Interpretace jako tvůrčí dialog????? Interpretace výtvarného díla A. Texty teoretiků B. Interpretační postupy umělců (interpretace, apropriace, eklekticismus, kopie) Edvard Munch (1893) Francis Bacon Jiří Černický Jiří Surůvka Michal Cihlář Film Edvard Munch 1974 - download, online | movie-download.cz Sherie Levine Sturtevant Mike Bidlo (1983) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/59/Sherrie_Levine.jpg/220px-Sherrie_Levine.j pg Roy Lichtenstein (1974) Henri Matisse (1909) Gott, zeig mir deine Eier Jiří Georg Dokoupil 1982 (detail, 300x600cm) documenta Kassel 1982 • Obsah obrázku text, osoba Popis byl vytvořen automaticky Pan Hadlíz???? Nikoli! Ladislav Novák z Třebíče!!! Ivan Csudai – Stanislav Diviš – Laco Terén Traja z pekného páru Obsah obrázku text, místnost Popis byl vytvořen automaticky Druhý dotek princip interpretace v tvorbě současných českých a slovenských umělců v úterý 20. září 2005 v 17,00 hodin v Domě pánů z Kunštátu, Dominikánská 9 výstavu uvede Radek Horáček ředitel Domu umění města Brna Součástí vernisáže je vystoupení Petra Nikla v nádvoří Domu pánů z Kunštátu Rudolf Fila, Milan Bočkay, Vladimír Kordoš, Otis Laubert, Laco Terén, Ivan Csudai, Dorota Sadovská Miroslav Šnajdr, Petr Veselý, Tomáš Lahoda, Stanislav Diviš, Petr Nikl, Libor Jaroš, Pavel Ryška Stanislav Diviš: Dva světy – Boží klip, 2002 Obsah obrázku text, galerie, místnost, scéna Popis byl vytvořen automaticky Miroslav Šnajdr Obsah obrázku zeď, interiér, scéna, místnost Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku patro, interiér, zeď, galerie Popis byl vytvořen automaticky Tomáš Lahoda: Ikebama Obsah obrázku patro, interiér, zeď, galerie Popis byl vytvořen automaticky Proč tolik umělců používá „druhý dotek“ – proč se vracejí k dílům svých dávných předchůdců či současníků, aby je komentovali, proměnili, nebo dokonce přímo zopakovali? V roce 2005 pojmenoval Rudolf Fila svou interpretaci Leonardovy Dámy s hranostajem názvem A je po Leonardovi. Cyklus jiných prací se jmenuje Doklimtováno. Obsah obrázku text, zeď, místnost, galerie Popis byl vytvořen automaticky Bedřich Dlouhý: Krajkář, 1986 Máme tedy interpretaci považovat za určité ukončení života původní předlohy a začátek života nového? Proč dnes malovat obraz podle malířské předlohy z dávné renesance? A proč my, diváci, zkoumáme se stejným zájmem díla starých mistrů i překvapivé objevy tvůrců současných? Není to snad tím, že my všichni svým vnímáním a přemýšlením náš svět interpretujeme? Obsah obrázku text, pózování Popis byl vytvořen automaticky Petr Nikl, Petr Veselý Obsah obrázku zeď, místnost, interiér, patro Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku zeď, patro, interiér, galerie Popis byl vytvořen automaticky Již v 50. letech 20 století interpretuje slavné předlohy třeba Francis Bacon, vrací se k Vélasquezovi a zpracovává také van Gogha a jeho obraz s postavou rozsévače. Toto zobrazení si ovšem Vincent van Gogh šedesát let před ním „vypůjčil“ od Milleta. Obsah obrázku text, galerie, scéna, místnost Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, galerie, scéna, místnost Popis byl vytvořen automaticky Milan Bočkay Obsah obrázku text, galerie, scéna, místnost Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, galerie, scéna, místnost Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku zeď, interiér, galerie, místnost Popis byl vytvořen automaticky 1. Dialogy (1. sál) S. Diviš – I. Csudai – L. Teren, R. Fila a vlastní předlohy 2. Mezi generacemi (2. sál) M. Šnajdr a syn (vnuk), S. Diviš a syn, P. Veselý a děd, L. Jaroš a maminka (foto) 3. Nové všední předměty (3. sál) O. Laubert, L. Jaroš, P. Veselý, M. Bočkay, P. Nikl, T. Lahoda 4. Pohledy do historie (4. sál) M. Šnajdr a renesance (G. Klimt), R. Fila a baroko, V. Kordoš a renesance, M. Bočkay s van Gogh, P. Nikl a renesance 5. Doteky současného umění (5. sál) P. Ryška a 20. stol, D. Sadovská a osobnosti, T. Lahoda a Warhol Tomáš Lahoda, Milan Bočkay Obsah obrázku zeď, interiér, dřevo Popis byl vytvořen automaticky Pavel Ryška Obsah obrázku text, tabule Popis byl vytvořen automaticky Dorota Sadovská Obsah obrázku text, galerie, místnost Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, lidé, místnost Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, starší Popis byl vytvořen automaticky Druhý dotek (Vermeer van Delft konečně v Brně?) ____________________________ Výstava v určitém tematickém vymezení sleduje interpretační postupy vybraných českých a slovenských umělců, kteří ve své tvorbě tohoto přístupu výrazněji užívají. Jedná se o širší mezigenerační dialog i o pokus postihnout osobitost různých pojetí v rámci interpretace, tedy autorské práce s nějakou již dokončenou předlohou. Cicerone – průvodce výstavou Druhý dotek Proč tolik umělců používá „druhý dotek“ – proč se vracejí k dílům svých předchůdců či současníků, aby je komentovali, proměnili, nebo dokonce zopakovali? V r. 2005 nazval Rudolf Fila svou interpretaci Leonardovy Dámy s hranostajem A je po Leonardovi. Je snad interpretace ukončením života původní předlohy a začátkem života nového? 3. SÁL – POHLEDY DO HISTORIE I Otis Laubert (1946) Tvorba Otise Lauberta je „druhým dotekem“ jako celek, neboť umělec již několik desetiletí vytváří svoje objekty i asambláže z nejrůznějších nasbíraných předmětů. Krabičky, tuby od barev či léků, knoflíky, ale i kýčovité náboženské sošky nebo třeba zápalky – to vše jsou předměty, jimž Laubert dává novým uspořádáním nové významy. Jeden typ jeho tvorby zastupují objektové interpretace uměleckých reprodukcí. Jen nepatrný trojrozměrný předmět nás najednou upozorní na významný detail, který bychom možná přehlédli.... Petr Veselý (1953) Petr Veselý v obraze Čtyři formáty hledá tu nejzazší mez minimálního výtvarného vyjádření, které by ještě vybízelo k úvaze o původní předloze, a redukuje informaci o díle pouze na zaznamenání rozměrů a rozmístění obrazů. Jen několik tónů šedé barvy přepisuje galerijní instalaci obrazů Antonína Slavíčka s přesně převzatými rozměry. Slavíček jako poimpresionistický milovník barvy je tu připomenut v provokující „zkratce“ – bez barev. Tím silnější je ovšem pobídka vůči divákovi a jeho vnitřní obraznosti. A současně je to silný apel k průzkumu původních předloh i podstaty klasické a současné malby a tvorby obrazu. •Petr Nikl: Dvoření se tvoření •Uměleckoprůmyslové muzeum Moravské galerie v Brně – tvůrčí dílna umělce s kolektivem studentek a studentů KVV •Hudební doprovod David Pšenčík •Týden výtvarné kultury/Brno Art Week 2017 • • Obsah obrázku zeď, patro, interiér, galerie Popis byl vytvořen automaticky