Úvod do dějin architektury Architektura v systému „kresebných umění“ Toskánsko, polovina 16. století Disegno interno Architettura Scultura Pittura Disegno esterno Stavba, architektonické dílo (dvě strany jedné mince) Užitkovost - Funkce n  je v ní nabízen bohům příbytek na zemi a člověku místo k jejich uctívání a vykonávání kultovních obřadů; n  je ochranou, opevněním a zaštítěním člověka před démony a nepřítelem; n  představuje základní prvek spjatý s životem člověka a jeho rodiny: a) chrání jej a jeho rodinu před nepohodou (např. kolem krbu a ohniště), b) chrání jeho majetek a domácí zvířata v hospodářských stavbách; n  je ochranou mrtvých na cestě k věčnosti. Památník, monument n  fr. monument architectural; lat. monumentum /od lat. monere/: připamatovat, upomenout, vyzývat, vyžadovat pozornost. Karel Eusebius z Liechtensteina, mezi lety 1670-1680 n  „Vězte, že vznešené stavby předčí statky pozemské a zanechají věčnou stopu daleko spíše, než veškeré lidské pachtění a skutky, neboť paměť lidská je chatrná a historie se rozplyne v čase stejně jako tlející listí na podzim. To ovšem pro architekturu neplatí…“ n  „… do vznešeného díla bychom chtěli vložit informaci, a to nikoli jen jako odkaz našim vlastním potomkům, ale i jako poselství tomu, co přesahuje náš vlastní práh a co potřebujeme vyjádřit mimo naše čtyři stěny a co si zaslouží patřičné úcty, chvály a slávy, a co zůstane nesmrtelně v díle vryto... Neboť právě toto je jedinou a nejvyšší příčinou vznešených a krásných budov: ono nesmrtelné jméno, sláva a věčná památka, které po sobě zanechají tvůrci-structores…“ Co je architektura? I. Klasické definice 1. Marcus Vitruvius starověk řemeslo 2. Leon Battista Alberti raný novověk umění 3. Karl Bötticher novověk architektonika 4. Adolf Loos moderní umění utváření prostoru Marcus Vitruvius (Pollio) /Lucius Vitruvius Mamurra/ Architektura = technika (7 knih o stavitelství + vodní stavby a práce + astronomie a zhotovování hodin + strojírenství) praxe (fabrica) - rozvaha (rationatio) solertia – důvtipná znalost Pratica Rationatio Solertia „Jako totiž ve všem, jsou i ve stavitelství obsaženy dvě věci: to, co je předváděno, a to, co předvádí. Předváděno je zamýšlené dílo, o němž se jedná (pratica/fabrica); předvádí je demonstrace (rationatio), vysvětlená s důvtipnou znalostí (solertia)“ Vitruvius Firmitas - Utilitas – Venustas n  Objektivní cogitatio (promyšlení) n  Subjektivní inventio (nápad) Ordinatio (taxis) - seřazení článků podle modulu Dispositio (diathesis) - vhodné rozmístění článků v půdorysu, nárysu a průhledu Eurythmia - vyváženost umístění článků Symmetria - harmonický vztah mezi částmi a celkem Decor - správný vzhled, co se hodí ke stavbě podle zvyku a přirozenosti Distributio (oikonomia) – rozvržení stavby z hlediska pohodlnosti přebývání a kontroly nákladů Thermos (Aitólie) Heraion (tzv. „Bazilika“), 560/520 př. Kr. Peristasis – Enneastylos (9x18) - Adyton Apollonion (tzv. Poseidonův chrám) – kol. 490/460 Peripteros (halový ochoz) – Hexastylos (6x14) – Opisthodomos (zadní síň) Leone Battista Alberti Architektura = tvůrčí, duchovní činnost Architekt – Decorum – Concinnitas Utilitas I. (všeobecná užitečnost architektury jako celku) Firmitas Utilitas II. Venustas (materiál, stálost, konstrukce) (důstojnost, účel stavby) (krása, ozdoby a dekorace) Rozdělení látky in De re aedificatoria: Základ architektury n  I. kniha: O obrysech (delineamenta) Materiál a konstrukce n  II. O stavebním materiálu n  III. O stavebních pracích Užitečnost a účel n  IV. O stavebních dílech pro všechny n  V. O stavbách pro jednotlivce Výzdoba a účel II n  VI. O výzdobě n  VII. O výzdobě staveb posvátných n  VIII. O výzdobě staveb veřejných n  X. O výzdobě budov soukromých n  a) V čem spočívá úkol zkušeného stavitele Opravy a rekonstrukce n  X. O opravě stavebních děl Karl Bötticher Helénská tektonika: propojení tělesné formy a umělecké formy v prostorotvorném organismu Kernform (forma jádra) - Kunstform (umělecká forma) Helénská stavba v půdorysu a nárysu se projevuje jako ideální organismus, který je rozčleněn uměleckým způsobem, aby vytvořil prostorovost. Tento prostorotvorný organismus, od celku až po své nejmenší části, je myšlený: patří pouze síle vynalézavosti lidské duše a nemá žádný předobraz v okolní přírodě. (Předmluva) Princip, z něhož helénská tektonika utváří svá tělesa, je zcela identický s tvůrčím principem živé přírody: pojem, bytí a funkci každého tělesa opatřit odpovídající formou, a přitom tuto formu vnějškově tak podat, aby onu funkci stále zcela zřetelně prozrazovala. (s. 6) Adolf Loos n  „Architektura probouzí v lidech nálady. Úlohou architekta proto je, tyto nálady precizovat. Jestliže nalezneme v lese kopec šest stop dlouhý a tři stopy široký, stoupající pyramidovitě do výšky, zvážníme - a poté nám něco v nás řekne: tady leží někdo pohřbený. To je architektura.“ n  Architektura není primárně konstrukcí, ale prostorem, který vyvolává působení a probouzí náladu v člověku…, …neboť to je ona velká revoluce v architektuře: rozpustit půdorys v prostoru. Raumplan - prostorový půdorys - myšlená architektura Shrnutí: (a) Architektura ve vztahu k ostatním „kresebným“ uměním a) prvenství z hlediska sociální užitečnosti a objektivity - Leone Bat. Alberti b) prvenství z hlediska funkčního propojení výtvarných umění - Gianlorenzo Bernini c) prvenství z hlediska stylu – novodobé dějiny umění 19. a 20. století b) Odlišnost architektury v konstruktu „umění“: 19. století n  a) Styl vnějšku: hmota – tektonika (spojení tělesné formy a formy umělecké) Karl Bötticher n  b) Styl vnějšku a vnitřku: hmota – princip odívání v tektonických a stereotomních stylech Gottfried Semper n  c) Prostor je podstatou architektury, tj. architektura = prostorové umění August Schmarsow n  d) Hmota, Prostor, Čas, aneb hledání podstaty architektury pouze v jedinečnosti hmoty nebo prostoru je příliš jednostranné Dagobert Frey c) Základní pojmy v architektuře (pomohou nám porozumět architektonickému dílu) n  „I když prostor a čas jsou pro architekturu značně důležité, místo a okamžik formy znamenají pro ní mnohem více….“ Aldo van Eyck Pochopit architektonickou stavbu, znamená prozkoumat ty základní pojmy, které se spolupodílejí na tvaru provedené stavby: od funkce, přes ideový obsah, konstrukci, materiál až po užité prvky dekorace a barvy. Současnost: dějepis umění a architektury dnes Základní pojmy Hmota/Materiál Barva Prostor Světlo Funkce/ Zadání Funkce/ Architektonická úloha