Adobe Systems Podrobná příprava na učební den Bc. Ing. Nikola Straková Adobe Systems zápatí prezentace 2 Příprava učitele na vyučování ̶Ano X Ne ? ̶G. Petty: „ Neplánovat znamená plánovaný neúspěch.“ ̶ ̶Důvod plánovaní výuky: ̶dosažení zamýšlených cílů ̶žáci pochopí smysl a akceptují cíle výuky ̶udržíme zájem žáků a aktivně je zapojíme ̶zachováme logickou strukturu výuky Adobe Systems zápatí prezentace 3 Udržení zájmu a aktivity žáků ̶žáci by měli znát cíl výuky a měli by mu rozumět, považovat ho za smysluplný ̶znalost cíle = účinná motivace ̶sdělení cíle: ̶prosté sdělené, napsání na tabuli ̶exponace cíle na základě řešení problému, myšlenkového nebo reálného pokusu, praktické situace ̶ ̶Obsah – smysluplný, srozumitelný, související s reálným životem, reálný, aktuální (ne umělý jen pro účely školy) ̶různorodé aktivity (střídání metod a forem) ̶názornost ̶diferenciace obsahu (základní a rozšiřující učivo) ̶pozitivní hodnocení Výuka je drama, učitel je herec v roli učitele J Adobe Systems zápatí prezentace 4 Fáze výuky ̶Motivace ̶získání zájmu žáků, příprava na osvojování učiva ̶Expozice ̶zprostředkování nových poznatků včetně aktivizace žáků ̶Fixace ̶upevňování osvojených vědomostí a dovedností ̶Diagnóza ̶prověřování, hodnocení, klasifikace ̶Aplikace ̶praktické užití (praxe) Adobe Systems zápatí prezentace 5 Obecná struktura přípravy na učební den ̶podmínky: ̶vyučován je nový obsah ̶výuka probíhá skupinově ̶místo výuky = dílny, laboratoře nebo cvičná pracoviště ̶Úvodní část ̶zahájení – nástup, kontrola docházky ̶výklad – cíle učebního dne, motivace, ověření si teoretických znalostí ̶instruktáž ̶Pracovní část ̶nácvik pracovních činností, průběžná kontrola, průběžné dílčí hodnocení, průběžná instruktáž ̶Závěrečná část ̶kontrola práce žáků i pracoviště ̶hodnocení dosažených výsledků i splnění cílů ̶ukončení ̶Odlišný obsah má učební den ̶na provozních pracovištích ̶při výkonu kontrolních prací Adobe Systems zápatí prezentace 6 Osnova podrobné přípravy na UD A.Téma B.Motivace C.Cíle (kognitivní, psychomotorické, afektivní) D.Plán ověření dříve osvojených vědomostí a dovedností potřebných pro nové učivo E.Učivo – teorie F.Praktická část – instruktáž, cvičení G.Organizace a metody výuky (kreativita, střídání metod) H.Pomůcky I.Shrnutí, opakování J.Hodnocení K.Časový harmonogram L. Adobe Systems zápatí prezentace 7 Téma ̶není cílem! ̶vychází z tematického plánu vyučovacího předmětu (ŠVP, RVP) ̶ŠVP ̶učební osnovy -> tematické celky a témata předmětů/modulů Adobe Systems zápatí prezentace 8 Cíle ̶kognitivní, psychomotorické i afektivní ̶taxonomie a různé úrovně osvojení si učiva ̶vycházet z RVP (klíčové kompetence, očekávané výstupy, požadavky na absolventa) a ŠVP (Osnovy, …) ̶přiměřenost, jednoznačnost, kontrolovatelnost ̶formulace pomocí aktivních sloves! ̶operacionalizované cíle Adobe Systems zápatí prezentace 9 Ověřování dosavadních vědomostí a dovedností ̶ověření získaných poznatků ̶poznatky se relativně rychle zapomínají ̶=> vstupní diagnostika vědomostní úrovně žáků ̶připravit si otázky a úkoly ̶adekvátnost obsahu i obtížnosti ̶pokud bude formou individuálního zkoušení ̶předem rozmyslet koho vyvoláme ̶vymyslet efektivní zaměstnání zbytku třídy Adobe Systems zápatí prezentace 10 Učivo ̶didaktická transformace vědeckého poznání v dané oblasti/oboru na obsah výuky ̶vycházíme z učebnic, metodických materiálů, odborných publikací, internetových obsahů kriticky zhodnocených! ̶soulad učiva s moderní vědou a technikou i s ohledem na budoucí vývoj ̶srozumitelné všem žákům Adobe Systems zápatí prezentace 11 Organizace a metody ̶adekvátní volba vzhledem k cílům a učivu ̶na výběr je široké spektrum forem i metod ̶metody slovní, názorné, praktické, problémové, … ̶místa výuky: třída, laboratoř, dílna, cvičné pracoviště, … ̶způsob výuky: skupinová, individuální, … ̶kreativita ̶střídání ̶… Adobe Systems zápatí prezentace 12 Opakování a procvičování v závěru výuky ̶otázky a úkoly, kterými zjistíme, nakolik žáci učivu porozuměli ̶příklady použití, reálné problémy, situace propojující nové učivo s dřívějším, nebo učivem z jiných předmětů ̶úlohy navíc pro případ přebytečného času ̶obtížnější úkoly pro výkonnější žáky ̶domácí úlohy Adobe Systems zápatí prezentace 13 Časový harmonogram Čas Činnost Metoda Úlohy, pomůcky Poznámky 8:00 – 8:05 Docházka, zápis do třídní knihy 8:05 – 8:10 Motivace Reálný příběh Noviny 8:10 – 8:15 Cíle … … Pozn.: Pro rychlejší orientaci v přípravě lze zaznamenávat čas časovými body, např.: 5 minut – docházka, 5 minut – motivace, … Adobe Systems zápatí prezentace 14 Ukázka podrobné přípravy