Shrnutí posledního seminář e (3. 11.) a studijní materiály V tomto dokumentu najdete stručné shrnutí semináře z 3. 11. a návrh aktivit, které můžete dělat k procvičení výslovnosti. Prosím, projděte si to shrnutí nejen ti z vás, co jste chyběli, ale i ti, co jste na hodině byli, ať si obsah připomenete před dalším seminářem. Najdete tu i worksheet, který jsem vám na hodině dala. Doneste si ho prosím i na příští seminář, budeme dělat zbývající dvě cvičení. Ještě mi zbylo pár kopií pro ty, co na semináři nebyli, takže si ho nemusíte tisknout. Práce na doma k procvičení 1) The Leaves on the Trees Zazpívejte si adaptaci na známou písničku “The Wheels on the Bus” s podzimní tematikou a názvem “The Leaves on the Trees”: https://www.youtube.com/watch?v=v8XAx_6Ll04 Zaměřte se u toho na správnou výslovnost a artikulaci. K tomu sem přikládám fonemický přepis celé písně, který si můžete vytisknout a zvýraznit/podtrhat, jak bude třeba. Je to svižné tempo, takže doporučuji nejdřív jen poslouchat a pozorovat fonemický přepis. Podruhé můžete lipsyncovat a potřetí se přidat se zpěvem :-) 2) Winnie in Winter Poslechněte si audio verzi klasické dětské knížky “Winnie in Winter”. Můžete porovnat dvě verze – první, v jednodušší angličtině, čtená dívčím hlasem, a druhá, ve složitější angličtině, čtená mužským hlasem a doprovázená zvukovými efekty. Všímejte si u toho všech prvků výslovnosti, které jsme se zatím učili (samohlásky, vybrané souhlásky a aspirace). Verze 1: https://www.youtube.com/watch?v=8Gca0QplfrU&list=PPSV Verze 2: https://www.youtube.com/watch?v=HB8Z6kCEArQ&t=7s 3) LyricsTraining Procvičte si výslovnost pomocí písní (a ne těch pro děti) pomocí aplikace LyricsTraining. V této hře máte za úkol poslouchat písničky a dopisovat chybějící slova do textu. Můžete to zkusit třeba na Flowers od Miley Cyrus a pak si vybrat svou oblíbenou písničku: https:// lyricstraining.com/en/play/miley-cyrus/ fl owers/grcQjKmmJr#ibw 
 
 1) Revision Na semináři jsem vám dala worksheet, který můžete najít i tady na další straně. Prošli jsme spolu ty dvě básničky na začátku, kde jste si zvýrazňovali zvuky a připisovali k nim fonemické symboly a pak jste je četli. V rámci procvičení “psaní” fonemickými symboly jste skládali slova s Halloween tematikou. Slovíčka i s monsterským hlasem najdete tady: https://www.youtube.com/watch? v=AxoN7RKOGp8 2) Three or free, they or day Ukázala jsem vám tři způsoby, jakými lze děti učit zvuky θ (neznělé, think – /θɪŋk/) a ð (znělé, this – /ðɪs/). Dole v dokumentu jsem vám vložila úryvky z mé učebnice, kde to popisuji, a kde jsou některá cvičení, která jsme na hodině dělali. Nakonec jsme si tyto zvuky procvičili na jazykolamech z worksheetu. Zvýrazňovali jste si v nich θ a ð a pak je četli. Doporučuji si doma na pomoc vzít zrcátko a pozorovat, jak jazyk při výslovnosti think nebo this lítá mezi zuby. 3) West vs. vest Nakonec jsme si ukázali dva způsoby, jak učit výslovnost /w/. Opět k přečtení v úryvku z učebnice níže. Zdůrazňovala jsem, že kdekoliv je v angličtině napsané “w”, vždy se to vysloví jako /w/, nikdy jako /v/, jak to Češi rádi dělají. Slováci to mají zase naopak – ve slovech s “v”, jako “have” a “love”, zase často vyslovují /heu/ a / lau/, takže pozor na to, pokud máte žáky Slováky.
 Worksheet z hodiny – doneste i na příští seminář Revision – poems ð vs. θ This one is thinner than the third. I think that this is the thing that they want. There are thirty-three thousand feathers on their throats. Not these things here, but those things there. Telephone Game 1 - bed /bed/ 2 - bad /bæd/ 3 - three /θriː/ 4 - free /friː/ 5 - west /west/ 6 - said /sed/ 7 - sat /sæt/ 8 - day /deɪ/ 9 - they /ðeɪ/ * 0 - vest /vest/ # Bang bang and the Kings Mr Pring: Bang! Bang! Bang! What are the Kings doing at six o’clock on Sunday morning? Mrs Pring: Well, Mr King is standing on a ladder and banging some nails into the wall with a hammer. Mr Pring: And what’s Mrs King doing? Mrs Pring: She’s bringing something pink for Mr King to drink, she’s putting it under the ladder, and ... Ohh! Mr Pring: What’s happening? Mrs Pring: The ladder’s falling! And Mrs King is running to our house. And now she’s ringing our bell. Mr Pring: I’m not going to answer it. I’m sleeping. Materiály z hodiny