Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Hospitace v odborném výcviku Ing. Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Smysl hospitace ̶Hospitace je důležitý prostředek při vzájemné výměně zkušeností mezi učiteli. ̶Kontrolní činnost ze strany řídích a nadřízených orgánů. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Funkce hospitace ̶poznávací ̶poznání stavu OV, ̶zjišťování rozdílů mezi předpoklady a skutečností, ̶získávání informací o úrovni výchovně-vzdělávací práce, ̶výměna zkušeností mezi všemi učiteli v odborném vzdělávání ̶ovlivňující ̶ovlivňování a usměrňování řídícího procesu v OV, ̶prostřednictvím hospitací sledujeme systematické zlepšování účinnosti pedagogické práce ̶výchovná ̶usměrňování výchovných pracovníků v OV, o výsledcích práce výchovných pracovníků a vychovávaných žáků ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Druhy hospitací ̶Podle obsahového zaměření ̶Všeobecná (celková) zaměřena na celkovou práci učitele ve vyučovací jednotce ̶Tematická zaměřená na dílčí úkol, didaktický problém (např. podmínky výuky, metody, aktivizace žáků apod.) ̶Následná po celkových a tematických hospitacích, k posouzení změn, ke kterým došlo za určité časové období (za čtvrtletí, za školní rok a pod.) ̶Speciální zaměřena na porovnávání dosažených studijních výsledků mezi třídami stejného odborného zaměření ̶Podle časové orientace ̶Jednotlivé podávají dílčí, izolované informace o vyučování mohou mít orientační charakter, kontrolní, úvodní hospitace ̶Systematické mají svůj přesný časový harmonogram objektivnější, ucelenější obraz o vyučovacím procesu Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Druhy hospitací podle počtu hospitujících ̶Individuální ̶jeden hospitující -> nadřízený pracovník, nový učitel OV u zkušenějších ̶Skupinové ̶více hospitujících ̶součást pedagogické praxe začínajících učitelů (instruktážní účel), výměna zkušeností ̶pro vedoucí pracovníky ke sjednocení kritérií při porovnávání, pro objektivní analýzu vyučovacího procesu ̶ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Výsledky hospitací ̶Podklad pro zkvalitňování práce učitelů i podmínek vyučování ̶ ̶Racionalizace obsahu a výukových forem ̶Vybavení školy UP, DT, zařízením pro praktické vyuč. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Fáze hospitace ̶Příprava ̶Seznámit se s učebními osnovami ̶Porovnat osnovy s rozpisem učiva, koordinačními plány ̶Zjistit z předhospitačního rozhovoru: Co bude učitel v daný den učit? Na co bude navazovat? Vymezený výukový cíl vyuč. jednotky. Vymezení učiva. Metody, prostředky a formy, které budou využity. Časový harmonogram hodiny (orientačně). Motivace žáků. Lze komplexně poskytnout v podobě rámcové (případně podrobné) písemné přípravy na vyučování a materiálů připravených do výuky (výukové opory, prezentace, pracovní listy, multimediální podklady apod. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 ̶Realizace ̶Poznat a objektivně posoudit proces a výsledky výchovy a vzdělávání žáků ̶Při výuce hospitující zaznamenává do hospitačního archu důležité informace o realizaci výuky (činnosti učitele, činnosti žáků a další důležité aspekty výuky). ̶Jedná se o aplikaci pozorování. ̶V literatuře nalezneme náměty pozorovacích schémat (hospitačních záznamů). ̶Rozbor, hodnocení ̶Po hospitaci ̶Základní prostředek pro řízení a kontrolu práce učitele ̶Důsledné ̶Snaha pomoci ̶Jinak konflikt, demotivace učitele ̶Rozbor vždy za přítomnosti učitele • Postupoval učitel podle plánu? • Jak pracoval učitel v průběhu vyučovací jednotky se stanoveným výchovně - vzdělávacím cílem? • Byl cíl splněn? • Bylo jeho splnění (nesplnění) bylo ověřeno? • Zhodnotil učitel výsledky učební práce žáků v hodině z hlediska výukového cíle? • Zapojil učitel do hodnocení i žáky a vedl je k sebehodnocení? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Metody hospitací ̶Pozorování ̶podrobné záznamy do hospitačního archu ̶nejběžnější ̶požadavky na správné hodnocení: soustředění na vyučovací proces, oprostit se od únavy, zlosti, apod., rozlišovat objektivně hodnocenou situaci od vlastní interpretace, oprostit se od předsudků a zaujetí, provádět přesné záznamy, co nejméně rušit výuku, nezasahovat do výuky ̶pozorované a následně analyzované části výuky časový harmonogram výuky A.plánování a řízení výuky – soulad cílů s kurikulem, návaznost teorie a praxe, rozvoj klíčových a odborných kompetencí B.použití metod a forem výuky C.materiální podmínky výuky – pracovní prostředky, učební pomůcky, vybavení pracoviště, BOZP D.motivace a hodnocení (včetně sebehodnocení) E.klima, vztahy, komunikace Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Další metody hospitací ̶Ústní/písemné prověřování ̶k ověření vědomostí a znalostí žáků učiva souvisejícího s OV, jak jsou žáci schopni využívat odborné vědomosti v praxi ̶Prověrkové práce ̶pomocí kontrolní práce ověřit vědomosti a dovednosti žáků ̶Rozvíjející hospitace s využitím metodiky 3 A – didaktické kazuistiky ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Rozvíjející hospitace, metodika 3A v podmínkách odborného vzdělávání ̶hospitace na základě analýzy videozáznamu – hospitační videostudie. ̶metodika 3A = anotace, analýza, alterace -> 3 fáze hospitace ̶metodu navrhl a rozvíjí tým pracovníků na Institutu výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty MU. ̶od běžných hospitací odlišuje hloubkou a podrobností analýzy a vysvětlení NE principy provedení ̶zaměřena na podporu a rozvoj učitelových profesních kompetencí a spojení teorie s praxí ̶nerozlišujeme komunitu teoretiků, kteří „vědí“, od komunity praktiků, kteří „konají“ – obě skupiny jsou zahrnuty do společenství profesionálů, se všemi nároky na hluboké porozumění předmětu své profese ̶ ̶Rozvíjející hospitace má tři fáze: 1.Anotace 1.Kontext výukové situace – cíl, téma, návaznost obsahu 2.Didaktické uchopení obsahu – činnosti učitele a žáků 2. Analýza 1.Strukturace obsahu – rozbor s využitím konceptového diagramu 2.Rozbor transformace obsahu s výhledem k alteraci 3.Alterace 1.Posouzení kvality 2.Návrh alterace a její přezkoumání ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Anotace - předhospitační fáze ̶Kontext výukové situace – cíl, téma, návaznost obsahu ̶Didaktické uchopení obsahu – činnosti učitele a žáků ̶Hospitující a hospitovaný proberou přípravu výuky s ohledem ̶na cíle výuky (oborové kompetence, klíčové kompetence), ̶obsah výuky ̶a plánované metodické postupy. ̶ ̶Výstupem této části je tedy zaznamenání uvedených informací. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Analýza - hospitační fáze ̶Strukturace obsahu – rozbor s využitím konceptového diagramu ̶Rozbor transformace obsahu s výhledem k alteraci ̶Představuje záznam sledovaných jevů (průběhu výuky) a tzv. konceptový diagram ̶vymezení hlavních osvojovaných pojmů a činností ve sledované výuce a jejich vzájemných vazeb ve formě myšlenkové mapy – uzlového grafu (Janík et. al.,2016). ̶Záznam by měl být podrobný a postihující vše podstatné. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Alterace - pohospitační fáze ̶Posouzení kvality ̶Návrh alterace a její přezkoumání ̶Reflexe činností, rozbor výukových situací a nalezení shody mezi hospitujícím a hospitovaným. ̶Zaznamenávají se i rozdílné názory s ohledem na cíl hospitace a návrhy možných tzv. alterací (jak jinak by výuka mohla být realizována). ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 Virtuální hospitace, videostudie ̶videa z výuky učitelů z praxe -> společenství praktikujících učitelů = videokluby ̶cíl: reflexe výuky, profesní rozvoj, sdílení zkušeností ̶průběh: zhlédnutí videosekvence z výuky -> diskuze ̶v průběhu diskuze je přítomen v roli facilitátora výzkumník z fakulty připravující učitele Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 Virtuální hospitace – Seznámení s litosférou ̶Databáze virtuálních hospitací z gymnázií naleznete zde ̶Aplikace evaluační metody 3A na Virtuální hospitaci – Seznámení s litosférou ̶anotace: ročník, do jakého tematického celku téma spadá, předcházející učivo ̶analýza: cíl, metody, formy, pomůcky, interakce mezi učitelem a žáky,motivace, opakování ̶alterace: stanovení náročnějších cílů (porozumění, analýza, aplikace), cíle determinují povahu a charakter obsahu/učiva -> porozumění příčinám a následkům, oproti popis skutečností a upevňování pojmů Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Rozbor – opakování učiva ̶Video (čas: 3:24 – 7:30) + vyhodnocení správných odpovědí (7:30 – 8:55) ̶Otázky: ̶Čeho jste si všimli? Co vás zaujalo? ̶Může opakování v hodině mít dle vašeho názoru potenciál využitelný k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí u žáků? ̶Jaký názor máte na samostatnou práci žáků s pracovními listy? Nejedná se pouze o kognitivně nenáročné mechanické doplňování a opisování? ̶Co mohl učitel udělat jinak a proč? ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Rozbor vybraných částí hodiny Čas Průběh výuky Poznámky hospitujícího Alterace (možné alternativy) 3:24 – 7:30 (video) Opakování učiva z předešlé hodiny Žák má příležitost zopakovat si učivo. Odhadovaný přínos: •aktivizace žáků •upevňování učiva Připomínka: •jedná se o mechanickou práci s elementárními pojmy bez důrazu na jejich porozumění a analýzu Využít několik fotografií různých typů krajin, nechat žáky identifikovat jednotlivé složky krajinné sféry a ptát se, jaké interakce mezi jednotlivými složkami je možné na fotografiích pozorovat. Odhadovaný přínos: •aktivita bude více zacílena na odhalování vzájemných interakcí mezi jednotlivými složkami krajinné sféry, čímž bude více zohledněn syntetický charakter oboru geografie Připomínka: •žáci by měli pochopit, že ačkoliv se jednotlivé složky krajinné sféry vyučují odděleně, v krajině fungují ve vzájemné interakci Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 Čas Průběh výuky Poznámky hospitujícího Alterace (možné alternativy) 7:30 – 8:55 Vyhodnocení správných odpovědí Žák má možnost dozvědět se, jak byl úspěšný a dostává od učitele zpětnou vazbu o zvládnutí učiva. Odhadovaný přínos: •kromě upevnění učiva dostává také učitel zpětnou vazbu o úspěšnosti žáků Připomínka: •motivace známkou může u některých žáků podporovat formální přístup ke školní práci Nechat žáky ve dvojicích diskutovat a zdůvodnit své odpovědi. Odhadovaný přínos: •žáci budou nuceni o pojmech diskutovat a aktivně je používat Připomínka: •těžištěm této fáze hodiny bude činnost žáků, nikoliv činnost učitele Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 21 Didaktické kazuistiky ̶Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání ̶Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách ̶Metodika 3A: nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22 Zdroje ̶JANÍK, T. et. al. (2016). Kvalita (ve) vzdělávání obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU. ̶PECINA, P. (2013). Didaktika praktického vyučování I. Výuková opora. Brno: Masarykova univerzita. ̶PECINA, P. (2014). Didaktika odborných předmětů. Výuková opora. Brno: Masarykova univerzita. ̶ČADÍLEK, M. (2003). Didaktika praktického vyučování I. Brno: CERN, S.R.O. ̶ČADÍLEK, M., LOVEČEK, A. (2005) Didaktika odborných předmětů. Brno: AKADEMICKÉ NAKLADATELSTVÍ CERM. ̶Užitečné odkazy: ̶http://didacticaviva.ped.muni.cz/ ̶https://www.ped.muni.cz/profivi/profivi-videokluby.html ̶https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=1645 ̶ ̶