Modernizace a racionalizace vyučovacího procesu v odborném výcviku Oblasti modernizace a racionalizace vyučovacího procesu Předmětem modernizace je zvyšování efektivity výukového procesu k úspěšnému plnění cílů. Oblasti: } Výukové cíle dané školy a daných předmětů } Obsah a struktura jednotlivých předmětů } Řízení a organizace výukového procesu } Hodnocení } Využívání učebních pomůcek a didaktické techniky Cíle - požadavky } Konzistentnost } Podřízenost nižších cílů cílům vyšších } Přiměřenost } Možnostem a schopnostem žáků, učitele, reálným podmínkách vyučování } Vyjádření v pojmech výkonů žáků } Vyjádření změny v osobnosti žáka NE to, co bude učitel dělat } Nepoužívat nejednoznačná slovesa typu pochopit, znát, rozumět, osvojit si, naučit se! =>AKTIVNÍ slovesa } Respektování taxonomie cílů vyučovacího procesu } Existuje více úrovní osvojení si učiva než jen zapamatování Taxonomie cílů } Cíle pro vyšší úroveň učení se } Postupy, hledání řešení } => heuristické metody, sokratovské rozhovory (teze-antiteze-syntéza) Taxonomie cílů v psychomotorické rovině SWOT analýza – aktuální příležitosti a hrozby škol v ČR } Specifické cíle: } Charakterizovat pojem vnější prostředí organizace. (2. kategorie cílů podle revidované Bloomovy taxonomie) } Charakterizovat pojem příležitost. (2. kategorie) } Charakterizovat pojem hrozba. (2. kategorie) } Porozumět článku. (2. kategorie) } Vysvětlit obsah článku vlastními slovy ostatním studentům ve třídě. (2. kategorie) } Rozlišit, které informaci z článku mohou mít dopad na střední školy. (4. kategorie) } Uvést argumenty proč bude mít informace z článku dopad na střední školy. (4. kategorie) } Rozhodnout, zda dopad na střední školy bude pozitivní nebo negativní. (5. kategorie) } Kategorizovat dopady do příležitostí a hrozeb sepsáním matice příležitostí a hrozeb. (5. kategorie) } Navrhnout možné strategie (opatření), jak může střední škola reagovat na změny vnějšího prostředí (6. kategorie) } Odvodit kritické faktory úspěchu středních škol ukazující, na jakých faktorech závisí jejich úspěch. (6. kategorie) Obsah učiva } Pozor na předimenzovanost učiva } Zaměření se pouze na osvojování poznatků (=>výklad, prezentace) } Výchovná a rozvíjející funkce školství? Rozvoj citové, hodnotové, mravní stránky osobnosti? Rozvoj klíčových kompetencí? } Monolog učitele – co dělají žácí? } Poslouchají, opisují, napodobují učitele, řeší úlohy jako on, mechanicky memorují bez pochopení } Základní učivo x rozšiřující učivo } Umožňuje diferencovat žáky podle výkonu, nadání, schopností, úsilí, … Řízení a organizace vyučovacího procesu } používání různých metod a forem výuky } podpora různých stylů učení a různých dovedností žáků } úspěchu v předmětu bude dosahovat větší počet žáků } prevence proti nekázni } motivace, zapojení žáků do výuky } zlepšení vztahu k předmětu, lepší klima ve třídě Moderní koncepce vyučovacího procesu } Kooperativní vyučování } Problémové vyučování } Projektové vyučování } Systém dokonalého osvojování učiva (mastery learning) } Globální výchova } Konstruktivismus } Autentické vyučování } Činnostní vyučování } Modulárně-kreditový systém výuky } Otevřené, distanční a pružné vzdělávání } Elektronické vzdělávání (e-learning) } Mozkovo-kompatibilní učení (bran-based learning) Suportivní hodnocení } využívá rozmanitých způsobů hodnocení } známky } slovní hodnocení } diplomy a certifikáty } věcné odměny } pochvaly apod. } klíčové činnosti } nesrovnává, nedělá žebříček, } individuální přístup (srovnávání současného výkonu žáka s minulými, hodnotíme osobní výkon), } jedničky za dobrou práce (ne za snahu nebo jako motivace), } hodnotí se proces (nalezení řešení, vytvoření, dohodnutí se, vymýšlení, navržení, ..), } použití různých výukových metod doplněných hodnocením, poskytování zpětné vazby (posiluje pozitivní atmosféru), …. Příprava na život a práci současnou i budoucí } Všeobecný cíl výchovy a vzdělávání } Respektování změn ve vývoji společnosti } Intenzivní konkurenční boj na světových trzích – tvořivost, celoživotní vzdělávání } Exploze informací – klíčové kompetence,schopnost získat, zpracovat, aplikovat informace } Prudký vědecko-technický rozvoj – člověk X stroje, roboti } Demografické změny ve společnosti – celoživotní vzdělávání } Migrace – multikulturní výchova, globální kulturní gramotnost } Znečistění životního prostředí, nedostatek potravy a pitné vody } Malé a střední podnikání – rychlé reakce na měnící se podmínky } ICT Moderní ICT } Pro zatraktivnění výuky } Internet věcí } Chytrý dům, chytré výlohy, monitorování tlaku v pneumatikách } Virtuální realita } Brýle simulující opilost } Rozšířená realita } Plánování stavby domu, rekonstrukce } Výuka řemesel – brýle promítnou, jak věc opravit, opracovat (není nutné přerušit práci za účelem nahlédnutí do manuálu) } Umělá inteligence } 3D tisk } Umělé kyčelní klouby ICT a jejich vliv na vyučovací proces } Internet = nekonečný zdroj informací } Informace pravdivé X nepravdivé X vytržené z kontextu } Jak najít relevantní a pravdivé informace } Učitelé vzdělávají děti pro život, aniž by věděli, jaký bude } Jak dlouho budeme učit děti psát rukou? } Od učitele se očekává stále více } Práce s moderní technikou, nové metody Integrace nových ICT není dána množstvím technických zařízení používaných při výuce, ale tím, jakým způsobem a z jakých důvodů jsou tato zařízení používána! Inspirativní a informační zdroje } Google } Scholar.google.com } recenzované online dostupné akademické časopisy, knihy, konferenční příspěvky, diplomové práce a disertace } Le-Sy nápadů – inspirativní weby a metodiky } Dumy.cz } RVP } NUOV } … Tablety ve školství } Výhody: } Tvorba příprav, organizace času – kalendáře, elektronická komunikace se žáky i s rodiči, internet, sdílení materiálů, klasifikační sešit, třídní kniha, … (pro učitele) } Nové interaktivní a multimediální materiály, digitální učebnice, nástroj pro tvořivou práci, … (pro žáky) } Nevýhody } (ne)soustředěnost, (ne)komunikativnost Tablety ve školství } EduBase.cz – komplexní aplikace pro tablety } Tvorba výukových aktivit } BOXED, iTřída – komunikace se žáky, zveřejňování výukových materiálů, úkolů, testů } Interaktivní učebnice – firma Fraus } Quizlet.com } Kahoot Interaktivní tabule } Doporučení: } Začít s používáním materiálů připravených zkušenějším kolegou ->zjistíme, co tabule všechno umí a jak se to používá } Výukové materiály – www.veskole.cz; dumy.cz; www.activboard.cz;www.activucitel.cz } Výhody: } Lepší zapojení žáků do výuky } Vizualizace učiva } Okamžité uložení a sdílení obsahu učiva } Nevýhody: } Snadný přechod k encyklopedismu } Zaměření se spíše na formu a ne na obsah } Náročnost tvorby výukových materiálů } Absence reálných pokusů } Absence práce s tištěnou knihou } Potlačován rozvoj abstraktního mylšení } Finanční náročnost, riziko zničení E-learning } Výuka prostřednictvím on-line kurzů dostupných na internetu } Výhody: } Časová flexibilita, individuální studijní plán, sebekontrola, názornost, kombinace s jinými formami výuky } Nevýhody: } Nutnost silné vůle žáka, velká náročnost na přípravu a řízení výuky učitelem } V ČR se nejvíce využívá LMS Moodle Sociální sítě ve výuce } Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn } Výhody: } Sdílení výukových materiálů, týmová spolupráce na projektech,řešení problému nespecifikovanou skupinou lidí, zpětná vazba, upozornění na důležité termíny odevzdání DÚ, diskuze, zveřejňování fotografií ze školních aktivit } Nevýhody: } Zneužití osobních dat, spamy, možnost nevhodného chování, kyberšikana, nežádoucí rozptylování, Online aplikace pro procvičení a upevnění učiva • JeopardyLabs • Mentimeter • Wordwall • Generátor křížovek • 3D software corinth • Kahoot … JeopardyLabs - Riskuj } https://jeopardylabs.com/play/2023-03-29-50 Mentimeter } snadno sestavitelné prezentace, interaktivní ankety, kvízy a Word Clouds } větší účast a méně stresu } https://www.menti.com/alngz41s6ihq Worldwall } Vytvořte vlastní aktivity pro vaši třídu. } Kvízy, zápasy, slovní hry a mnoho dalšího. } Př.: Náhodné kolo, Otevřete krabici, Vyhledávání slov Sudoku a osmisměrky } sudoku } osmisměrky } možnost tisku Křížovky 3D software corinth } názorné ilustrace k výkladu } zatraktivnění výukových materiálů } př.: biologie rostin Kahoot Aktivizační metody na začátek hodiny } https://www.youtube.com/watch?v=2GHyErMZadg Zdroje } ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. Brno: CERN, S.R.O. 2003. } ČADÍLEK, M. STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: CERN, S.R.O. 2003. } LACINA, Lubor, Petr ROZMAHEL a Jitka KOMINÁCKÁ. Příručka mentoringu: Posilování mentorských kapacit pedagogů. 1. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-067-7. } STEJSKALOVÁ, Pavla. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb: Určeno pro studenty učitelství praktického vyučování. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6456-0. } TUREK, Ivan. Didaktika. Bratislava: Wolters Kluwer (Iura Edition), 2008. ISBN 978-80-8078-198-9.