Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Seminář z didaktiky praktického vyučování 2, FC5061 Požadavky na ukončení Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Harmonogram - Čt 8:00 -- 9:50 učebna 12 Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Požadavky k ukončení předmětu – udělení kolokvia ̶Žákovský projekt ̶Téma: Žákovský projekt se zaměřením na Váš obor ̶Požadovaný typ projektu: připravený učitelem délka projektu 1 den až 1 týden (krátkodobý) prostředí projektu: kombinované (školní i domácí i mimoškolní) projekt určený pro řešení skupinou žáků vícepředmětový/realizující průřezové téma ̶Odevzdání: on-line do odevzdávárny + prezentace projektu Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Postup zpracování ŽP 1.Příprava projektu ̶abstrakt cca na 1 A4 ̶sepsání idey, ujasnění si východisek, a tématu projektu ̶ujasnění si hlavních cílů, výstupu z projektu, způsobu realizace, vymezení řešitelských týmů, zajištění projektu (materiálního, personálního, finančního) 2.Vlastní konstrukce projektu ̶viz osnova ŽP ve studijních materiálech 3.Prezentace projektu před spolužáky 4.Hodnocení projektu učitelem Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Žákovský projekt Požadavky Poznámky Zaslání abstraktu Nejpozději do 5. 10. Cca 1 A4 Stručné nastínění cílů, obsahu, metod, forem, výstupu, hodnocení, uplatnění ŽP Termíny prezentace ŽP 30. 11. & 7. 12. & 14. 12. Forma prezentace libovolná (ppt, word, pouze ústní, …) Požadovaný obsah kompletního ŽP Abstrakt, uplatnění projektu, cíle, vymezení typu projektu, očekávané výstupy, časový harmonogram k projektu, realizační a organizační zajištění projektu (včetně zadání jednotlivých úkolů, prostředků pro jejich řešení, způsobu vyhodnocení výsledků), způsob závěrečného hodnocení žáků viz osnova ŽP ve studijních materiálech. Odevzdání ŽP Nejpozději do 16.12. Udělení kolokvia Kontrola ŽP vyučujícím a čas na případné opravy/úpravy Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Doporučená literatura a zdroje informací ̶http://www.nuov.cz/uploads/KURIKULUM/zakovske_projekty_cesta_ke_kompetencim.pdf ̶Dalibor Naar a kol.: Průvodce pro projektové vyučování. 1. vyd., Egredior o. s. nakl. Zajímavé učení, 2004 ̶Kubínová Marie. Projekty ve vyučování. www. rvp.cz/clanek/289/334 ̶ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003. 173 s. info ̶ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003. 104 s. info ̶ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003. 68 s. info ̶MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info ̶ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002. 90 s. ISBN 8021026987. info ̶KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 807178253X. info ̶TUREK, Ivan. Didaktika. Bratislava: Wolters Kluwer (Iura Edition), 2008. ISBN 978-80-8078-198-9. ̶… ̶ ̶ Adobe Systems Podrobná příprava na učební den Adobe Systems zápatí prezentace 8 Příprava učitele na vyučování ̶Ano X Ne ? ̶G. Petty: „ Neplánovat znamená plánovaný neúspěch.“ ̶ ̶Důvod plánovaní výuky: ̶dosažení zamýšlených cílů ̶žáci pochopí smysl a akceptují cíle výuky ̶udržíme zájem žáků a aktivně je zapojíme ̶zachováme logickou strukturu výuky Adobe Systems zápatí prezentace 9 Udržení zájmu a aktivity žáků ̶žáci by měli znát cíl výuky a měli by mu rozumět, považovat ho za smysluplný ̶znalost cíle = účinná motivace ̶sdělení cíle: ̶prosté sdělené, napsání na tabuli ̶exponace cíle na základě řešení problému, myšlenkového nebo reálného pokusu, praktické situace ̶ ̶Obsah – smysluplný, srozumitelný, související s reálným životem, reálný, aktuální (ne umělý jen pro účely školy) ̶různorodé aktivity (střídání metod a forem) ̶názornost ̶diferenciace obsahu (základní a rozšiřující učivo) ̶pozitivní hodnocení Výuka je drama, učitel je herec v roli učitele J Adobe Systems zápatí prezentace 10 Obecná struktura přípravy na učební den Adobe Systems zápatí prezentace 11 Osnova podrobné přípravy na UD Adobe Systems zápatí prezentace 12 Téma ̶není cílem! ̶vychází z tematického plánu vyučovacího předmětu (ŠVP, RVP) Adobe Systems zápatí prezentace 13 Cíle ̶kognitivní, psychomotorické i afektivní ̶taxonomie a různé úrovně osvojení si učiva ̶vycházet z RVP (klíčové kompetence, očekávané výstupy, požadavky na absolventa) a ŠVP (Osnovy, …) ̶přiměřenost, jednoznačnost, kontrolovatelnost ̶formulace pomocí aktivních sloves! ̶operacionalizované cíle Adobe Systems zápatí prezentace 14 Ověřování dosavadních vědomostí a dovedností ̶připravit si otázky a úkoly ̶adekvátnost obsahu i obtížnosti ̶pokud bude formou individuálního zkoušení ̶předem rozmyslet koho vyvoláme ̶vymyslet efektivní zaměstnání zbytku třídy Adobe Systems zápatí prezentace 15 Učivo ̶didaktická transformace vědeckého poznání v dané oblasti/oboru na obsah výuky ̶vycházíme z učebnic, metodických materiálů, odborných publikací, internetových obsahů kriticky zhodnocených! Adobe Systems zápatí prezentace 16 Organizace a metody ̶adekvátní volba vzhledem k cílům a učivu ̶na výběr je široké spektrum forem i metod ̶kreativita ̶střídání ̶… Adobe Systems zápatí prezentace 17 Opakování a procvičování v závěru výuky ̶otázky a úkoly, kterými zjistíme, nakolik žáci učivu porozuměli ̶příklady použití, reálné problémy, situace propojující nové učivo s dřívějším, nebo učivem z jiných předmětů ̶úlohy navíc pro případ přebytečného času ̶obtížnější úkoly pro výkonnější žáky ̶domací úlohy Adobe Systems zápatí prezentace 18 Časový harmonogram Čas Činnost Metoda Úlohy, pomůcky Poznámky 8:00 – 8:05 Docházka, zápis do třídní knihy 8:05 – 8:10 Motivace Reálný příběh Noviny 8:10 – 8:15 Cíle … … Pozn.: Pro rychlejší orientaci v přípravě lze zaznamenávat čas časovými body, např.: 5 minut – docházka, 5 minut – motivace, … Adobe Systems zápatí prezentace 19 Ukázka podrobné přípravy