty ve prospěch novely ̶nedostatek kvalifikovaných učitelů, ̶průměrný vysoký věk učitelského sboru, ̶nízký podíl absolventů učitelských oborů vstupujících do školní praxe (kolem 50 %) ̶posílení role ředitele a jeho odpovědnosti v personální oblasti, ̶potřeba zvýšit zapojení odborníků z praxe do výuky, ̶nespokojenost s pedagogickými fakultami, kritika kvality jejich výuky a potřeba vytvořit pro ně konkurenci Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 37 Zpochybnění argumentů 1) nedostatek kvalifikovaných učitelů v ČR ̶existuje řadu let, nijak dramaticky neroste, je obdobný jako ve většině vyspělých zemí, není plošný, je výhradně regionální (např. v Karlovarském kraji) ̶Je také specificky oborový (týká se jen několika oborů – např. fyzika, chemie, IT; v jiných oborech je naopak přebytek kvalifikovaných učitelů). Někteří politici upozorňovali také na ̶neexistenci spolehlivých statistik. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 38 2) stárnutí učitelských sborů ̶Zahraniční zdroje zpochybňují jeho relevanci a dokládají, že z perspektivy mezinárodního srovnání nejde o něco specificky českého a mimořádného. Dle dat z r. 2021 vyplývá, že v počtu učitelů nad 50 let jsme na tom dokonce lépe, než je průměr zemí Evropské unie. ̶Řada vyspělých západních zemí tedy čelí vážnějším problémům v této oblasti a přitom nepřistupuje k tak radikálnímu řešení, jako je rezignace na kvalifikační požadavky Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 39 3) nenastupování absolventů učitelských programů do praxe ̶je také v rozporu s daty ̶poslední rozsáhlý celostátní výzkum uplatnění absolventů českých vysokých škol z konce roku 2018 ukázal, že dvě třetiny absolventů učitelských programů a oborů nastupují do školství. Absolventi pedagogických oborů nastupující do odpovídajícího povolání dokonce převyšují průměr všech absolventů vysokých škol s výjimkou absolventů zdravotnických oborů a informačních a komunikačních technologií Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 40 4) přenesení pravomoci státu udělovat kvalifikaci učitelům na ředitele ̶hlavní argument = § 164 školského zákona, podle kterého je za kvalitu vzdělávání odpovědný ředitel školy ̶Odpovědnost ředitele je sice velká, ne však výlučná. Vztahuje se především k rodičům žáků a ke zřizovateli. ̶Garantem veřejného zájmu je STÁT, ̶který pomocí politických nástrojů vyvažuje dílčí zájmy různých skupin (zřizovatelů, ředitelů, učitelů, rodičů apod.). Odpovědnost za kvalitu celého vzdělávacího systému má stát a má mít tedy i roli garanta zákonných požadavků na kvalifikaci učitelů. ̶U regulovaných povolání, u nichž stát vyžaduje splnění kvalifikačních předpokladů nelze uvažovat o jiném potvrzení kvalifikace Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 41 De-profesionalizační novela v mezinárodní perspektivě přístupů k učitelské profesi Vladimíra Spilková Univerzita Pardubice, Filozofická fakulta, Katedra anglistiky a amerikanistiky Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 42 Zdroje ̶Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících ̶MŠMT.cz ̶Pedagogická příprava učitelů praktického vyučování: odborná konference sítě TTnet ČR : konference se konala 30.11.-1.12.2017 v Berouně. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2018. ISBN 978-80-7481-201-9. ̶Pecina, P. Didaktika praktického vyučování technických oborů II. Výuková opora. Brno: PdF MU, 2016. ̶Stejskalová, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb, Brno: PDF MU, 2013 ̶