HV052 Hudební pedagogika, psychologie a sociologie 3. Hudební sociologie " Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. 'ýzkumné oblasl hudby instituce aeDní folklor "problémy" :. struktura a chování • struktura hud bliká kultury společenské a kulturní ak mezizanrove íívkus, preference, • hudba a maso logie komunika íasová ce IH iľťll 41M Iŕ: pozornost věnována zejména percepční sféře (= posluchačům) zné typologie posluchačů: expertní p. / dobří p. / vzdělaní konzumenti / ocionální p. aktivní / poloaktivní / pasivní Výstupy a cíle vysvětlení vztahů mezi proměnami společnosti a hudební kultury . synchronní a diachrónni studium h.-sociolog. fenoménů . sběr terénních a analytických dat pro základní i aplikovaný výzkum, pro účely statistiky, aktualizace informácia použití v praxi Výzkum = tvůrčí a systematická práce prováděná za účelem zvýšení zásoby znalostí (OECD) • systematické zkoumání reality (dle oboru) s cílem potvrdit/vyvrátit určité teorie či nabýt nové poznatky a vysvětlit je ■ shromažďování, organizace, analýza a interpretace/ aplikace informací za účelem lepšího porozumění tématu nebo problému ypy výzkumu jretický: acuje pouze s teoretickými metodami (analýza, ntéza, indukce, dedukce); na zkoumané jevy nahlíží základu) pouze teoreticky pirický: ;kává a ověřuje své poznatky přímo v praxi, pracuje íonkrétními daty (pozorování, experiment) typ. Typy výzkumu Kvalitativní: Kvantitativní: hloubkové zkoumání jevu • hromadný sběr dat menší výzkumný vzorek • založené na měření nepoužívá statistické metody • zevšeobecňuje výsledky tvorba teorií (i ověřování!) • ověřování teorií (i tvorba!) INDUKCE •DEDUKCE obecně výzkum; specificky spíše metoda/strategie než typ výzkumu Další typy výzkumu Heuristický: <«*Mr> • předběžně či spekulativně/experimentálně vymezený postup usměrňující další bádání, volbu správné metody ("pokus - omyl") Naturalistický: ■ probíhá v přirozeně se vyskytujícím prostředí, zkoumá svět, "jaký je", nemanipuluje s předmětem zkoumání Strukturovaný vs. rozvíjející se: • rozdíl v míře štruktúrovanosti a plánování Intenzivní vs. extenzivní L • rozdíl v počtu respondentů a hloubce zkoumaného problému Vytvoření projektu/návrhu (granty, závěrečné práce, disertace,...) Průběh výzkumu 1. Téma —»• "výzkumný problém" 2. Stanovení výzkumného souboru/vzorku 3. Formulace výzkumných otázek/hypotéz 4. Rešerše literatury 5. Volba strategie, metod a nástrojů 6. Předvýzkum (pilotáž) 7. Sběr dat 8. Zpracování dat terpretace výsled (+ vyhodnocení hypotéz) (PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. s. 49) Jaká data potřebujeme k testu hypotéz? Literatura Teorie I Oblast ▼Výzkumné wl výzkumutTema^ otázky ^Hypotézy- Kontext Preempirická fáze Design -^běr^Analýza dat dat Empirická fáze Obr. 3.1 Zjednodušený model výzkumu (s hypotézami). • výzkumná oblast, • výzkumné téma, • obecné výzkumné otázky, • specifické výzkumné otázky, • otázky při sběru dat. (PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008, s. 37) Metodologie (výzkumu) M = vědní disciplína, která se zabývá metodami, * jejich tvorbou a aplikací "Udobřllho • metodologie x metoda VýzklilTllJ ■ typy metod: • explanační • empirické (pozorování, dotazování, měření, experiment) • teoretické (analýza, syntéza, analogie, komparace) L interpretační • narativní (vyprávění) • hermeneutické (výklad/porozumění) explanační vs. deskriptívni (K. Punch) + Objektivita + Přenositelnost /zobecnitelnost (kvalitativní v.) Atributy výzkumu Reliabilita ■ zajištění výzkumu, aby neselhal v procesu zkoumání a byl schopen „změřit" ty jevy, které očekáváme Validita • schopnost výzkumného nástroje měřit skutečně to, k čemu je určen, tzn. záruka platnosti výsledků Reprezentativnost (kvantitativní v.) • použití dostatečně velkého (náhodně vybraného) vzorku pro možnost zobecnění výsledků Vnitřní validita Vnější validita RIV ■ česká databáze výsledků publikační aktivity v rámci nformačního systému výzkumu, vývoje a inovací (IS VaVal) «| ■ povinné vykazování činnosti akademických pracovníků (vázáno na vědecké i ekonomické faktory) Aktuální trendy vědy a výzkumu © 58191907300 lĎ Web o< science RUV ■ obdoba RIV pro umělecké obory (nenahrazuje RIV, pouze jej doplňuje!) ( časopisecké studie > publikace RIV (Rejstřík informací o výsledcích) RUV (Registr uměleckých výstupů) Mezinárodní databáze (Web of Science, Scopus, Google Scholar, Research Catalogue-výhradně pro umělecký výzkum,...) Vědecké identifkátory (ResearcherlD, ORCID, Scopus Author ID) • unikátní osobní čísla/kódy pro snazší identifikaci vědkyň a vědců a rychlejší dohledání jejich publikačních výsledků Open Access (Open Science) • okamžitý, dlouhodobě dostupný a bezplatný (?) on-line ^ přístup k vědeckým výsledkům Searchfor your institution J Masaryk University Access through your institution Czech Republic-edulDxí nttps://orao 0000-0002-S148-S25X Tři cesty otevřeného publikování: (autor/instituce platí icenci OA) ■ platinová / diamantová / non-commercial (volná licence OA placená vydavatelem) • zelená (OA zajištěn odkazem na externí, např. univerzitní, databázi) MU II I K H V SOUČASNÉ TRENDY „UOEBNÍTEORETICKE VÝUKY lKl»DNÍCH UMĚLECKÝCH SKOUCH CL SK t REPUBLIKY Příklady (hud.-soc.) výzkumu Výzkumy hudebních preferencí (2012-2014) Postoje vysokoškolských studentů ČR k hudbě v období postmoderny (2016) Využívání multimédií v hudební výchově na ZŠ a SŠ - stav v roce 2017 Současné trendy hudebně teoretické výuky v základních uměleckých školách České republiky (2018) Lidová píseň v hudební výchově na základních a středních školách v ČR (2019) Postoje učitelů hudební výchovy na ZŠ a SŠ v České republice k lidové hudbě l/II (2020-2021) https://khv.ped.muni.cz/veda-a-vyzkum —► Publikace a sborníky —► Granty a projekty Využívání multimédií v hudební výchově na ZŠ a SŠ Lidová píseň v hudební výchově n:i základních a středních Školách v České republice